Knäpp hund!

Sv: Knäpp hund!

Men nu skrev jag dessutom Tjänst då vill man ha en allvarsam hund sen i skyddet givetvis ska man ha en allvarsam hund där också den ska väl visa att den menar allvar för gudsskull sägs inte det själv eller måste du fråga folk om det. En skyddshund ska visa försvarslust så är det bara.

Sen vet jag mycket väl att hundar körs på högnivå då körs de på kamp.

men att ha försvarslust och vara otrevlig när det inte finns något att försvara är ju HELT olika saker. min tant har också försvarslust men låter sig snällt klappas av de flesta. en vettig hund ska väl ändå inte plocka fram några aggressioner när det inte är befogat?

du skriver faktiskt hemskt otydligt ibland. långa stycken utan punkter och kommatecken och dessutom talspråk gör din text svårläst.

Jaha, här har vi då återigen någon som anser sig ha rätt att bestämma vad andra ska ha för sorts hund och har dessutom något knepiga definitioner på elak respektive snäll hund.

De hundar jag haft skulle definitivt falla under kategorin elak enligt din definition, men det stämmer då rakt inte in på dem. En hund kan bita av en rad olika anledningar men elakhet...det är något som en hund inte känner till. Att skada någon bara för att jävlas är en mänsklig egenskap och en hund kan således inte vara elak. Den kan bita i rädsla eller för att sätta en undersåte på plats. Den kan bita i jaktens hetta eller för att den får överslag. Inget av detta ger dock en elak hund. Obalanserad hund som är något koko...tja, det skulle nog kunna stämma...men aldrig elak.

En snäll hund är heller inte den hund som aldrig biter. Vad är egentligen en snäll hund?
Är det att hunden står ut med det mesta och aldrig mopsar sig?
Flertalet vänliga hundar kan bitas de också. De sk. snälla är de som hellre dör än försvarar sig, men det har mycket lite med just snällhet att göra. Min nuvarande hund är mycket vänlig och just snäll, men hon är också en stor potentiell bitare. Det ena har inte med det andra att göra. Min förra hund kunde mycket väl tänka sig att sätta tänderna i mig, men han var inte heller direkt elak. Jag hade bara tappat ledarpositionen till honom och han ansåg sig ha all rätt att näpsa mig när jag skulle försöka få honom att göra något han inte ville.

Och om nu jag eller någon annan skulle vilja ha den typen av hund, som faktiskt kan tänka sig att bita av någon anledning så är det upp till oss. Det är vårt ansvar att hantera dessa hundar och jag och övriga är säkerligen beredda att lägga ned det jobb som krävs.

En hund ska inte vara agressiv ! punkt slut!
Vill ni ha en hund som morrar o håller på så var så god, men jag vill inte ha någon aggresiv hund!

Och jag blir galen på folk som har sina hundar lösa när de är arga (hundarna), jag kom o gick en dag och sedan flyger det på en hund på min hund :eek: min var kopplad, den var lös :cool: min gick o nosa i backen juh...
Håll koll på era varulvshundar (ni som vet att ni har lite knepiga hundar)

cillamuffins skrev:
men att ha försvarslust och vara otrevlig när det inte finns något att försvara är ju HELT olika saker. min tant har också försvarslust men låter sig snällt klappas av de flesta. en vettig hund ska väl ändå inte plocka fram några aggressioner när det inte är befogat?

du skriver faktiskt hemskt otydligt ibland. långa stycken utan punkter och kommatecken och dessutom talspråk gör din text svårläst.

ENKELT o lösa låt bli o läs dom!

Chima skrev:
En hund ska inte vara agressiv ! punkt slut!
Vill ni ha en hund som morrar o håller på så var så god, men jag vill inte ha någon aggresiv hund!

Och jag blir galen på folk som har sina hundar lösa när de är arga (hundarna), jag kom o gick en dag och sedan flyger det på en hund på min hund :eek: min var kopplad, den var lös :cool: min gick o nosa i backen juh...
Håll koll på era varulvshundar (ni som vet att ni har lite knepiga hundar)

du är ju go du!!!

Mina är långt i från knepiga men de kan försvara mig o mitt o jag har då koll på dom det kan jag garantera...

Det Piru talar om är antagligen reservation och inte hundar som ska gå igång och bli förbannade på allt och alla. Vi har ju alla vår egen idé om hur tillgänglig en hund ska vara och Piru söker en hundtyp som är ointresserad och något reserverad. Det är egentligen inget negativt hos en hund att inte vilja ha kontakt så länge det inte baseras på rädsla. Varför många andra inte vill ha det i sina hundar kan bero på att det är enklare att ha en hund som är ointresserad men tillgänglig. Jag föredrar också den typen, men förstår om man väljer en reserverad hundtyp istället. Det enda som kommer till är ju merjobbet med att lära hunden att gå undan vid oönskad kontakt istället för att surna till. Hunden lär aldrig lalla fram till okända självmant så det är ju något man slipper jobba med.

