Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast grosser sennen och berner sennen är väl raser med ganska dyr försäkring då de inte tillhör de friskare varianterna? Jag vet iaf att Bernern inte är en frisk ras. Det brukar inte giganterna vara. Tyvärr (hade själv velat ha en irländsk varghund om det inte vore för det)
*delvis knapp*
Nej,sennen hundar har aldrig tilltalat mig så där blir det inget av.
Inte heller blir det ngn. dobbe från utlandet för min del
Vad bra för dobbisar är så fula
Vad jag hört så är svenska dobermanns helt kassa i skallen,så det e typ därför dom är såsom du beskriver..?
Vardagsliv med Pinschern
En Pinscher har normalt motionsbehov . Lämpliga motionsformer är långa skogspromenader, cykling och jogging. Vintertid kan den följa med på skidturer och dra en lättare släde. En Pinscher följer gärna med sin familj på både båtsemester och fjällturer , bara den får vara med där det händer saker. Den är mycket formbar efter sin ägares intressen.
Oftast följer den med på allt roligt som dens familj vill göra, och har så gott som alltid humöret på topp - förutom då det regnar och är kallt. Pinschern älskar att få kärlek och vara i centrum .
Att ligga i mattes eller husse knä/sängen och känna värmen är en stor passion. Att ligga och dra sig framför en öppen spis är också något den älskar samt att bädda ner sig i filtar eller täcken.
Aktivering
I dag kan Pinschern betraktas som en aktiv sällskapshund. En del Pinschrar används dock till agility, lydnad, eftersök, spår och jakt. En Pinscher som inte aktiveras roar ofta sig själv.
En del leker med sina leksaker andra utvecklar intressen som inte alltid delas av ägaren. En rätt aktiverad Pinscher har inga problem med att lämnas ensam ett par timmar under dagen.
Exempel på trevlig aktivering: Viltspår/eftersök, Bruksspår, Lydnadsdressyr, Agility, Flyball, "Cirkuskonster". Pinschern älskar att få göra nya och spännande saker och det är upp till dig som förare att ålla uppe motivationen. Eftersom att de är så intelligenta och kvicka vid inlärning går det fort att lära den nya saker, men att träna i många timmar i sträck är inte att rekommendera. Med en Pinscher brukar det oftast vara bättre att träna korta pass och ofta.
En Pinscher bör tidigt tränas att kunna slappna av och vara lugn. Passivitet är A och O för att din Pinscher som skall kunna må bra hemma och i främmande miljöer.
Ensamhetsräning är också väldigt viktigt och går hand i hand med passivitetsträningen. Detta är något som kan ta tid att träna men som i längden ger stor utdelning.
Road Trial
Det är väl typ en korthårig Berner sennen?
Skadar ju inte att kika på Grossarna,trotts att jag nu fått upp ögonen för en RR
Vad roligt att se någon annan som gillar RR. Sambon är inne på en sån som nästa hund och jag vet vem som kommer att ta över träningen helt och hållet.
Har själv varit intresserad av RR en längre tid. Även om det kanske inte är mitt förstaval (säger bara kelpie ) så är det en hund sambon verkligen gillar och som jag också gillar. Man får kompromissa lite.