knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

B

BeastieBabe

min hund (pudel, 9½ år) har under 1½ veckas tid inte velat hoppa ner från sängen, började ge glucosamin för en vecka sen och har känt igenom honom utan att han visar obehag för varken böjande/sträckande av leder eller palpation av muskler..

Nyss var jag nere på nedervåningen och plockade ner honom från försäldrarnas säng och han följer mig upp i trappen och jag hör ryggen hans utan att behöva lyssna speciellt noga :eek: sätter handen på ryggen och känner vibrationerna när det knäpper, knarrar och knakar i ryggen på honom.. :cry: dock visar han inget riktigt obehag mer än att han inte vill hoppa ner från sängen..

Han har inte haft såhär förut, någon som känner igen problemet? vad är fel och vad gör man? han är annars pigg som vanligt på dagarna och vi har inte hört något knarrande på dagen, ska känna efter imorgon vid lunch när han rört på sig ett tag..

jag känner mig helt hjälplös nu.. min fina hund.. :cry:
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

han är piggare nu på dagen och det låter ingenting från ryggen.. men varför låter det på nätterna? är det för att ryggmusklerna blir förslappade eller att ledvätskan och brosket inte är uppvärmt eller?
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

*putt*


tio
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

puttar igen..

ryggen knakar mindre nu men fortfarande så att det hörs när han går i trappen nattetid..

vad kan man ge förutom glucosamin för att "smörja" ryggmekanismen mera?
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

puttar igen..

ryggen knakar mindre nu men fortfarande så att det hörs när han går i trappen nattetid..

vad kan man ge förutom glucosamin för att "smörja" ryggmekanismen mera?

Fiskleverolja (omega3) används juh på människor för att förhinda knarrande leder osv. O många ger det även till hundarna. Så kanske ngt att satsa på.

/Tobbe
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

hmm kanske ska prova det då.. ska se till att införskaffa det imorgon..
fiskleverolja lär ju inte vara dåligt för honom ändå..

tack! :bow:
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

Jo, kannog vara en idé att slå en plåt på ryggen och kolla hur mycket pålagringar han har, lär ju vara det som knakar..
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

det togs röntgen i höstas (minns ej vilket datum) på bogdelen och främre delen av ryggen utan att något var onormalt..

kan så mycket ha hänt på några få månader?

sen är det ju hela ryggen, ändå från nacken till svansroten som knakar.. kan det verkligen bli pålagringar i hela ryggen på bara någon månads tid?
för det här knakandet kom bara direkt känns det som.. :(
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

Min hund blev nyligen opererad i knät och veterinären har gett cartrophen(stavning?) sprutor åt henne. Det lär ska smörja lederna och används även till höftproblem.. Gå till veterinären nu, så slipper du oroa dej!
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

jao, jag ska nog ringa vet och rådfråga iallafall..
 
Sv: knakande, knarrande och knäppande ryggrad, hjälp!

när han går i trappen eller hoppar upp i sängen rör han hela ryggen, jag har känt och hört knakandet från hela ryggen (ja jag har gått i trappen på alla fyra med örat mot ryggen hans :p vad gör man inte för sin hund..)
knarrabdet och knäppandet känns tydligt med handen också och det är ju ganska lätt att kunna känna vart det kommer ifrån..

tänkte åka hem och ringa vet imorgon iaf.. få se vad som sägs..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 070
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 036
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp