Knabe? Söker info.....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

Bender på Palema köpte en gång i tiden en hingst som bl.a han använde i aveln rätt mycket. Han hette Knabe, så mycket vet jag.... Men nu söker jag så mycket upplysningar som möjligt om honom och kanske foton på honom .....

Sv: Knabe? Söker info.....

Lite kuriosa är att jag en gång i forntiden hade med hans främsta avkomma att göra. Camerons Kick hette han, och var en duktig individ. Hans mamma var mer än lovligt galen, men själv var han trevlig, så man kan ju anta att det trevliga psyket kom från Knabe.

Min första egna häst var efter Knabe, jag gjorde en efterlysning här för typ åtta år sedan och fick både foton och kontakt med den tjej som haft honom som passhäst någonstans... Ska se om jag hittar uppgifterna i någon pärm någonstans.

Har suttit och kollat på bilden som Thewebwolf hittat.... och observerar att till och med ett av hans barnbarnsbarn påminner mycket om honom. Hans dotter som vi har ser ut som en feminin modell av Knabe, även om hon ofta stramar till sig så hon ser ut som en hingst i nacken...
Rörelserna är kanske det mest typlika, hållningen och huvud/hals.

Vet en gammal häst efter honom. Han heter brix karlsro. han är stel som en pinne. har alltid varit. mager, svår att få i hull. Hispig är han oxå.
Han älskade att hoppa vet jag!

Vår Dam är även hon lite svår att hålla i bra hull, i och för sig är hon ju gammal..... Inte det minsta hispig, snarare tvärtom.
Hoppa med henne skulla jag inte försöka mig på, men sätt på henne sela och vagn så älskar hon dig. Trots sin ålder är hon lågpulsare och då menar jag efter en resa i hög fart på vår skogsslinga och inte vilopulsen. 100% travsäker, inte ett galoppsteg men vagn eller ryttare........

Fråga Olle Goop, han hade Knabe i träning
Har för mig att han lämnade en hel del "speciella" hästar:angel:

Vår Dam är även hon lite svår att hålla i bra hull, i och för sig är hon ju gammal..... Inte det minsta hispig, snarare tvärtom.
Hoppa med henne skulla jag inte försöka mig på, men sätt på henne sela och vagn så älskar hon dig. Trots sin ålder är hon lågpulsare och då menar jag efter en resa i hög fart på vår skogsslinga och inte vilopulsen. 100% travsäker, inte ett galoppsteg men vagn eller ryttare........
Hehe! Heöt tvärt om med denna häst. Han är ju rädd för allt när selen kommer på.
Har väl hänt nåt.
Och trav ja, han gör det bättre än galopp. Skit svår att få att galopera anständig galopp.
Vi red en tävling i skogen en gång jag o han. Vi var i lag så jag var med en annan tjej på ett fullblod fd galopp häst.
Det var hinder på slingan och jädrar vad det gick undan. Fast det var mest i trav.
Vi hade överlägset bästa tiden!!!! Han kunde hoppa i trav oxå!! landa i galopp med trava snart igen!
Nog rätt travsäker med andra ord!

Jag försökte få Bender att erkänna att han köpte Alf Palema just för att Alf var/är så lik Knabe.
Bender blånekade till det....:cool:

De är alltså väldigt lika? Menar du bara utseendet eller gäller det rörelser, temperament osv också?

Enbart till utseendet. Det var bläsen jag syftade på, fast Knabes var än större.

I331122W718H468V20070411T065719Z

En bild till på Knabe...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?