Klurig fråga om tömkörning!! Allmän fakta om tömkörning!!

L

Lord Owen

(Ja, nu vet jag inte om detta är rätt forum men jag testar i alla fall. :D)

Har blivit lite sugen på att börja tömköra pållen då jag förstått att om man gör detta rätt är det väldigt bra träning för hästen att variera med ridningen. Men innan man börjar med detta, hur gör man riktigt? Känner ingen som håller på med detta så kunde verkligen behöva lite råd. Vad behöver man (vet i princip men alltid bra att ha en kom i håg lista), hur ska man gå tillväga från början, hur gör man med en häst som aldrig blivit tömkörd förut etc etc! Jag vill ha alla era erfarengeter och tips nu! Så är chansen större att jag verkligen testar detta, och kanske lyckas ;)

Sv: Klurig fråga om tömkörning!! Allmän fakta om tömkörning!!

Det är sant att det är mycket bra träning och hästen får möjlighet att röra sig utan vinglig ryttare, samtidigt som ryttaren får se sin häst. Men man ska veta vad man gör.

Jag skulle råda dig till att använda dig av en tränare från början. Det gjorde jag och det gav mig mycket, samtidigt som hästen fick lyckas lite då och då(när hon höll i tömmarna :angel: ) och jag fick se hur det skulle se ut.

Vad man behöver är eg. bara ett träns, en gjord och tömmar. Jag skulle aldrig få för mig att använda dumma påhitt som inspänningstyglar och hoppas att världen börjat få samma inställning. Pisk kan dock vara bra.
Själv har jag även börjat tömköra med endast repgrimma och en lina(ingen gjord). Jätteroligt och man tömkör med kroppsspråket istället för med händerna. Fungerar bättre för mig än med töm. Men så är jag ju som jag är. :smirk:

Jag ska ge dig tips så fort jag börjat med kompisens häst. :rofl:

... eller tips på hur du inte ska göra! :smirk:

Som sagt ska du ha träns, gjord med svanskappa, tömmar och pisk. Och glöm inte hjälm och gärna handskar på dig själv!!

Bästa sättet att lära sig på är att träna fleeeera gånger om. Kör, kör och kör och efter ett tag kommer du förstå hur du ska påverka hästen för att den ska göra som du vill. Att ta hjälp av tränare förenklar det ju ännu mer också. Kan vara bra att ha någon kunnig med de första gångerna eller att titta på andra som tömkör.

Några viktiga grunder du kan börja med är röstkommandon för gångarterna, nedsaktning och halt. När man är ovan kan det vara bra att köra i trav och galopp (om man gör det..) på volt då hästen inte behöver samla sig för att man ska hänga med bakom och så att man blir mjukare i handen och inte rycker i hästens mun. Träna styra, igångsättningar, halt, trav, nedsaktningar osv tills du känner dig säker. Ett stöd på yttertömmen är viktigt för att kunna styra och "få med sig" hela hästen i rörelser, då du inte har några skänklar att lägga till. Om hästen ej är van vid pisk får du träna på det också för den ska du kunna använda.

Sök på tömkörning här också. Måste finnas tusentals inlägg!

Lycka till!

Om både du och hästen är ovana så får du räkna med att ta det väldigt lugnt i början tills ni bägge fattat galoppen :)

Förutsätter att din häst vet hur man går på volt när man longeras. Om så är fallet kan du börja med att tömköra ganska nära hästen, (snett på sidan om baken så du inte blir sparkad om hästen blir rädd). Du befinner dig nära i början för att ha bättre kontroll på hästen om den försöker svänga runt tex, och för att hästen lättare ska uppfatta dina hjälper rätt.Nummer ett: Var försiktig med tömmarna då hästen inte är van vid något som drar runt baken i början! Nummer två: den största stöte stenen i början kan vara att hästen hinner före dig och svänger runt i tömmen, varpå du inte har någon som helst inverkan på den längre. Nyckeln är alltså att ALLTID vara steget före och se till att du befinner dig i rätt läge, snett bakom eller helt bakom hästen, och att du förutser om den försöker vända i otid. Dessa tendenser kan dock undvikas om du inte är för snabb med att tömköra hästen för långt ifrån den i början, dvs vänta med att dra dig riktigt långt bakom hästen tills den känns absolut som den förstått vad du ber den att göra. (Kan alltså ta ett antal gånger).

Sen övar du och hästen på att svänga och skritta runt i töm tills du får upp känslan i din egen hand och hästen förstår vad den ska göra. Skulle INTE som någon annan snackade om aspirera på andra gångarter än skritt och kanske max lite trav i början! Efter hand som hästen förstår vad den ska göra kan du förflytta dig och tömköra med längre töm och gå mer och mer bakom hästen.

Undvik att tömköra på volt för mycket i början, för hästen måste få upp rätt balans under tömkörningen och du måste lära dig hur du tömkör hästen med stöd på ytter, annars kommer effekten att bli lika som en dåligt longerad häst på volt, dvs slitage etc....istället kör i bågar, på rakt spår, träna på att byta varv, ställa, räta ut, stanna, sätta igång, etc etc.

De första 10 gångerna eller nåt så får du vara beredd på att allt känns jättekonstigt och vingligt och hästen inte fattar särksilt mycket. Kan därmed kännas omotiverande och "vad håller vi på med" typ, men om du hänger i så kommer belöningen när du fått upp känslan och hästen börjar förstå poängen, du kan plocka upp gångarter, och hästen börjar balansera sig och söka sig i form. Med andra ord har du igen den första knaggliga inlärnings perioden senare tusenfalt....!

Lycka till och kom ihåg att ta det väldigt lugnt i början om ni bägge är nybörjare inom konsten.

Senast ändrad:

Tack så mkt för alla svar! Ska först och främst inhandla vad som behlövs och sedan får man väl pröva sig fram. Och om han accpterar det är ju ett plus :crazy:

Kom gärna med med tips!

Lord Owen skrev:
Tack så mkt för alla svar! Ska först och främst inhandla vad som behlövs och sedan får man väl pröva sig fram. Och om han accpterar det är ju ett plus :crazy:

Kom gärna med med tips!

Ett tips om man vill prova innan man hunnit köpa gjord: det går även bra att tömköra med sadel. Ha då stigbyglarna nerdragna i lämpligt läge, stabilisera dem med ett gammalt stigläder e dyl som sitter fast i båda stigbyglarna och under magen så de inte dinglar omkring. Sen drar man tömmarna från bettet (eller vilket huvudlag man nu använder) genom stigbyglarna. Så blev vi visade på tömköringskurs för ett par år sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar