Knäskydd??

norpan85

Trådstartare
Någon.som.man.vet.vart.man.får.tag.på.ett.knäskydd.till.hästen.jag.kan.ha.när.jag.hoppar??Har.aldrig.sett.nått.sånt.så.därför.frågar.jag.här!:)
Behöver.få.tag.på.ett.snabbt...

(ursäkta.punkterna.men.mitt.mellanslag.har.pajjat:smirk:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knäskydd??

Alltså... Om hästen slår i knäna när den hoppar är det något som inte står rätt till... Du får gärna berätta hur det "ligger till"!

Men det finns knäskydd till travhästar, kolla i någon affär/webbshop som säljer travgrejer. :idea:

Jag.frågade.för.att.veta.vart.man.får.tag.på.ett.och.inte.för.att.få.massa.sånna.svar.och.NEJ.det.är.inget.som.står.fel.till.för.han.slår.inte.i.knäna.när.han.hoppar.men.han.har.fått.en.smäll.på.knät.och.varit.lite.svullen.DÄRFÖR.vill.jag.ha.ett.knäskydd.på.framöver.för.att.han.inte.ska.slå.i.det.igen...

Och.tack.så.mkt.jag.ska.kolla.på.nån.travsida!:bow:

Som ngn sa så finns det så kallade knäkappor att köpa till travhästar. Det är skydd som sitter på insidan av knäet - till för hästar som slår ex. höger hov på vänster knä (om ja inte minns fel :o) .. :)

Men, äre på framsidan av knäet han slår sig eller på in/utsidan ? :)

NÄ.fast.alltså.han.slår.sig.inte.hela.tiden...jag.kanske.skrev.lite.
otydligt:)Han.har.fått.en.Smäll.EN.gång.så.han.blivit.svullen.(på.framsidan)Ska.ju.tilläga.att.han.har.inte.ont.eller.e.halt.eller.varm.eller.nått.så.de.e.ju.ingen.fara.så.men....Och.fick.till.mig.att.jag.bör.ha.ett.knäskydd.när.jag.hoppar.han.ett.litet.tag.så.han.inte.slår.i.nån.bom.eller.
nått.igen...för.säkerhetsskull.liksom...

Tror inte att du behöver det. Det måste varit maximal otur och konstigt hopp om den lyckats slå i framknät i bommen ?

Och om det ändå är framsidan på knät så finns det inget skydd för det. Knäkappor som används inom travet skyddar enbart insidan av knät.

Min tränare hade knäskydd på sin förra häst. De hon hade satt då mitt över knäet i fram och inte på insidan. Tror att det var travskydd hon hade, men skydden var ju typ 100 år gamla också :p

Okej...får fortsätta kika...men dom som finns på hästboden..kan man ha dom när man rider också tro?

En kompis hade ett BoT knäskydd jag kunde få låna...men hon var inte helt säker på om de va ett höger eller vänster...Är det omöjligt att ha ett höger skydd på vänsterknät? Alltså vet inte hur de ser ut så blir det helt fel isf eller?

jag tror inte att det blir ett dugg skillnad om du sätter på bot knäskydden. det är ju ett mjukt material i dom så vad får dig att tro att dom skulle ta upp stötar?

det lär inte vara någon stor risk att hästen slår i knät i bommarna. jag skulle ju visserligen inte hoppat hästen alls om den fortfarande är svullen i knät då är det något som inte står rätt till!

Nej de enda är väl att spännena hamnar på fel sida...Nä han e inte svullen längre isf hade jag ju inte hoppat om han va tjock som i början...men jag har ändå fått till mig att de e bra å ha ett skydd i början så han inte slår i det igen...men som sagt det ska ju mkt till om han ska göra det men jag vill inte riskera nått...

Red en pålle ett tag som hoppades av annan ryttare under tiden. Pga endel rivningar så var han konstant gallig på framsidan av knäna. Undrar om det rättades till när han bytte ryttare o förhoppningsvis slutade riva? De gallorna "underhölls" ju precis som du befarar av nya slag när han rev nästa träning. Hästen hade inte alls ont av just det men jag undrar ändå hur "kroniska" gallorna eg blev.

Ja å som jag sagt förut så brukar inte min häst riva så...men blev ett missförstånd på förra tävlingen då han kom fel och rev ganksa rejält...Jag tror det 'är då svullnanden måste uppstått. Å jag tror inte att han kommer slå i bommen igen, men jag vill inte riskera nått och just därför vill jag ha ett knäskydd ett tag så han inte får som du säger kroniska gallor...Och precis som du säger så har han abslout inte ont av det och det är vet. och flera tränare som sagt att de inte e nån fara att hoppa, men man vill inte att han ska slå i igen då svullnaden kan sitta i....
Du verkar va den enda som vet va jag menar iaf...

E det du som red Lofty Goodwin?=)

Senast ändrad:

Jo, det blir ju så om man har egna erfarenheter :)

Nej jag har inte ens träffat Goodwin faktiskt, han var ngt år före min tid på det stuteriet ;)

Okej!!=)

Nä jag gissa på han eftersom de va den jag kunde komma på från de stuteriet som tävla FT på min Ponny tid =)

Tävla du mkt FT?

Nejnej :D Deb o nån Lätt på min sista tävlingsponny men hon var nog mer dressyrtypen. Men jag gillar älttävlans o hoppas kunna starta endel på ungisen när han blir stor. Han är oxå connemara (från Lofty ;) ) men övervuxen :)

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupen i hoppning från Stuttgart. En anrik, utmanande deltävling som alltid brukar locka de främsta ryttarna – med flera svenska...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Startfältet i den internationella hoppningen är komplett. Det är några nya ansikten och en rad publikfavoriter som kommer till Sweden...
Svar
0
· Visningar
39
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka