P

Praqua

Jag har gått och funderat väldigt länge nu på om KM är gränsen till Lokal eller om KM är lokal. Jag har tävlat KM några gånger även DM men har inte fattat om KM är gränsen till lokal eller om det är lokal?! Och sedan undrar jag om DM är förkortning av Distriks mästerskap!? Tacksam för svar :bow:

Sv: Km?

KM = Klubbmästerskap, här utses alltså årets klubbmästare i grenen.

:idea:

KM kan arrangeras på lokal eller högre tävling också. Finns många klubbar som har att KM ingår i klasser på lokala tävlingar.

KM är klubbtävling.
Japp, DM = Distriktsmästerskap

Och båda två är sk "stängda klasser", dvs endast öppna för vissa deltagare- i KM - endast klubbmedlemmar(oftast de som löst licens för klubben). I DM, endast de ryttare som löst licens för en klubb i det distriktet!

Ingen av dessa tävlingar är "poängberäknande" när ridsportsförbundet räkanr ihop årets tävlingspoäng. pga att de inte är öppna för alla.

Men KM kan ingå i en speciell klass på lokal/regional tävling också. Det kan alltså vara fler som rider i klassen och det är en helt vanlig klass, men efter klassen är slut så har man en extra prisutdelning för KM. :)
(vilket du säkert menar, jag ville bara klargöra för TS) :)

Ja, det är sant, men man får ändå inte räkna med de poängen man eventullet får i en stängd klass, dvs när man tex räknar uppklassningspoäng.

Helt riktigt. :idea:

(Fast har man inte koll på KM och DM och sånt så har man nog ingen koll på uppklassningspoäng heller.) :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
360
Senast: MML
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 719
Senast: Amha
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 207
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024