Knakande rygg!! Huua!

D

Doc

Upptäckte för några dagar sedan ett knakande läte från min hästs rygg. Trodde först att det var sadeln som givit upp, men knakandet fortsatte även utan sadel.
Hästen reagerade inte ett smack när detta hände men det lät fruktansvärt otäckt...
Naturligtvis måste jag iväg och ryggröntga min häst men skulle vilja veta av er om ni varit med om något liknande och vad det i så fall berodde på. Och är det någon som har något hum om vad en röntgen av ryggen kostar?

Tacksam för lite råd och erfarenheter.

//Doccan

Jag har iofs aldrig varit med om det,men har hört andra vidtala samma fenomen. Men egentligen borde det inte vara så konstigt om det skulle knaka till, jag är rätt säker på att det kan knaka i dig med jämna mellanrum. Men åker du då iväg och röntgar det knakande stället, om man egentligen visste hur mycket och ofta en hästrygg rör sig fast det mesta fixar dom till själva.

Javisst ja en hästrygg kunde ju inte röra på sig. ;)

Men visar inte hästen att den har problem, så behöver du nog inte bekymra dig.

Nä det förstås. Men det var liksom inte bara ett knak utan det knakade vid varje steg. Ett liksom knirkande läte. Mina assosiationer ledde direkt till tornutskott som gnuggas mot varandra. Rejält!

Förträngningar i tornutskotten är inget som kommer hastigt och lustigt, har du haft hästen under en längre tid utan tidigare problem kan du nog slå det ur hågen.

Är hästen däremot ny för dig, kanske den bör kollas ändå. Fullblod har stark disposition för just problem i tornutskott, annars kan hästen få tillfälliga besvär som för det mesta går bort av sig självt.

Ibland gör dom de inte, och då är dom ett fall för kotis. :D

Jag har haft hästen under en längre tid och han har alltid varit knepig vid gallopp. Bockat och skuttat. Men eftersom han bara gjort så när vi ridit med sällskap har jag helt enkelt tolkat det som ysterhet/glädje över att ha polarna med sig. Alternativt stress över att bli ifrånriden.

I våras blev han också lite lätt halt på båda fram varför han fick vila under hela sommaren. Har haft oerhört svårt att hitta passande sadel då han är extremt kort. Har hört att kissing spines gärna vill drabba de hästar som är lite korta i rocken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30