AnneSofie
Trådstartare
Min häst har efter en del turer hos vet fått diagnosen inflammation i h bakknä. Hon har haft problematik sedan våren -09, blivit undersökt av vet, fått antiinflammatorisk behandlig två omgångar, vilat, varit på klinik, varit "frisk", vilat ytterligare men är nu ofräsch igen. Klinikbesök i fredags och för första gången konstaterat att "ontet" sitter i bakknäet.
Hon är behandlad med kortison och skall in för åb om tre veckor.
Det jag är extremt orolig över är att hon med all säkerhet gått med detta en längre tid och riskerar att ha pålagringar mm i leden.
Hon har inte varit tydligt halt och har inte fått några sekundära hältor eller andra problem.
Hur brukar prognosen se ut vid fall som dessa? Har förstått att det kan vara svårt att upptäcka hälta i just knäled bak och detta borde betyda att det är rätt vanligt att de gått med det en längre tid när de väl blir behandlade.
Vad är era erfarenheter ang detta? Eller bara knäledsinflammationer i allmänhet?
Hästen ifråga är ett nioårigt sto som ska fungera på "hobby" nivå.
/A-S
Hon är behandlad med kortison och skall in för åb om tre veckor.
Det jag är extremt orolig över är att hon med all säkerhet gått med detta en längre tid och riskerar att ha pålagringar mm i leden.
Hon har inte varit tydligt halt och har inte fått några sekundära hältor eller andra problem.
Hur brukar prognosen se ut vid fall som dessa? Har förstått att det kan vara svårt att upptäcka hälta i just knäled bak och detta borde betyda att det är rätt vanligt att de gått med det en längre tid när de väl blir behandlade.
Vad är era erfarenheter ang detta? Eller bara knäledsinflammationer i allmänhet?
Hästen ifråga är ett nioårigt sto som ska fungera på "hobby" nivå.
/A-S