Kluven gällande passande ras..(halv långt men tips/råd behövs!)

Sv: Kluven gällande passande ras..(halv långt men tips/råd behövs!)

Jag tycker också att de importerade kan vara betydligt mer hund...

Fast grosser sennen och berner sennen är väl raser med ganska dyr försäkring då de inte tillhör de friskare varianterna? Jag vet iaf att Bernern inte är en frisk ras. Det brukar inte giganterna vara. Tyvärr (hade själv velat ha en irländsk varghund om det inte vore för det)

Fast grosser sennen och berner sennen är väl raser med ganska dyr försäkring då de inte tillhör de friskare varianterna? Jag vet iaf att Bernern inte är en frisk ras. Det brukar inte giganterna vara. Tyvärr (hade själv velat ha en irländsk varghund om det inte vore för det)

*delvis knapp*

Nej,sennen hundar har aldrig tilltalat mig så där blir det inget av.

Inte heller blir det ngn. dobbe från utlandet för min del;)

Ja, du får komma och hälsa på oss när du vill i princip! Vi bor 3 mil norr om stan men ibland finns vi i Enskede (oftast en helgdag, svärisarna bor där) så där kan vi också träffas :)

Har en fyraårig tik och en 13 v valpis att visa upp för tillfället. Hanen vi har är i Tyskland f n (brorsan som har han jobbar där) så honom kan jag tyvärr inte visa upp :cool:
Kanske måste jag sätta hänglås på puppisen för att förhindra att du "råkar" få med dig henne hem sen? :idea: :p ;)

Åhhh-en vaaaaalpiiis:love: - jag kommer som ett skott:D
Hänglås..? näe varför tror du att det behövs?!:angel:

Jag brukar finnas på två ställen jag,mamma bor inne i stan,dvs södermalm-inte alls lång ifrån enskede och hos killen så bor jag ute i tumba-lite längre bort:angel:

Jag vill jätte gärna komma och hälsa på!! Du får gärna pma mig om vart exakt du bor och hur man tar sig dit;) :p (har ej ännu körkort så det är komunalt för min del)

Wiho,nu har jag ngt kul att se fram emot:bump:

Vet inte om nån har föreslagit det, men korthårig collie? De få jag har träffat har varit skit-trevliga, och verkar vara lite av den typ du söker... Eller har du redan valt bort dem?

Vad jag hört så är svenska dobermanns helt kassa i skallen,så det e typ därför dom är såsom du beskriver..?

Det där kan jag som dobermannmänniska säga att det stämmer verkligen inte alls. Vet att endel påstår det men det verkar mest vara en ursäkt till att skaffa kuperad.

*kl*

Slår ett slag till för pinschern! :p

DSCN4131.jpg

Från pinschersektionens hemsida:

Vardagsliv med Pinschern
En Pinscher har normalt motionsbehov . Lämpliga motionsformer är långa skogspromenader, cykling och jogging. Vintertid kan den följa med på skidturer och dra en lättare släde. En Pinscher följer gärna med sin familj på både båtsemester och fjällturer , bara den får vara med där det händer saker. Den är mycket formbar efter sin ägares intressen.

Oftast följer den med på allt roligt som dens familj vill göra, och har så gott som alltid humöret på topp - förutom då det regnar och är kallt. Pinschern älskar att få kärlek och vara i centrum .

Att ligga i mattes eller husse knä/sängen och känna värmen är en stor passion. Att ligga och dra sig framför en öppen spis är också något den älskar samt att bädda ner sig i filtar eller täcken.

Aktivering
I dag kan Pinschern betraktas som en aktiv sällskapshund. En del Pinschrar används dock till agility, lydnad, eftersök, spår och jakt. En Pinscher som inte aktiveras roar ofta sig själv.

En del leker med sina leksaker andra utvecklar intressen som inte alltid delas av ägaren. En rätt aktiverad Pinscher har inga problem med att lämnas ensam ett par timmar under dagen.

Exempel på trevlig aktivering: Viltspår/eftersök, Bruksspår, Lydnadsdressyr, Agility, Flyball, "Cirkuskonster". Pinschern älskar att få göra nya och spännande saker och det är upp till dig som förare att ålla uppe motivationen. Eftersom att de är så intelligenta och kvicka vid inlärning går det fort att lära den nya saker, men att träna i många timmar i sträck är inte att rekommendera. Med en Pinscher brukar det oftast vara bättre att träna korta pass och ofta.

En Pinscher bör tidigt tränas att kunna slappna av och vara lugn. Passivitet är A och O för att din Pinscher som skall kunna må bra hemma och i främmande miljöer.

Ensamhetsräning är också väldigt viktigt och går hand i hand med passivitetsträningen. Detta är något som kan ta tid att träna men som i längden ger stor utdelning.

Jag är ren dalmatinermänniska.
Det är en härlig hund med humor...skrattar inte jag åt henne, skrattar hon åt mig :rofl:
De har ett lagom stort behov av aktivering tycker jag. Jag tränar viltspår, lydnad, agility och Road Trial med min hund.
Vad gäller spår skulle jag vilja påstå att dalmatinern är en naturbegåvning. Inom lydnaden hoppas jag i alla fall få en Lp 1:a... min hund är köpt som omplacering och hennes motivation är tyvärr ibland bristfällig. Men har man en dalmatiner redan som valp tror jag att de kan bli toppen med tiden.
Jo, visst kan man väl säga att de är enmanshundar. Men jag tycker att det är skönt att min hund inte slänger sig över alla människor hon ser. Hon går fram och hälsar på dem, och sedan är det bra med det.
I övrigt så är de översociala och gillar kontakt...min hund har sovit under täcket i min säng sedan första dagen jag fick hem henne...
men de drar sig inte heller för att sätta sig i knät på en främling...

Wow vad snygg den var!!:love:

Även den lät riktigt intressant faktiskt!

Oj vad svårt det blev nu,jag tror nästan att jag får ta och kontakta några (bra)uppfödare av de raser som intresserad mig och åka och hälsa på för att få en egen uppfattning av dem:D

Kan ju alltid börja med att besöka Zoya och hennes RR hundar:bump:

Alltså jag har länge undrat vad detta går ut på? (berätta gärna) För "sporten" är väl ganska så ny här i svergie va? Visst har det nåt med hästar att göra?:p

De raser som jag är väldigt intresserad av just nu är följande;
RR
Mellan Pinscher
Dalmatiner

Senast ändrad:

Ja, det har hittills bara hållts en officiell tävling i Road Trial och det var i September förra året.
Jag valde delvis dalmatiner för att ha en hund som kunde följa med ut på ridturerna...trodde jag ja :rofl:
Min tjej är köpt som omplacering och hade aldrig sett en häst innan hon kom hem till oss. De första månaderna gällde det att vänja henne, men nu fungerar det finfint att ha med henne ut. Hon springer på hästens vänstra sida totalt fokuserad. Jag tror inte ens hon skulle märka om en katt sprang framför hennes framben när vi är ute.
I alla fall, på www.dalmatiner.nu kan du klicka dig in på Road Trial i vänsterspalten och läsa lite mer om sporten.
Skulle du i framtiden bestämma dig för dalmatiner så kan du få PM på bra uppfödare. Det finns tyvärr en del uppfödare som avlar på sjuka hundar.

Okey,jag förstår.
Du får gärna Pm:a mig redan nu om bra uppfödare,så att jag kan ta mig en närmare kik på vad som finns att erbjudas,så att säga;)

:love: :love:
Det är väl typ en korthårig Berner sennen?:angel:

Skadar ju inte att kika på Grossarna,trotts att jag nu fått upp ögonen för en RR:p

Såg att du inte alls var intresserad av sennenhundar - men vill bara inflika att grossern absolut inte är en korthårig berner.. :eek:
Betydligt mer energi, framåt, självständighet och vakt. Det är så trist att folk blandar ihop dem och tror att de är sega lurvar med kort päls bara. (Så är de berner jag träffat i jämförelse med grossern.)

Men vad roligt att du fastnade för RR, och att du har folk i närheten som ställer upp. ;)

Vad roligt att se någon annan som gillar RR. Sambon är inne på en sån som nästa hund och jag vet vem som kommer att ta över träningen helt och hållet. :angel:
Har själv varit intresserad av RR en längre tid. Även om det kanske inte är mitt förstaval (säger bara kelpie :love: ) så är det en hund sambon verkligen gillar och som jag också gillar. Man får kompromissa lite. ;)

Vad roligt att se någon annan som gillar RR. Sambon är inne på en sån som nästa hund och jag vet vem som kommer att ta över träningen helt och hållet. :angel:
Har själv varit intresserad av RR en längre tid. Även om det kanske inte är mitt förstaval (säger bara kelpie :love: ) så är det en hund sambon verkligen gillar och som jag också gillar. Man får kompromissa lite. ;)

Hahah ja men eller hur,det är ju så.

Under långpromenaden m. hundarna ikväll så pratade vi(jag) om vilken hund det ska bli,sambon sa "RR" dirrekt innan jag ens kom med alternativen:smirk:
jag- "Varför?"
Han- "Dom är fina:D "
jag- "Men! Vilket temperament vill du ha hos den nya hunden då?!"
han-" Äsch jag vet väl inte,det får väl du bestämma då det är du som ska träna med den:idea:"
jag-".....hmm..mmm...okey då..:cool: :rofl: "

Män alltså;)

Pinscher har jag också funderat på. För den arbetsmaskin jag har här hemma är lite för liten. Men jag hade älskat att ha en som henne i större modell. ;) Om jag orkar med en så aktiv hund igen efter Julie. :angel: :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 223
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 049
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 987
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 135
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar