Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
också 90-talist och fick aldrig lära mig att man måste rida med knäslut, inte ens då vi tränade jockey sits och galopp på ridskolan , då var det att man skulle låsa knäna.
men att knipa sig fast med knäna lärde man sig själv, hur annars skulle man kunna sitta kvar i alla hemska allroundsadlar :/.
har fått jobbar hårt med att först försöka släppa knäna ordentligt och nu börja jobba med att få knäna stabila igen och inte flaxa som en höna..
men då jag var liten så hade jag så bra knäslut att jag kunde stå i lätt sits utan sadel på ponnyn . nu så krävs det en sadel med greppläder, ordentligt stöd och en fegisrem att hålla i för att man ska orka stå ngn längre stund .
Alltså det var ju bara de som satt med typ omvridna ben och knäna (och tårna) pekandes rakt ut från hästen som fick kommentarer om knäslut.
Men det var som sagt ingen som skulle klämma med knäna eller så.
Det beror på när du lärde dig rida och vart. Alternativt så var alla på hela min ridskola helt värdelösa Skämt åsido, tiokronorssedeln mellan knä och sadel var standard. Inget som togs till för de envisa fallen.
Jo, jag skrev ju om den ridskolan jag lärde mig rida på och att jag är född på 90-talet.
Missade du mitt 1a inlägg i tråden?
Nej men det framgick inte i ditt inlägg att du enbart refererade till det.
Jag lider, 25+ år senare, av ett felaktigt inlärt knäslut/knäknipande som kräver mycket jobb att bli av med. Vi körde också på sedeltricket .
Även våldsamt nedtrampade hälar har lett till alldeles för mycket spänningar i benen, det var något det tjatades om vid varje lektionstillfälle, "Neeeeer med hälen". Att det sen ledde till spänningar, låsta knän, en kass grundsits och onödigt träningsvärk var det ingen som tänkte på...hälen pekade ju nedåt .
Min gissning är att en oskolad sits kommer att peka utåt med tå och knä. Det blir lätt så. Och då kan det vara läge att ta snabblösningarna: ned med hälen och rejält knäslut. Då pekar i alla fall knät inte utåt, även om det fortfarande inte behöver peka framåt....
Jo.
Fast när jag står rakt upp och ner pekar mina tår utåt.
Det gör de när jag sitter på hästen också, om jag inte febrilt försöker rotera in höfterna.
Och om jag mot förmodan skulle försöka rotera in höfterna på ett sätt som mina höfter inte är gjorda för, kommer jag definitivt INTE att ha en avslappnad sits.
Men handlar knäslutet verkligen om att knipa med knäna? Jag trodde att det handlade om att sluta om hästens sidor med knäna, något som brukar hända automatiskt för mig när jag har en bra omvridning i överskänkeln.
Fast det är nog faktiskt sadlarna som ts gissade och hästarna också.Jag tror det är missförstått idag, som mycket annat. Det handlade nog om att inte fladdra med skänkeln och halka hit och dit, tror jag. Inte att knippa med knäna, så uppfattade jag aldrig i alla fall. Men man säger inte så idag eftersom folk uppenbarligen missförstår .
Att kunna hålla skänkeln intill hästen utan att knipa är ju inte helt enkelt särskilt för nybörjare.