knas med sadlar

K

karatefisken

Jag blir så trött. Köpte min häst i maj i augusti åkte vi och provade ut sadlar. Hon hade haft kotledsinflamation när vi köpte henne så ville vänta. Åker till en sadelutprovare där jag varit förr många ggr. köper en ny dressyrsadel en Kentaur Medea som jag trivs i och som ser ut att ligga bra på hästen. åker hem och är nöjd.
Tar ut kiropraktor sen som fixar hästen hon var sne i beckenet(antagligen därav kotledsinflamation) tar två ggr att fixa till det. Hon kommer ut en sista gång och kollar mina sadlar då också och min dressyrsadel har de stoppar snett. Hästen var sne förr men när jag kollar på min sadel så är den faktist väldigt mycket mer stoppad på ena sidan än andra, det är inte konstigt jag hamnar snett och hästen har svårare i ena varvet.
Varför stoppar man sadlarna snett efter hästen? Borde man inte informera ägaren om att hästen är snemusklad och stoppa sadlarna liksidiga så hästen nångång kan bli liksidig?

Sen har hon ändrat sig så mycke i ryggen, blivit mycke rakare så nu känns sadeln inge bra längre. Men jag vill ju inte åka dit igen, de är lång resa och nee.

Vad finns det nu för alternativ om man bor i stockholm? vet att de är många som har amerigo, men hur mycke kosstar de sadlarna?
Jag skulle kunna ta hem massa sadlar och prova, men tycker det är bättre om man har någon som kan mer.

Sv: knas med sadlar

En del sadlar är ju snedstoppade/sydda eller har sned bom redan från början. Man får försöka kolla dem så gott man kan. Sedan kan ju en sadel bli sned i stoppningen av att hästen har varit sned eller att du har suttit lite snett.

Kolla på ridins hemsida, de säljer Amerigo och där ser du även vem du ska kontakta för utprovningen. Nya Amerigo är rätt dyra, från typ 20000kr (om jag inte minns fel). Men finns en del på begagnatmarknaden.

En del sadlar är ju snedstoppade/sydda eller har sned bom redan från början. Man får försöka kolla dem så gott man kan. Sedan kan ju en sadel bli sned i stoppningen av att hästen har varit sned eller att du har suttit lite snett.

Kolla på ridins hemsida, de säljer Amerigo och där ser du även vem du ska kontakta för utprovningen. Nya Amerigo är rätt dyra, från typ 20000kr (om jag inte minns fel). Men finns en del på begagnatmarknaden.

Ja men de har stoppat sadeln snett från början! mamma ringde dit och de sa att de alltid stoppar sadlarna efter hästen så är hästen sne så stoppas sadlarna så så de var inge misstag..

amerigo kostar 26.900 och vega 21.900 senast jag kollade. men finns jättemånga beg.

ja isåfall om man ska ha en sån blir de till att sälja båda sadlarna och ha bara en.

Men kolla lite på Bates den nya innova. Någon som vet vad de ligger på för hästar?

Gillar inte Innovan, tycker den sätter ryttaren väldigt konstigt...

Isåfall hade jag nog hellre satsat på en begagnad Amerigo, finns från typ 14000kr (då är de ju några år gamla, men det spelar ju ingen roll).

okej, men amerigo är de till rakare ryggar?

min blir jätte rak när hon jobbar.
Jag gillar inte albion har redan provat sån.

De har ju flera olika bommar och modeller av sadlar, så bäst är ju att ta utprovarna och sedan leta begagnat om du inte vill köpa en ny.

Gillar inte Innovan, tycker den sätter ryttaren väldigt konstigt...

Isåfall hade jag nog hellre satsat på en begagnad Amerigo, finns från typ 14000kr (då är de ju några år gamla, men det spelar ju ingen roll).

Jag sitter korrekt med min Innova...

delvis KL

Självklart är det individuellt, men de flesta ryttare jag har sett med Innova (särskilt Extended) hamnar väldigt långt bak i sadeln (det finns ju undantag så testa så känner du själv). Menade bara att JAG hade hellre satsat på en Amerigo som inte låser fast benen och gör det svårare att inverka korrekt.

Senast ändrad:

Ja men de har stoppat sadeln snett från början! mamma ringde dit och de sa att de alltid stoppar sadlarna efter hästen så är hästen sne så stoppas sadlarna så så de var inge misstag..

Det är för att ryttaren ska hållas rak:cool: Så dumt så det är inte sant, hur ska en häst med sne sadel någonsin bli rak :mad:

jag har nästan bara hört negativt om innovan... om du ni vill ha en bates skulle jag rek en isabell istället.

men amerigo är ju bättre. cc är rak!

nu har ja pratat me mamma. ja betalar ju allt själv med sadlar hit o dit. eftersom jag är sjukskriven nu ser min ekonomi inte så god ut så ja vill kasta min sadel i ett hörn sätta mig på den o sura Men av någon konstig anledning har min mamma bytt inställning "ska man träna då ska man träna och ha bra utrustning" så vi ska åka dit igen där sadlarna blev snestoppade så får ja prova ut en ny och vara otroligt noggran med att den är rak och prata med dem att ja vill att den ska va rak trotts att hon e lite oliksidigt musklad fortfarande.

jag hamnde också långt bak på Innovan....tyvärr.

Snäll Mamma:bow:

Jag skulle inte heller rekommendera en Innova, av många olika anledningar (de är ju faktiskt inte ens särskillt billiga om man jämför med vad man får)

Isabellen är helt okej däremot, men jag är ändå tveksam till cair-systemet och att man kan byta koppjärn...

Lycka till med utprovningen, själv ska jag oxå pröva nytt i slutet på Januari:banana:

Det är individuellt med alla sadlar såklart. Vi har väl alla olika kroppsstyper... det är nog det som det handlar om! Jag tycker iaf den är underbart skönt och ligger bra på hästarna. Jag tror att en mindre ryttare sitter bättre i denna sadel än en större (missförstå mig inte). Dessutom är den fylld med luft + att det är utbytbara koppjärn. Kan varmt rekommendera den! :bump::love:

Här är jag på min 5½-åring i min Innova iaf...

DSC_0075.jpg

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 993
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar