Knäppningar i leder

Notworthit

Trådstartare
Någon som vet mer?

Det knäpper i lederna (bakbenen) i när man rider eller när han skruttar runt i hagen.. Extra högt knäpper det i v.bak. Har hört att det kan lindras om man har tur om man ger dom lite extra kalcium? Min tränare har dock sagt att det inte ska vara någon fara.. Men ändå, fler åsikter kan inte skada.

Är detta knäppande farligt? Blir det bara värre med åren och har dom ont utav det?:confused:

Tacksam för funderingar :)

Sv: Knäppningar i leder

Om det är farligt beror ju på vad det är som orsakar knäppningarna. Patellaupphakning kan knäppa tex.

Han har inga problem att röra sig och benet har inte vad jag sett "hakat upp sig" någon gång heller, vilket är symptomen för Patellaupphakning..

Om han blivit riktigt varm någon gång efter lite hårdare träning så har jag inte hört det där tickandet..
Om det är som på oss människor när vi "knäcker" fingrarna så borde det ju ömma lite efter ett upprepat antal gånger..?

ok knäppningar brukar inte vara farligt min tös brukar ha det i sin "rumpa" men det beror bara pa att hon inte e uppvärd och att hon e lite äldre hon e fin i gang och allt inte ont i kropppen sa länge hästen inte uppvisar smärta eller har oren gang eller känns fel när du rider sa e det nog inget som är farligt min asikt bara

En häst jag hade på foder för ett år sen hade patellaupphakning, så hans ena bakben knäppte då och då.

Min veterinär sa att det är ofarligt och det här är vad jag hittade på nätet:

Fenomenet kallas "cavitation" på engelska och har att göra med att det är ett negativt tryck i leden och när leden kommer i ett ytterläge så kan det frigöras lite gasbubblor från celler som sedan transporteras i ledvätskan.

En häst som 'alltid' knäpper i lederna skulle jag inte oroas över. Däremot så började min herre knäppa från carpus, och i samband med det lyste carpus illröda vid termografi. Hästen ohalt och fin, lasrades och fick ha BoT knäskydd ett tag, knäppandet upphörde.

Dock haft andra som alltid knäppt, utan att det haft minsta betydelse. Men 'kommer det plötsligt' eller är bara viss/a led/er så blir jag lite observant.

Jag har märkt samma problem på min häst de senaste månaderna också...
Förra sommaren knäppte det lite i ena bakbenet i "höfthöjd", men gick över när han var uppvärmd och slutade helt efter nån månad eller så...

Nu knäpper han rejält vissa dagar, mest nere i kotleden. Både när man rider, lyfter och ska kratsa, eller om han står och vilar med bakbenet och sedan flyttar över vikten. Det har kommit nu på hösten det här året, och det är tredje vintern jag har honom och inga problem tidigare.

Har hört att det kan bero på för mkt mineraler (vilket jag uteslutit), brist på svavel, att det ska hjälpa med gurkmeja, ET etc...
Eftersom det kom helt plötsligt efter tre år (han är snart 12 år) så känns det inte som nåt som "alltid varit". Nån som hört nåt mer? Jag tycker det är riktigt obehagligt när man lyfter ett bakben och det poppar till... *brr*

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 089
Senast: Ray
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka