L

Lindaslycka

:confused: Soja eller kraffts protein


Har hört att soja är giftigt egentligen.. nu e det väll inte så farligt om man ger enl rek men tycker inte det är kul att fodra men nått som är giftigt.

Men kraffts e ju sååå dyr...

Finns det nån bra sida där jag kan läsa om för och nackdelar med soja...
:confused:
 
Sv: Kluven

Det är inte giftigt men innehåller väldigt koncentrerat protein o kan därför bli farligt vid felaktig användning. Om man ger mer per giva än vad tunntarmen kan ta upp fortsätter överskottet till grovtarmen där det kan ge allvarliga störningar.
Det finns inget som säger att Krafft protein skulle vara mindre farligt ur den synpunkten utom att det innehåller mindre protein men då blir ju motsvaramde giva större istället.
PL
 
Sv: Kluven

peter_lundin skrev:
Det är inte giftigt men innehåller väldigt koncentrerat protein o kan därför bli farligt vid felaktig användning. Om man ger mer per giva än vad tunntarmen kan ta upp fortsätter överskottet till grovtarmen där det kan ge allvarliga störningar.
Det finns inget som säger att Krafft protein skulle vara mindre farligt ur den synpunkten utom att det innehåller mindre protein men då blir ju motsvaramde giva större istället.
PL



Är du säker????

Varför säger folk att sojan är farlig i sej då?

Hur mycket bör jag ge då.

Har tyvärr ingen analys och kan inte heller göra nån nu. Hon håller på att tunna ut på hals och rumpa. Kan jag ge lite (hur lite) men ändå va säker på att det inte är farligt



Tack
 
Sv: Kluven

Hästvärlden är full av myter o okunskap.
Jag uttalar mig inte om givor när jag inte har nån aning om ditt grovfoder.
PL
 
Sv: Kluven

Nä jag förstår ... men om jag säger att hon blev jättefin i kroppen i sommras när hon gick på bete i 2,5 månad till och med på rumpen. och att rumpen börjar försvinna nu igen...borde det då inte va prot brist ..hon kanske behöver mer prot en de flesta hästarna... jag kan ju inte låta henne bara tappa .... så jag måste göra det bästa av situationen.. tills jag har möjlighet att göra analys om 1-1,5 månad.

Har du ingen aning?
 
Sv: Kluven

snälla jag har ju ingen aning har aldrig gett soja förr ...det lär ju knappast va för mycket prot i höt om rek giva är 1 dl säger vi kan jag inte då ge iallafall 1 matsked då?

Hur lång tid tar det att få svar på en analys?
 
Sv: Kluven

det tar ca 1 vecka att få svar på sin höanalys...lite fortafre går det om man ringer analysföretaget och får svaret telefonledes.
 
Sv: Kluven

1000 tack bra att det inte tar en månad eller så iallafall ..då har jag ju analys om typ 1.5 månad iallafall då :banana:
 
Sv: Kluven

SÅ du tycker att det bättre att vänta tills jag får analysen då?
 
Sv: Kluven

Jag skulle nog börjat innan analysen på min egen häst men då har jag nog mer koll på foder mm.
Vill du ha ett vettigt råd på distans måste du ha en analys först.
PL
 
Sv: Kluven

peter_lundin skrev:
Det är inte giftigt men innehåller väldigt koncentrerat protein o kan därför bli farligt vid felaktig användning. Om man ger mer per giva än vad tunntarmen kan ta upp fortsätter överskottet till grovtarmen där det kan ge allvarliga störningar.
Det finns inget som säger att Krafft protein skulle vara mindre farligt ur den synpunkten utom att det innehåller mindre protein men då blir ju motsvaramde giva större istället.
PL

Det som brukar användas till Kraffts fördel i jämförelsen är väl att det kommer från en annan proteinkälla och är 'ofarligare' än soja att överdosera?
 
Sv: Kluven

Bra då gör jag det oxå men bara med lite så det inte är stor chAns att det blir för mycket :bow:
 
Sv: Kluven

hmmm hur vart det här nu da....men sålänge man inte överdoserar så e de lugnt da :confused:
 
Sv: Kluven

1000 tack för hjälpen ....hon får bara 6 dl havre utöver höt och vi går mellan 20-60 min om dagen. så hon får ju inte i sej värst mycket prot genom krafftfoder heller :bow:
 
Sv: Kluven

Jag tycker inte att man bör ge rena proteintillskott om man inte har analys på sitt grovfoder, det är så lätt att överdosera och det kan bli ohälsosamt för hästen.

Vill du ge mer protein utan att du har analys så ge lucern, det ger en mer skonsam form av protein eftersom lucern är som riktigt bra hö kan man säga. Lucern finns som pellets (som bör blötläggas före fodring) och som hackad strå som man ger som det är.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 374
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 862
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp