"Kluckande" vid trav?

E

emma-x

Har alltid undrat vad "kluckandet" som vissa hästar får när de travar (har inte hört i skritt eller galopp iaf) år för något. Har hört flera hästar som gör så, bl.a min medryttarhäst. Har fått höra att det bara är valackar som låter så, men min medispålle är hingst och låter så. Vad är det för nåt och vad kan man göra åt det? Min pålle låter så när han slängtravar ibland eller om han travar i hagen eller efter hinder i löshoppning. Jobbas han i form låter han aldrig så.

Sv: "Kluckande" vid trav?

Det är valacker som låter så eftersom de har blivit kastrerade. Det kommer in luft mellan bakbenen.

alla kan låta så...ja har hört både ston, valackar och hingstar låta så..sen vad de beror på vet ja inte.

svar till kiickan: aha, det låter ju lite konstigt eftersom min medryttarpålle är hingst :P

Hingstar och valacker får det ljudet, har aldrig hört det från ston. Det sugs upp luft i skapet.

Jag har hört att ston ska kunna låta så med.

Det ska vara något med luft som sugs in, även på ston.

Har dock aldrig själv hört ett sto låta på detta vis.

Har också funderat på det, och de låter ju inte alltid på det viset, ja menar hästen måste ju typ trava på ett "särskilt sätt" då, för oftast låter de ju inte..

haha ingen som löst gåtan;)
Ja nått ere med hingstar å valacker...
Jag har mest hört det från hingstar (beror kanske på att jag skött fler sådana;)) Aldrig hört nått sånt ljud från ston...

Men helt logiskt har det med skapet att göra på nått vis:p
Ja de e inte nått dom lider av, bara man själv som irriterar sig på oljudet:angel::D

Jag har någon gång för lkänge sedan hört att de som låter så är klapphingstar, men jag menar så många misslyckade kastrationer böär det ju inte finnas-

På hoppträningen var det ett sto som vi kallade "plopp-hästen", för när hon hoppade, så lät det som om man drar ur korken ur en vinflaska. Det berodde tydligen på att hon hade fått föl och "allt" inte hade dragit ihop sig ordentligt.

Hingstar och valacker är det luft i skapet som ger ljudet. Ston är det att slidan som är slapp och då är det där ifrån ljudet kommer.

Bra förklarat!

Att det bara uppkommer vid trav, ffa slängtrav och inte när hästen går i form tror jag har med bålens (heter det så på hästar också?) rörelser. Trav är den stötigaste gångarten, ffa slängtraven, och det ger mer rörelse i bålen vilket ger större rörelser i skapet, vilket ger ljudet. När hästen går i form stabiliserar hästens mag- och ryggmuskulatur så rörelserna blir mindre i bålen, det känns tydligt när man sitter ned i traven. Detta ger då mindre rörelser i skapet.

Är det inte från tarmarna,närmare bestämt från blindtarmen som ljudet kommer från.

Haft hästar när jag var yngre(travare) som d låtit så på. Tycker oxå d låter som magen . Frågade min morfar vad d va o han sa d var tarmarna ,om han nu hade rätt.

Hur skulle det gå till .............att suga upp luft i skapet????

min vbl valack låter så i bland. Men jag har alltid trott att det var för han spände magen xD

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 616
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!