Knäledsinflammation.

AnneSofie

Trådstartare
Min häst har efter en del turer hos vet fått diagnosen inflammation i h bakknä. Hon har haft problematik sedan våren -09, blivit undersökt av vet, fått antiinflammatorisk behandlig två omgångar, vilat, varit på klinik, varit "frisk", vilat ytterligare men är nu ofräsch igen. Klinikbesök i fredags och för första gången konstaterat att "ontet" sitter i bakknäet.

Hon är behandlad med kortison och skall in för åb om tre veckor.

Det jag är extremt orolig över är att hon med all säkerhet gått med detta en längre tid och riskerar att ha pålagringar mm i leden.
Hon har inte varit tydligt halt och har inte fått några sekundära hältor eller andra problem.

Hur brukar prognosen se ut vid fall som dessa? Har förstått att det kan vara svårt att upptäcka hälta i just knäled bak och detta borde betyda att det är rätt vanligt att de gått med det en längre tid när de väl blir behandlade.

Vad är era erfarenheter ang detta? Eller bara knäledsinflammationer i allmänhet?

Hästen ifråga är ett nioårigt sto som ska fungera på "hobby" nivå.

/A-S

Sv: Knäledsinflammation.

Eftersom det inte blivit några sekundära hältor ska det inte vara några ökade risker för att hästen inte skulle bli frisk. Det enda du ska tänka på är att leden verkligen ska vara helt ohalt innan du sätter igång. Men låter du det ta tid kommer du säker kunna ha många roliga år av ridning med din polle.

Min gamla valack hade en knäledsinfl på h bak, han åtgärdades (kortison i leden), vilade i hage (ensam i större beteshage) i 3 veckor, på ÅB helt ohalt. Red igång lääänge och gjorde ett ytterligare ÅB efter 3 månader för att kolla av (inget vet. ville, utan jag gjorde det för min egen skull), ohalt även då.

Han var 16 (17?) när han åtgärdades och rids än idag av sin nya ägare.

Tack för era svar!:laugh:
Och skönt att höra lite positiva erfarenheter. Jag hoppas min kuse blir frisk så hon får fortsätta vara ridhäst:)

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 919
Senast: Glimm
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar