Knackig i nedförsbacke...

E

Eem

Vad är det för fel när hästen har problem att gå i nedförsbackar? Mitt sto har börjat gå så otroligt försiktigt när man rider i nedförsbackar och är det brant så brukar hon stanna och tveka att börja gå ned.

MVH Eem

Du har inte en fånghäst? Vår ponnys hovbensrotation visade sig genom att han i princip vägrade att gå nedför backar...

Menar du att er ponny endast visade fångtecken när ni red nerför, inte när ni ledde, i hagen eller på plan mark?

En häst i stallet var likadan, det satt i ryggen. Hon fick akupunkturbehandlingar och blev bra!

Eller varför inte patellaupphakning? Är den ibland besvärlig att sko bak? Vill den dra åt sig benet?
Kan vara tecken på patella

Har faktiskt funderat på nåt sånt, men när jag tänker på patellaupphakning så är det när dom i princip släpar bakbenet efter sig, hade en shetlandsponny med p.u. Finns det lindrigare kanske?
Eller spatt, kanske. Hon kan se lite knyckig ut i bakbenen på mornarna eller när hon är upphetsad. Får ta och läsa på lite om det där tror jag...

MVH Eem

Nej då, han var under igångsättning...På plan mark i skritt märktes ingenting, men han vägrade att gå i minsta nedförslut. På kiniken visade röntgen rotation. Nu är han efter många turer okej igen!

Om de går på snedden brukar det vara en hälta, går de jämnknackigt så kan det vara dubbelsidig.

Det kan även vara rygg eller ömfotning.

Det kan givetvis vara andra saker men detta är det absolut mest vanliga.

Knackighet i nedförsbackar brukar vara en tidig och bra indikation på att något är fel.

När någon känner att hästen går illa men ingen ser något så är ett tips att prova en nedförsbacke.

Om hästen är van att gå i backar kan det räcka med att hästen en vacker dag tvekar/visar olust att gå i backe, känner man sin häst så kan det vara idé att känna efter lite extra.

Hästen var under förra året flitig patient på en välrenommerad klinik, och i höstas blev han av de veterinärerna "friskförklarad". (Behandlingen tog nästan ett halvår...) Han har ingen specialskoning, vilket jag trodde skulle behövas. Vi tog det väldigt lugnt när han sattes igång och under sjukdomstiden och i år har han gått "som vanligt" igen.

Vi hade en häst som var stel i höfterna och hade därför svårt att gå nerför. En ide kan vara att prata med en kiropraktor, men kolla upp så att det inte är ngt annat först (t.ex spatt/patellaupphakning)

Det kan också helt enkelt vara för att hästen är lite svag i bakpartiet, och det är jobbigt att gå nerför.
Testa att flytta bak din skänkel lite så den sätter under sig bakbenen lite bättre. Då blir det lättare.
Hade en häst som var liksom lite knyckig längst ner vid kotan, och i varje steg knyckte hon liksom till.
Det var också en backe som Vi alltid måste gå i för att komma ut i skogen eller ner till ridhuset, så då va4 hon ju kall ännu också.
Jag hade ute en Equiepat som behandlade med akupunktur, biolight OCH som ”knäckte” loss hennes höfter.
Nu har vi tränat upp bakpartiet, och det går mycket bättre. Men jag hjälper henne fortfarande genom att flytta bak skänkeln ca 1 dm, för att hon ska få under sig benen bättre.
Det är också nyttigt att göra halt i backar ibland och bara luta bak lite, så hästen lägger mer tyngd på bak.
Och några gånger om året behöver hon behandlas av Eqiepat igen, för det är det där karakteristiska ”knyckandet” som gör att jag märker att det är dax igen.
Men det händer mer o mer sällan, nu när jag medvetet tagit itu med den felbelastningen.

Det kan också helt enkelt vara för att hästen är lite svag i bakpartiet, och det är jobbigt att gå nerför.
Testa att flytta bak din skänkel lite så den sätter under sig bakbenen lite bättre. Då blir det lättare.
Hade en häst som var liksom lite knyckig längst ner vid kotan, och i varje steg knyckte hon liksom till.
Det var också en backe som Vi alltid måste gå i för att komma ut i skogen eller ner till ridhuset, så då va4 hon ju kall ännu också.
Jag hade ute en Equiepat som behandlade med akupunktur, biolight OCH som ”knäckte” loss hennes höfter.
Nu har vi tränat upp bakpartiet, och det går mycket bättre. Men jag hjälper henne fortfarande genom att flytta bak skänkeln ca 1 dm, för att hon ska få under sig benen bättre.
Det är också nyttigt att göra halt i backar ibland och bara luta bak lite, så hästen lägger mer tyngd på bak.
Och några gånger om året behöver hon behandlas av Eqiepat igen, för det är det där karakteristiska ”knyckandet” som gör att jag märker att det är dax igen.
Men det händer mer o mer sällan, nu när jag medvetet tagit itu med den felbelastningen.
Tråden är från 2004.

Fast jag uppskattar svaret. Gammal är äldst vettu :-). Det gör väl inget om tråden är gammal.
Oavsett om tråden är gammal eller ej så delger jag min erfarenhet och säger att det även kan vara ett knä som spökar.
På mitt djur är det en jättebra indikation på att hon har ont i sitt knä (medfödd defekt)när hon stannar i branta nedförsbackar och inte riktigt vill gå.

Oavsett om tråden är gammal eller ej så delger jag min erfarenhet och säger att det även kan vara ett knä som spökar.
På mitt djur är det en jättebra indikation på att hon har ont i sitt knä (medfödd defekt)när hon stannar i branta nedförsbackar och inte riktigt vill gå.
Det skriver jag under på.
Vid knä-rehab fick man också order om att undvika nedförsbackar, men gärna gå lite uppför. ..hur man nu ska kunna följa det och även fysikens lagar.. ;)

Så var min häst också. Hon hade återkommande knäledsinflammationer och det märktes först av i nerförsbackar :(

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
7
· Visningar
565
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 545
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka