Knäpp hund!

Sv: Knäpp hund!

Hur L-testar man inofficiellt?
Är det den skotträning som förekommer på träning du åsyftar?
För det är ju inte L-test

Man åker till någon som brukar syssla utbildning av tjänstehund, L-test och liknande och går en testbana (dock utan polis närvarande). Det hela går alltså till precis som ett officiellt L-test, men resultatet sparas inte någonstans och polisen är som sagt inte där.

Min har också gjort inofficellt L-test.

cillamuffins skrev:
du skriver faktiskt hemskt otydligt ibland. långa stycken utan punkter och kommatecken och dessutom talspråk gör din text svårläst.

Jäkligt irriterande att försöka läsa. Och jag vill kunna läsa, det är därför jag försöker.

apocalypsen skrev:
Hur L-testar man inofficiellt?
Är det den skotträning som förekommer på träning du åsyftar?
För det är ju inte L-test

Vad har skotträning med L-test o göra

Jag har gjort ett L-test på en bana men ej fått det på officellt papper från Polismyndigheten men lika väl gjort det med utbildade test folk som håller på med test av hund.

Nej nej nej förlåt!!!
Jag menade att jag höll med dig!!!

Du har blivit bättre, du skrev mer otydligt innan!

Men nu var det visst jag som var otydligt!

ChristinA skrev:
Nej nej nej förlåt!!!
Jag menade att jag höll med dig!!!

Du har blivit bättre, du skrev mer otydligt innan!

Men nu var det visst jag som var otydligt!

Hmmmm.... Kan lätt bli lite skrivfel här tror jag, för visst skriver du till två personer nu???:D
Tror kanske PIRU har lite problem med tangentbordet ibland;) men hans skrivning var väl av ganska oväsentlig betydelse för jag tror dock hans hund är rätt vettig...J-ligt snygg att se på var den då..:bow:

Men nu är min fråga, eftersom det ser ut som rottisägarna direkt försvarar trådskaparens hund från att ha ett litet annorlunda beteende...:angel:
Är detta ett typiskt beteende för en rottis??:confused:
Tycker att jag har sett detta hos andra hundraser med men just nu så känns det väldigt rottweiler vinklat...:cool:

ps. ursäkta om jag nu har skrivit baklänges men jag sitter med en ettrig bebis i knät.....:p

Nä, jag skrev till Cillamuffins för att berätta att jag också tycker att det är jäkligt irriterande när folk skriver på det viset hon påpekat att PIRU gjorde.
Men hon tolkade det fel. Vet inte om jag skrev väldigt otydligt eller om hon/Du Cillamuffins läste snabbt.

Vad har hur han skriver med att göra hurvida hans hund är vettig eller ej att göra?

Då är mitt tips att avsluta en mening innan du börjar på en ny. När man har tre meningar i en så blir det inte alltid så lätt att tolka det du skriver. Tolkar man det fel och så blir du grinig och säger att alla är dumma mot dig.

"[...] då kan jag åka till leksakslandet och handla en nallebjörn eller nått och klappa på mina hundar ska då kunna bli rejält förbannad [...]"

ChristinA skrev:
Vad har hur han skriver med att göra hurvida hans hund är vettig eller ej att göra?
Tyckte bara inte att han sätt att skriva hade något med hundar att göra så jag försökte vinkla tillbaks det till hund(eftersom vi skriver i ett hundforum och inte i ett rättstavningsprogram) och då var ju hans hund lämplig...:p Dock inget illa menat mot nån av er!!:bow:
(Jag jobbar med barn så jag är rätt van att läsa utan punkter och joll..)

Men hur var det nu då, var detta ett vanligt beteende hos rottisar??

Senast ändrad av en moderator:

Sissan skrev:
(eftersom vi skriver i ett hundforum och inte i ett rättstavningsprogram)

(Jag jobbar med barn så jag är rätt van att läsa utan punkter och joll..)

Fast det är inte direkt ovanligt och lika lite förbjudet att diskussionerna på detta diskussionsforum tar andra vändningar än den ursprungliga.

Sen är det klart att man kan alltid gissa sig till vad personen vill ha sagt, även utan punkter och med joll.
Men det blir ju betydligt mindre missförstånd om man försöker skriva tydligt.

J det är ett vanligt bettende hos Rottweiler. Få ägare kan styra upp det för de har inte fattat från begynnelsen va dom köpt för nåt.

PIRU skrev:
J det är ett vanligt bettende hos Rottweiler. Få ägare kan styra upp det för de har inte fattat från begynnelsen va dom köpt för nåt.
Jag funderade själv på en rottweiler för ett antal år sen men så fick jag under ett flertal utställningar se hur vissa ägare i princip slogs med sina hundar för att få kontakt med dem och då kände jag inte längre för att ha en. Men å andra sidan så kan det ju inte krävas att man ska spöa hunden för att få den att lyssna på en??!!:eek:
Hur skulle du beskriva rottisen i jämförelse med schäfern till exempel?
Finns det hårdare o mjukare linjer i rottisaveln med??

Sissan skrev:
Jag funderade själv på en rottweiler för ett antal år sen men så fick jag under ett flertal utställningar se hur vissa ägare i princip slogs med sina hundar för att få kontakt med dem och då kände jag inte längre för att ha en. Men å andra sidan så kan det ju inte krävas att man ska spöa hunden för att få den att lyssna på en??!!:eek:
Hur skulle du beskriva rottisen i jämförelse med schäfern till exempel?
Finns det hårdare o mjukare linjer i rottisaveln med??

jag har ju fördelen o ha bägge nu så lite skillnad ser jag direkt.

Rottisen totalt oöm kunde göra hur som helst bara ruska av sig o race vidare medans Schäfer´n får man vara mjukare med.

så upplever jag de flesta rottisar jag mött o vara lika på det faktiskt o vara oöma, de man mött o studerat. samt Schäfer är mer öma vid bus ex.

Men sen skiljer dom sig i andra saker Schäfern han bara gör saker han kommer på, som är helt galna. medans Rottisen tänker sig för, men när han väl testat o sett att det inte var nån fara då blir han likadan o bara kör på.

Rottisen är inte alls så kontakt sökande o vilja ligga tillags på samma sätt som Schäfer. Första dagarna jag hade Schäfer´n var han kring mig hela tiden o ännu är han väldigt kletig o vilja vara hos en o bara vara.

Det många gör är just o slåss med Rottisar för o få kontakt det blir bara tvärt om, de surnar till sen bara går dom utan o bry sig.

Man får vara på en dagis nivå med stora tuffa rottisar då tycker dom det är skitskoj. Man är väldigt avslappnad o berömer dom mycket då funkar dom kanon.

Försöka slå in lydnad i en Rottweiler är lönlöst, är det en bra hund, då är du sönder tuggad inom en snarframtid.

Jag vet jag har bråkat en hel del med min inte i lydnad utan i skyddet för där är det andra drifter som sätts in o det är jävulskt roligt, men vi sluta slåss där med bara gjorde så att tjuva han så fick han inget utan då gjorde vi om allt igen. Sen har jag fortfarande moment han får korrigeras ganska rejält i o det är ex ryggtransporter.

Men det löste vi enkelt också vi tog en hjälpförare med lång lina. Så när hunden går före mig rycks han bak o hamnar helt ur position, när han då hamnar rätt kan jag bara beröma han, behöver aldrig skälla där heller nu o ta det socialt, sen kommer belöningen genom o bita när han är rätt i position.

Schäfer är betydligt förigare än vad Rottweilern är. Visst gillar många rottisar också att vara matte/husse till lags men de blir sällan så till sig av glädje som man kan se hos Schäfern. Jag har svårt att beskriva hur skillnaden ser ut, men en rottis kan ofta larva iväg på egen hand och behöver inte nödvändigtvis ha med sin människa när det ska hittas på skoj saker. En Schäfer söker sig till sin förare på ett mer påtagligt vis och tycker det är bäst när både hund och husse är ute på upptåg.

Rent förenklat kan man säga att Schäfern tycker att människan är rätt skoj från början medan man kan behöva tala om det för rottisen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 761
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama