Nikkis
Trådstartare
..Ja,jag är faktiskt det.
Jag har nu grubblat en hel del på det, vilken ras ska min blivande hund vara?
Tidigare har mitt "självklara" rasval alltid varit schäfer,men nu...Nej jag vet faktiskt Inte.
Visst,jag älskar schäfrar,underbara hundar(har ju en själv nu) och kommer säkert att ha en till-nån gång lååångt in i framtiden. Men när jag tänker på att ha en till schäfer "nu" känns det bara "nej fy fan....*suck*".
Vill pröva på nåt nytt liksom!
Vill ha en hund med lagom/"mer än vanligt" aktivering's behov..typ.
*svårt att förklara*
Vill helt enkelt ha en hund att ha med "överallt",att kunna träna lite mer seriöst och ev. tävla i lite lätta klasser med. Hunden ska givetvis även kunna följa med till stallet och på ridturer utan större problem!
Vill Inte ha ett "nervrak"!
De främsta kraven är en stor hund med Kort päls! Men den ska även vara samarbets/arbetsvillig och vara allert-men inte FÖR allert/PÅ men inte heller "dö" hur som helst under träning-sådär lagomt lagom liksom
Får ej glömmas att jag även vill ha en snygg hund
Kan även passa på och säga att jag är mer inne på sök/spår och lydnads träning.
Så jag vet inte alls vilken ras som skulle kunna passa mig vara?
Jag har några raser som jag alltid haft ett väldigt gott öga för,men jag är osäker på om de fullföljer min lilla kravlista så väl:smirk:
Men det är iaf följande raser;
Så,jag behöver nu massa tips och råd på raser som passar in på mina kriterier,jag är öppen för alla förslag.
//Lite trött Nikkis
Jag har nu grubblat en hel del på det, vilken ras ska min blivande hund vara?
Tidigare har mitt "självklara" rasval alltid varit schäfer,men nu...Nej jag vet faktiskt Inte.
Visst,jag älskar schäfrar,underbara hundar(har ju en själv nu) och kommer säkert att ha en till-nån gång lååångt in i framtiden. Men när jag tänker på att ha en till schäfer "nu" känns det bara "nej fy fan....*suck*".
Vill pröva på nåt nytt liksom!
Vill ha en hund med lagom/"mer än vanligt" aktivering's behov..typ.
*svårt att förklara*
Vill helt enkelt ha en hund att ha med "överallt",att kunna träna lite mer seriöst och ev. tävla i lite lätta klasser med. Hunden ska givetvis även kunna följa med till stallet och på ridturer utan större problem!
Vill Inte ha ett "nervrak"!
De främsta kraven är en stor hund med Kort päls! Men den ska även vara samarbets/arbetsvillig och vara allert-men inte FÖR allert/PÅ men inte heller "dö" hur som helst under träning-sådär lagomt lagom liksom
Får ej glömmas att jag även vill ha en snygg hund
Kan även passa på och säga att jag är mer inne på sök/spår och lydnads träning.
Så jag vet inte alls vilken ras som skulle kunna passa mig vara?
Jag har några raser som jag alltid haft ett väldigt gott öga för,men jag är osäker på om de fullföljer min lilla kravlista så väl:smirk:
Men det är iaf följande raser;
- Faraohund-gosh vad dom är lovelly
- Rhodesian ridgeback-otroligt charmiga.
- Weimaraner, korthårig-nästan "bara" pga. deras utseende
- Dalmatiner-härliga hundar som sticker ut ur mängden.
- Dobermann-korthårig brukshund. (glöm rottweiler-ogillar rasen!)
Så,jag behöver nu massa tips och råd på raser som passar in på mina kriterier,jag är öppen för alla förslag.
//Lite trött Nikkis
Senast ändrad: