Knäfraktur

W

Walfel

Hej,

Är det någon här som har / haft en häst med knäfraktur?

Min pålle blev sparkad för ca 2,5 vecka sedan. Då vet kom ut och tittade på han så fick han boxvila 5 dagar + antiinflamtoriskt smärtlindring. 3 dagar skulle han promeneras ca 5 min 2 ggr om dagen. Han såg ut att bli bättre, så han fick efter ca 1,5 vecka komma ut i större hage brevid kompisarna. Efter ca 2 dagar blev han sämre igen, varav jag fick tid på kliniken för röntgen.

Idag såg vi att han har en knäfraktur presis vid leden, så nu ska han stå på box i 6-8 veckor och haltar han vid skritt då så bedömde hon avlivning :cry:. Är han bättre ca 1 års rehab....

Har någon haft samma problem, kan dom bli helt återställd då efter ett år (glömde fråga), man blev lite förvirrad av beskedet så många frågor glömdes bort:confused:...

Sv: Knäfraktur

Det beror ju helt på vad hästen skall användas till.. Just knäet blir ju alltid påfrestat.

jag skulle tyvär ha valt avlivning :(

Han används som allroundhäst, men det är främst hoppning som jag förstår att han ev aldrig kanske kan komma tillbaka till. Vi jobbar även mycket inom PNH.

Om nu vet tycker att det läker bra efter 8 veckor, så skulle det finnas någon människa som vill ha han till ev promenads/ sällskapshäst och han kan få ett värdigt liv ändå efter ett års rehab så vill jag helst det. Avlivning känns fruktansvärt :cry:..

Men såklart lider han så måste jag ju som sagt ta bort han....

Är så förvirrad nu, det kostar som sagt en massa pengar oxå + att jag inte vet om han är bra om 8 veckor...

Ingen som vet om någon häst som har kommit tillbaka efter en knäfraktur????

Jag skulle nog göra som vet. sade. Ställa hästen i box i 6-8 v och se hur han är då. Det verkar ju på vet.som att om hästen inte är halt e boxvilan, så finns det en möjlighet att den kan användas i ridning. Kanske bara promenadridning.
Hästar är ju ändå levande biologiska varelser som har rätt till en chans. Tycker att man tar bort hästar lite väl lättvindligt många gånger utan att ens ge dem en chans till att blir friska. De kanske kan fungera i någon annan disiplin el som promenadhästar. Tycker att de är värda en chans till liv likväl som vi människor är det. Det kostar en del JA Kan man inte tänka sig att lägga en del pengar på veterinär vård ( inom rimliga gränser givetvis )tycker jag inte man ska skaffa djur överhuvudtaget.

Absolut!

Så känner jag själv oxå, jag hoppas såklart att det ska se ok ut efter 6-8 veckor och att han åtminstone kan användas i framtiden som ev promenadhäst.. Tyvärr klarar han inte av att gå som enbart sällskap hans psyke skulle nog ta stryk då, jag vet inte ens hur han ska klara av boxvila i 6-8 veckor :confused:....

Ang kostnad så visst ska man inte skaffa djur om man inte klarar av det ekonomiskt, nu är inte det huvudpoängen. Självklart så får det kosta bara han blir frisk men det är sååå jobbigt att först ha ett djur som inte är bra + att det kostar massor för rehab. Det vore skillnad om man hade eget stall och inte inhyrd..

Men men nu håller jag tummarna bara att han blir bra, för avlivnig är inte på frågan sålänge han inte plågas såklart..

Han är väldigt smärttålig dessutom,han går och stödjer på benet ändå, det var därför vi inte först trodde det var en fraktur..

Absolut!

Så känner jag själv oxå, jag hoppas såklart att det ska se ok ut efter 6-8 veckor och att han åtminstone kan användas i framtiden som ev promenadhäst.. Tyvärr klarar han inte av att gå som enbart sällskap hans psyke skulle nog ta stryk då, jag vet inte ens hur han ska klara av boxvila i 6-8 veckor :confused:....

Ang kostnad så visst ska man inte skaffa djur om man inte klarar av det ekonomiskt, nu är inte det huvudpoängen. Självklart så får det kosta bara han blir frisk men det är sååå jobbigt att först ha ett djur som inte är bra + att det kostar massor för rehab. Det vore skillnad om man hade eget stall och inte inhyrd..

Men men nu håller jag tummarna bara att han blir bra, för avlivnig är inte på frågan sålänge han inte plågas såklart..

Han är väldigt smärttålig dessutom,han går och stödjer på benet ändå, det var därför vi inte först trodde det var en fraktur..

Det är bakknät..

Har själv en häst som nyligen är opererad i ett bakknä. Ska stå 6-8 veckor i box. Vi är inne på 4.de veckan nu och allt går över förväntan. Står inne nattetid och i boxhage på dagen. Gav honom lite lugnande vid några tillfällen i början då han blev orolig i boxen.
Sedalin ( en gel som ges via munnen).
Jag tycker det är hemskt att det ska vara så dyrt med veterinärvård!! Man borde inte bli nästintill ruinerad för att ens häst skall få vård och behandling. Ridning och hästsport kommer ju snart bara att var möjlig för de rika, en sk överklasssport som den var en gång i tiden!!

Det är dyrt med vård för människor också.

För att täcka alla kostnader och kunna uppdatera utrustning osv så krävs det ju att man får inkomster.

Så din häst blev opererad, vad hände?

Vart får man tag på lungnande? Kan man få recept på det av vet om han inte skulle må bra av att stå??

Han Får gå ut i sjukhade nu från ca 6.00 - 12.00 så till lunch får han gå in, han är lungnare inne än ute tyvärr, och man vill ju inte att han ska överanstränga sig..

Mellan 6-12 är det oftas lungt ute och han får mycket frukost så han ändå har att göra, vi plocka mycket kvistar och örter som han gillar..

Men för ett år sedan fick han kotledsinflammation och han blev tok rabiat efter ca 4 veckor i rasthage =(....

Skulle din häst bli helt återställd och hur lång rehab tid fick då rekomenderat?

Jag ska ringa kliniken igen för igår var man i chock så man glömde fråga en massa som man har funderat på nu..

Jag har haft en. Såg ohalt ut "rakt fram" och reds (t.o.m. hoppades!!) av de som hade honom på prov för köp (sparken hände inte hos mig).

De tackade nej då de tyckte han var stel och oriden... jag åkte och röntgade och patella var i två delar. Tidigare veterinär hade bara sytt och besiktat ytligt (ja, jag var rejält arg).

Hästen avlivades då prognos för att han skulle fungera som ridhäst var väldigt dålig. Han hade otroligt ont trots att han inte visade något. Bedövning runt knät gjorde att hela hästen sjönk en dm då han slappnade av. Så himla sorgligt.

Hej!

Jag har råkat ut för samma sak... Min häst var bara 14 månader gammal (hade köpt henne 3 v tidigare) då hon blev sparkad i bakknäet, det resulterade i en spricka i leden/lårbenet, fissur femur sin löd diagnosen.
Hon var rejält halt i 8 månader (boxvila hela tiden.... = galen häst att hantera :eek:), efter ett år slutade hon halta...
Hon for som sagt var runt, och genom staketet när hon var ute i sjukhage, slet sig när man ledde henne osv, så hon blev aldrig riktigt bra.... Hon är kvar ännu, hon är 17 år idag (och världens lugnaste häst :D) Men hon har bara fixat promenadridning, hon har aldrig tävlat/tränat (hon klarar inte av att gå på en volt) Hon rör det här bakbenet stelt och håller det rakare, det märks att hon blir stelare ju äldre hon blir...

Jag behöll alltså min häst kvar, fast det fanns veterinärer som tyckte att jag borde ta bort henne, "hon skulle aldrig bli nåt" , det är sant hon funkar bara som en promenadhäst. Fast det har funkat för mig.

Lycka till med din häst!

KL, till TS:

Lugnande kan din veterinär skriva ut.

Ang (bak)knäfrakturer så provred jag en herre som haft en lindrig fraktur i ett bakknä. Störde honom inte alls, och märktes inte av. Dock är det ju svårt att säga om det skulle gett problem senare, vid regelbunden hoppning t ex. Men han reds på bana och ute, i skritt, trav och galopp utan minsta problem. Fina, taktfasta gångarter, ingen avlastning/stelhet/gallighet/minsta yttre tecken på problemet. Syntes heller inget på rtg längre sen frakturen läkt.

Så det kan gå bra, men oftast med (bak)knän och när leden är berörd är det ju ganska avvaktande ang komma tillbaka till fullt arbete. Jag tycker du ska ringa och ställa frågorna som kommit nu i efterhand till behandlande veterinär. De är vana att djurägare i 'ren chock' bara tar in och inte frågar, och sen hemma kommer frågorna. Så ring du och hör =)

Tack alla ni för era svar.. Alltid bra och kunna bolla lite frågor med någon.

Jag ska ringa vet idag och se vad dom säger, skulle han kanske enbart kunna hålla för promenadridning i framtiden så är det värt och se.

Fast prognosen ser nog tyvärr inte så bra ut :cry:

Stå på box i 8 månade skulle han alldrig fixa, har har så mycket nerv i kroppen.
När vet första gången var ut och beordrade boxvila i 5 dagar trodde jag inte det skulle gå. Men då visste vi inte att det var en fraktur eftersom han stödde och gick på benet men väääldigt halt.
Efter 1 vecka gick han så pass bra att han fick komma ut i större hage och där blev han sämre =(, då fick jag tid på kliniken..

Mitt sto stod inte inne på box i 8 månader utan box på natten och en hagruta (sjukhage) som var lika stor som en box på dagen... Så lite omväxling fick hon, men det är jättejobbigt att ha hästen så, flyttade sjukhagen varannan dag så hon fick lite att pyssla med...

Jag har inte haft detta problemet, men min kompis hade en häst som blev sparkad på knät, först trodde vi det bara var ett sår, såret läkte fint och han slutade ha ont, han fick veterinär vård och benet blev bra igen. Veterinären sa att det inte var någon fraktur på benet. Vi började gå kortare promenader med honom, men så en dag när vi kom ut till stallet hade han ett elefanten! Hade aldrig skådat ett sådant stort hästben innan. Vi åkte ut till kliniken där benet röntgades och det var en fraktur så det var bara att säga hejdå till honom på plats, han avlivades samma dag, tyvärr...

Har själv en häst som nyligen är opererad i ett bakknä. Ska stå 6-8 veckor i box. Vi är inne på 4.de veckan nu och allt går över förväntan. Står inne nattetid och i boxhage på dagen. Gav honom lite lugnande vid några tillfällen i början då han blev orolig i boxen.

Hur såg benbrottet ut hos din häst? här hos oss var det aldrig tal om operation, det kanske var en skada som inte går att operera.. Vad skönt att det börjar se bättre ut, hoppas det går bra och lycka till med din häst..:)

Min får gå ut som sagt på fm i liten boxhage och sen komma in till lunch. Kan kanske öka utevistelsen bara jag vet att han är lugn.

Fick inte tag på vet idag får prova igen i morgon.

Det var ingen fraktur som min häst opererades för utan man skrapade bort en liten broskskada i knäleden. Efter operationen när man sett hur det såg ut i knäleden gav man honom 70% chans att bli frisk. Rehabiliteringen kommer att bli lång uppemot ett år men jag vill gärna ge honom en chans att bli bra.
Det lugnande preparatet skrev vet. ut.. En förp. på 10 ml kostar 137 kr. ,man ger ca 2-3 ml av det.

Håller tummarna för dig och din häst!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 472
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka