Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

purity_666

Trådstartare
Jag rider i ett stall med levnandsglada hästar som har den väldigt fula ovanan att härja järnet när man åkt a. De stannar till o kikar men så for man kommit på fötter så brallar dom och rusar iväg. Vi har försökt det mesta, locka fint, bli förbannade, gå åt andra hållet, vänta ut dom osv. Idag ramlade kompisen av och jag hade alltså också häst men den lösa bockade ändå som en galning o drog. Till slut springer dom hem.

Det är sjukt irriterade, dels för att det är farligt. De kan ju bryta sig eller fastna eller bli påkörda ju.. O sen är det inte jätteroligt att promenera hem när man ramlat av och kanske har ont.

Så, era bästa knep? Det handlar alltså bara om lek och bus, inte att dom är rädda och drar raka vägen hem.

Sv: Knep för att få hästen att stanna när man åkt av?

lär hästarna stanna, kom?
eller försök hålla kvar tyglarna...eller träna balansen o ramla inte av..är nog de bästa.

okej..

jag lärde min pålle stanna och kom precis som ja lärde hunden..

ställde hästen så den stog still och sen backade jag och ropade på hästen och då kom den och fick en morot, och sen höll ja på så tills han fattade..och nu kommer han alltid när ja ropar.
kommer han inte när ja ropar och han skulle gå iväg så säger ja stanna och då stannar han *peppar peppar* alltid.

eller försök hålla kvar tyglarna...QUOTE]

försök ALDRIG att hålla kvar i tyglarna!!
Det är det mest idiotiska man kan göra om hästen springer iväg när man faller!!

1. se till att inte åka av
2. rid ut med flera, se till att bara en utav er åker av! en häst drar ju i princip aldrig hem själv.

håller med föregående talare. det kan verka lockande att försöka hålla fast tyglarna, men det är ju lagom fint om man inte lyckas landa på benen själv. då har man fyra hovar vägande ett x antal hundra kilo trampandes runt sig där man ligger.

Precis min åsikt.! Man ska alltid släppa när man faller!

TS: Det bästa ni kan göra är nog att träna upp balansen. På det du skriver låter det som att du/ni ramlar av väldigt ofta.. ;)

Sen ordet "stanna" kan nog vara smart att träna hästen på, men sen om den lyder när det väl är bus på gång är ju en annan sak.. :p

Är det verkligen det?
När jag var mindre, mellan 9 och 13, så red jag ut mycket själv på en sjukt stark, listig och brallig ponny. Ramlade m a o av jämt. ;) Och hästen var dessutom sällskapssjuk, så när jag var ensam sprang hon alltså hem så fort hon fick chansen, vilket ofta skulle betytt att hon sprang lös på/över bilvägar, med trassliga tyglar hängandes, osv. Jag höll alltså alltid kvar i tyglarna och det gick bra.

Som sagt så stannar ju hästen nästan alltid (om den inte har total panik, vilket ju händer extremt sällan) när ryttaren faller. Och är hästen det minsta uppfostrad så är det inte så att den försöker slita tyglarna ur händerna på ryttaren och sticka iväg! Håller man kvar så stannar hästen där, är min erfarenhet.

Och hur skulle du känna dig om du hade typ 50kg hängandes i munnen? skulle inte du få jävligt ont i nacken?

Om du ramlade av så mycket och röck hästen i munn så ens varför hade du häst då? och varför tillät dina föräldrar dig att rida själv som 9åring? :confused: obegripligt för mig

kl

att hålla kvar hästen är nåt jag automatsikt gör..visserligen har de bara vart i ridhus/paddock då hästen endå stannat..
sen beror ju de på vilken situation de är i också, när min pålle bocka av mej i skogen så va de ju inte riktigt läga att hålla kvar i tyglarna i dom bocksprången han gjorde..de gick liksom inte..

men oftast så stannar hästen faktist när man håller kvar tyglarna..även om de kanske är lite farligt ibland..men hästen stannar ju kvar åtminstonde.

Vad är det för oansvarigt att låta sin unge på 9 år rida ut själv?
Ska ungarna sitta hemma och bo i glas hus hela deras liv så att de inte skadar sig?

Jag red ut en del själv när jag var 8 år och hade fått min första häst, min mamma hade ju inte alltid tid att följa med mig ut i skogen.

