Knäskydd/stöd vid ridning

D

diny

Efter att jag fått så många bra tips här på Buke så ville även min syster försöka. Vet inte riktigt under vilken tråd det hör hemma så jag lägger det både under ridning och handikapp.

Hon har problem med knäna och tvingas ofta rida utan stigbygelar. Hon har ett knäskydd/stöd som fungerar bra att gå med. Men det går inte att rida i då det det knölar i knävecket så det gör ont.

Har ni några bra tips? Finns det knäskydd som går att rida i? Har sett att det finns särskilda stigbyglar som de som rider distans har, som sviktar. Är det någon som har testat dom?

Sv: Knäskydd/stöd vid ridning

Önskar jag kunde svara, för jag behöver detsamma! För mig funkar det med att rida i riktigt långa läder, men jag är så ostadig att jag skulle behöva något stabiliserande också... även för fotlederna!

Kanske ortoped teknisk avdelning kan hjälpa till?

haha,ortotekniska kommer få utbrott ..;)
jaghar ju korsetter där igenom och bara dtevar tillräcklit krångligt..
Ang fotlederna så lindar jag dem med vanig bomullslindor för hästben,funkar bra m man slår i en 8 runt leden...
med kängor med höga skaft så har du sedan inga problem,inte jag i vart fall,ochmina ben sitter fast mot gjorden... med överrörliga leder..

Knäna.tja,det finsn ju skydd...
Om man vil rid amed korta läder så -får -man ont i knäna om man har problem,det ligger i sakens natur..

kan honinte rida fram och rid amarkarbetet /uppvärmningen med inga läder eller med långa läder?

Då får man lära sig sitta ordentgt dessutm;)

Knölarna går ju att komma runt med lindning också,elller genom att strippa skyddet baktill helt enkelt,klipp bort vid knävecket.

Thina

Hon rider mest helt utan stigläder och hon har testat att klippa bort en del av "knölet" på skyddet men då tappade hon en stor del av stödet.

Har Fibromyalgi själv och måste oftast ha lindade fot och handleder själv och tycker det fungerar bra. Har testat att linda knäna själv men det är svårt att få det att sitta kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: ufot
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar