Knäar med frambenen

iNHALE

Trådstartare
Har funderat ett tag på vad det är som gör att vissa hästar (främst fullblod enligt min erfarenhet, men även andra) inte kan räta ut sina framben ordentligt. Utan de står i princip och "knäar" med frambenen hela tiden.
Någon som vet vad detta kallas, vad det beror på och är även nyfiken på hur det påverkar hästen när det kommer till hårdare träning?

Sett vissa hästar till salu som saluförts som lovande inom både det ena och det andra med enorma potentialer, men vars knän varit konstant böjda mer eller mindre.

Vet inte om det ens innebär några problem för hästen, men i mina ögon ser det lite problematiskt ut.

Någon med några idéer?

Sv: Knäar med frambenen

Bockbenthet kan det också kallas. Är väl rätt så vanligt bland engelska fullblod.

Jag tycker inte att det har någon betydelse för träning och hållbarhet. Min gamla häst har i sina glansdagar gått internationell 1.60 hoppning och går fortfarande vid 19 års ålder 1.30.
Han hänger i knäna hur mycket som helst. :laugh:

Taget ur Lars-Erik Magnussons "Hovvård, hovbeslag och hovsjukdomar":

"Bockbenthet ger lätt snubbliga hästar och innebär ökad belastning på ffa knäled, böjsenor och kotledens stödjeapparat. Kan uppså sekundärt till skador i framknän, böjsenor och gaffelband"

Även kallad framåt bruten benaxel i framknät.

jag skulle undvika att köpa en sån häst:crazy:

Förr i tiden (på stenåldern) när jag jobbade med galopphästar. Då sa man att när hästen började "knäa" fram var den på väg att bryta ner. Det vill säga den var överbelstad och skulle inte hålla så länge till på banan.

Skulle också undvika att köpa en sådan häst. Har dock märkt att vissa inte verkar ta någon notis om att hästen är bockbent, vilket jag tycker är lite märkligt, då skaderisken uppenbart ökar.

Det beror väl lite på hur grava fel de har i benställningen. Väldigt mycket hänger trots allt på ridning, träning och uppbyggnad av hästen.

Det finns väldigt många hästar som trots "hängiga" knän tävlar i många många år medans det finns hästar med korrekt benställning som inte håller länge. Jag hade inte tvekat att köpa en bra häst med måttligt hängiga knän.

Förr i tiden (på stenåldern) när jag jobbade med galopphästar. Då sa man att när hästen började "knäa" fram var den på väg att bryta ner. Det vill säga den var överbelstad och skulle inte hålla så länge till på banan.

Ja det är en orsak till att hänga i knäna, uttänjda senor. Men den del gör det från födseln och då behöver det inte ha så stor betydelse. Kanske. En del har nog mera problem i rygg mm pga detta. Men dom kan ju funka bra ändå.

Lite stressade fullblod kan se ut att hänga i knäna när de står spända och flyktberedda men gör det inte när dom står avspänt.

Så det går inte att säga om man ska köpa en som hänger i knäna eller inte, det beror på orsaken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka