Kluven gällande passande ras..(halv långt men tips/råd behövs!)

Sv: Kluven gällande passande ras..(halv långt men tips/råd behövs!)

Pinschern är väldigt intressant faktiskt,funderar dock (efter att ha läst mer om dem) om jag(vi) orkar med ytterligare ett energipaket här hemma:angel:

Din Julie är bara helt för underbar:love:

Men RR är fortfarande vårt första handsval nu för tillfället.

När ska ni skaffa en till hund då? Väntar ni tills någon går bort först kanske??

Har man en gång haft en RR så vill man aldrig ha något annat.... :)

Är inne på min andra nu, en tik på 4½ månad, den underbaraste lilla hund jag någonsin träffat på. Den första hade min sambo när vi träffades, tog tyvärr bort henne i dec förra året.

Hon springer på hästens vänstra sida totalt fokuserad. Jag tror inte ens hon skulle märka om en katt sprang framför hennes framben när vi är ute.

Det där tycker jag är väldigt fascinerande! Sitter det i ryggraden på henne att följa hästen så pass? Eller fick ni träna det och isf hur mycket? Vad är hon fokuserad på, hästen?

Har aldrig träffat en dalmatiner på "riktigt" än mindre sett dem in action med häst.

Ursäkta för lite trådkapning. :o

Som sagt var hon livrädd för hästarna när hon först träffade dem. Det tog flera månader innan hon fick följa med ut på en ridtur. Jag vet inte...även om det mest avlas på deras utseende nu för tiden tycker jag ändå att de har det kvar. På min hund börjar det märkas mer och mer tycker jag. Hon håller sig vid hästens vänstra sida och lämnar inte den så länge jag sitter kvar.

Jo, jag kan nog säga att i och med min hunds hästrädsla så har vi fått träna lite på att följa hästen, men jag vet att andra dalmatiner har det helt naturligt, medfött. En klasskamrat till mig hade aldrig ridit med sin hund tidigare, men hon anmälde sig till Road Trialtävlingen i höstas och fick ett bra resultat. Men sedan är hennes hund väldigt följsam. Hon springer bredvid cykeln på samma sätt som när de är ute och rider.

Det finns fler skillnader än likheter mellan Vit Herdehund och schäfer.
Ganska naturligt med tanke på att raserna utomlands separerat sig helt och hållet i över 70 år :D
Det är därför de idag är såpass olika såväl i huvudet som i kroppen.

Lycka till med din kommande hund! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 223
Senast: Fetaost
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 049
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 987
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 135
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar