Alltså den här tråden... minnena bara trillar in!
Jag hade en lätt panikartad upplevelse som tonåring då jag fått äran att rida ridlärarens häst
och vi galopperade i skogen. Hon skyggade för något, skuttade därmed av stigen och tja, där stod en björk. Som hon med andra ord galopperade rakt in i, med pannan före. Hästen fällde sig själv och det tog ett antal panikslagna minuter innan det gick upp för mig att hon klarat sig fint och att jag tydligen befann mig på marken! Jag trodde jag skulle få gå hem till stallet med ett tomt träns typ, men allt gick bra.
Som ännu yngre blev jag inbjuden av en kompis att rida hennes jättestora svenska varmblod, barbacka på grund av något skav. Hon red en annan häst och jag höll i mig bäst jag kunde ute i skogen i den stora studsiga traven. Vi kom till en lång brant backe som jag inte ville rida upp för. "Du kan stanna här medan jag rider upp", säger kompisen. Jo, för hästar är väl inte flockdjur!
Så klart sätter stora hästen av efter kompisen uppför backen, och jag gled längre och längre bak... Han måste ha haft långa tyglar, för när jag till sist slurpade av över svansen höll jag kvar i dem på något sätt, och lyckades hala mig framåt mot hans huvud springande bredvid honom, och fick honom att stanna till sist. När jag tittar upp, högst förgrymmad, sitter min kompis på sin häst högst upp i backen och skrattar så hon gråter. Och jag kan väl inte klandra henne för det egentligen.