Ingen tvingar dig men en herdehund utan skärpa blir rätt värdelös som boskapsvaktare och en tjänstehund utan försvar skulle inte jag vilja ha som beskyddare. Det är lätt att vara negativ till aggression innan man vet vad som ligger bakom begreppet. Det är inte alltid negativt att vara benägen till aggression som många tror. I vissa fall är det rent önskvärt, speciellt om den där Hagamannen hade kommit farandes. Där kan jag lova dig att har inte hunden försvar och aggression i sig så lär du få kämpa mot våldtäktmannens själv för hunden lär ha dragit.

Dessutom gissar jag att jag har bättre koll på min knasiga rottis än vad många har på sina "snälla" sällskapshundar.

Jag vill inte ha reservation heller men de ska inte rusa fram till allt o alla o tycka Pleti o Kleti är roliga. Utan jag vill ha en hund som är neutral Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan.

Rätt sorts hund till rätts sort husse/matte så är alla problem lösta (!), så nu kan jag gå ifrån denna tråd!

Ang. elak och elak

Jag funderade på en sak igår och det faller väl lätt in under uttrycket "elak". Jag läser ju i tidningarna då och då om lösa hundar som anfeller folk och biter oprovocerat. Jag tänker på den mindre killen i Nynäs, det som stod i tidningarna under helgen etc.

Alltså. Finns det hundar som bara rusar på folk som biter? Eller finns det saker som vi inte vet via media. För mig låter det helt osannolikt. Det låter sannolikt att de rusar ifatt ett annat djur. Men bara rusar på en eller två människor??? Hur går det ihop? Vad är det man inte vet om dessa fall?

Jag vill då inte ha nån snäll hund
istället kan man skriva "jag vill inte ha någon överdrivet social hund".

snäll och social är ord som båda börjar på s, men de har lite olika innebörd.

detta har du fortfarande inte svarat på.

Jag har aldrig sagt heller att hunden ska plocka fram nån anggression nånsin. aggression vill man aldrig ha i en hund.

omformulering; vill man att hunden ska visa försvarslust när det inte finns något att försvara? eller att den ska försvara dig mot personer som inte innebär något hot? t ex om någon kommer fram och knackar dig på axeln och frågar vad klockan är? om någon joggar förbi dig?

cillamuffins skrev:
omformulering; vill man att hunden ska visa försvarslust när det inte finns något att försvara? eller att den ska försvara dig mot personer som inte innebär något hot? t ex om någon kommer fram och knackar dig på axeln och frågar vad klockan är? om någon joggar förbi dig?

nej det har jag heller aldrig sagt att dom ska göra men katten vet o jag inte vill ha det så på väktarhunden.

men inte dra igång sitt försvar men hålla koll på joggaren men stöter nån i så vore det ju kanon om hunden försvara mig.

Senast ändrad:

Jadzia skrev:
Och om nu jag eller någon annan skulle vilja ha den typen av hund, som faktiskt kan tänka sig att bita av någon anledning så är det upp till oss. Det är vårt ansvar att hantera dessa hundar och jag och övriga är säkerligen beredda att lägga ned det jobb som krävs.

Så länge kunnandet finns där och era hundar håller sig till att tugga på er så är det fullt okej för min del. MEN!! tyvärr så är det väldigt många rottisägare som f-n inte kan kontrollera sina hundar och då är det tyvärr andra som drabbas och då vet jag inte om jag ger så mycket för ert "ansvar", det betyder väldigt lite för den som drabbats.
Jag har absolut inget emot rottisar, jättefina hundar, men jag tycker att de ska vara hos folk som klarar av dem! :bow:

PIRU skrev:
Jag vill inte ha reservation heller men de ska inte rusa fram till allt o alla o tycka Pleti o Kleti är roliga. Utan jag vill ha en hund som är neutral Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan.

Så här uppfattade man inte det du tidigare skrev.:angel:
Men så här kan jag förstå att du vill ha en tjänstehund...
Förmodar att din hund är MH testad och kanske Korad???

Rottweilern är inte en hund för alla. Det är ingen leksak man har i snöret direkt, men alltför få är medvetna om detta.

Sissan skrev:
Så här uppfattade man inte det du tidigare skrev.:angel:
Men så här kan jag förstå att du vill ha en tjänstehund...
Förmodar att din hund är MH testad och kanske Korad???

ja o L-testad inte officellt men ändå så¨man får en uppfattning om hur han är på ett L-test

men så är inte min Rottweiler utan Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 761
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama