Det kan också helt enkelt vara för att hästen är lite svag i bakpartiet, och det är jobbigt att gå nerför.
Testa att flytta bak din skänkel lite så den sätter under sig bakbenen lite bättre. Då blir det lättare.
Hade en häst som var liksom lite knyckig längst ner vid kotan, och i varje steg knyckte hon liksom till.
Det var också en backe som Vi alltid måste gå i för att komma ut i skogen eller ner till ridhuset, så då va4 hon ju kall ännu också.
Jag hade ute en Equiepat som behandlade med akupunktur, biolight OCH som ”knäckte” loss hennes höfter.
Nu har vi tränat upp bakpartiet, och det går mycket bättre. Men jag hjälper henne fortfarande genom att flytta bak skänkeln ca 1 dm, för att hon ska få under sig benen bättre.
Det är också nyttigt att göra halt i backar ibland och bara luta bak lite, så hästen lägger mer tyngd på bak.
Och några gånger om året behöver hon behandlas av Eqiepat igen, för det är det där karakteristiska ”knyckandet” som gör att jag märker att det är dax igen.
Men det händer mer o mer sällan, nu när jag medvetet tagit itu med den felbelastningen.