Hoppade en unghäst. Vi tränade bla att hoppa vattenmatta. Gjorde det i trav först och det jättefint tills vi kommer i galopp, då tar hon i för kung och fosterland i avstampet och kröker rygg skjuter mig ur sadeln men jag landar snett framför henne på fötterna med tyglarna i handen
Påminner om min första medryttarhäst en SWB sto i sina bästa år, hon var runt 18-19år. Dressyrhäst som gått msv b med ägaren en gång i tiden, så perfekt läromästare. Tänkte prova hoppa henne , lite småskutt givetvis med ägarens tillåtelse då hon inte gjort det på ett tag.
Så en dag i ridhuset hade jag med min mamma som la upp ett litet hinder på 20-30cm, enkelt att trava över eller iallafall var planen.
Så travar mot det lilla hindret i lagom och lugn trav, precis innan hindret känner jag hur hästen laddar och hon tar i för kung och fosterland, och hoppar 1m över. Jag var inte bered for av och landade snyggt vid sidan med tyglarna i nävarna, mamma garvade åt oss. Så sänkte hindret så var bara en bom mellan hinder stöden och vi travar på lugnt igen. Samma visa, laddar och hoppar 1m över, men jag landar mindre graciöst. Hon måste bara sett hinderstöden typ
Hästen hade iallafall kul, kanske lite för mycket.
Vi beslöt att hålla endast till bommar på marken var lagom för gamla donnan
En avsittning som var frivllig men blev mer ofrivillig. Var på skolan (gymnasiet) efter en hopplektion och vi skrittade av ute i skogen, och då blir avsittningen vid stallet. Just på hoppingen var ett krav ska skyddsväst vilket är bra, bara jag lärde mig inte helt hur ska hoppa av med den (red inte med det innan jag började gymnasiet)
. Så jag skulle hoppa av min favorit häst en fint SWB sto, och fastnar lite i sadeln då jag inte kommer tillräckligt långt ifrån den
och drattar rätt ner på arslet. Hästen var mindre imponerad men klasskompisen satt och asgarvade på hästryggen brevid.