Hur gammal tycker du att man ska vara för att rida ut själv 32 år gammal och har man och barn eller? :D

1. se till att inte åka av
2. rid ut med flera, se till att bara en utav er åker av! en häst drar ju i princip aldrig hem själv.

håller med föregående talare. det kan verka lockande att försöka hålla fast tyglarna, men det är ju lagom fint om man inte lyckas landa på benen själv. då har man fyra hovar vägande ett x antal hundra kilo trampandes runt sig där man ligger.

Var detdär 1.2. dina svar på hennes tråd elr? Hon skrev ju ffs i tråden att hennes kompis häst sprang hem... ?: S

dom tycktes ju bara vara två ekipage. hade det varit ännu en, två hästar fler och man lyckats få fason på dem, hade det nog varit aktuellt för kompisens häst att stanna kvar i flocken.

Idag ramlade kompisen av och jag hade alltså också häst men den lösa bockade ändå som en galning o drog. Till slut springer dom hem.

ber dig även att spara den otrevliga tonen till något lämpligare.

Och hur skulle du känna dig om du hade typ 50kg hängandes i munnen? skulle inte du få jävligt ont i nacken?

Om du ramlade av så mycket och röck hästen i munn så ens varför hade du häst då? och varför tillät dina föräldrar dig att rida själv som 9åring? :confused: obegripligt för mig
Så hellre en ihjälkörd häst än en häst med ett eventuellt ryck i munnen? :confused:

Well, jag var en ponnytjej som red jämt och var duktig för min ålder. Och jag skadade mig mer när jag red med min syster (vi slogs) och på ridskolan (därifrån kom vi hem med brutna leder och bett och sparkar hela tiden..). Jag skadade mig aldrig ordentligt men lärde mig jättemycket om både hästar och ansvar och självständighet. Hade dessutom skitkul. Så varför inte? :confused: Lite OT kanske, sorry.

jag tänker mest på hur det skulle vara om man håller fast i tygeln, ryttaren inte landar på benen och då har en mycket upprymd häst som snurrar på en liten liten volt runt en. fint om man skulle få en hov i ansiktet, på magen eller varför inte på nacken? :(

Svarar alla.

Njae jag har åkt av 2 gånger på hästen så det är väl inte jätteofta.
Vi var 2 idag och den lösa hästen drog ändå iväg. Hon fångades ute vid vägen, kom inte ens när min häst ropade.

Att träna balans..ja det gör man väl varje gång man rider men ilbland flyger man. Inte alls roligt att promenera hem själv, speciellt inte om man har ont. Hästarna springer inte ens hela vägen hem, hemåt ja, men de stannar på väg hem och låter sig fångas av andra, inte där och då av den som ramlar av. Som idag störtade den lösa hästen förbi oss säkert 10 ggr i full galopp och sen stannade sisådär 20 meter ifrån. Det är bara bus alltså.

I kavalleriet fick soldaterna stränga order att aldrig släppa tyglarna om dom åkte av. Helt enkelt för att inte ha lösa hästar springande runt som kunde skapa kaos och soldater som sprang runt till fots.

Jag lärde mig rida på en kavalleriridskola och vi fick lära oss samma sak. Det har varit en stor hjälp vid många avramlingar att ha kvar hästen i tygeln. Det behöver absolut inte bli något ryck i munnen när man trillar av. Det värsta som kan hända om man håller kvar i tygeln är att huvudlaget kan följa med över hästens öron.

En häst trampar mycket ogärna på en människa, så risken att bli trampad av en snurrande häst är mycket liten.

TS skulle nog vara hjälpt av att hålla kvar i tygeln när hon far av, så hästen lär sig att den inte kan springa iväg. Sen är det också en fråga om förtroende mellan häst och ryttare.

Men hästen får ju skylla sig själv om den försöker rusa iväg. Det är samma sak som om den börjar skena, den får skylla sig själv om den "springer emot" bettet, den får skylla sig själv att den får ont.
Hon kan väl inte rå för att hon ramlade av, det är ju inget man kan förhindra för det mesta. Och varför skulle hon INTE få rida ut som nio åring? Tänk efter lite innan du skriver

En häst trampar mycket ogärna på en människa, så risken att bli trampad av en snurrande häst är mycket liten.

.

En sned rygg och ett söndersparkat knä senare (två olika händelser) så betvivlar jag faktiskt på detta.

dom undviker faktiskt att försöka trampa på än, sen om dom gör de av misstag är ju en annan sak.
ja råka hamna under hästen en gång när ja ramla av och han gjorde verkligen allt för att undvika mej men sen råka han sparka till mej endå.

men de är ju så o ramla av..man kan bli trampad även om man släpper hästen..och sen så brukar dom flesta hästar stanna när dom märker att man håller i dom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 946
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden