Klubbtävlingar. Lektioner.

L

Lantlolla

Hejsan, Jag har lite frågor, känns lite trögt, men jag har aldrig varit intresserad utav dressyr innan, mnen nu känner jag att de passar mig och min pålle just nu.
Min ena fråga är lite vad som krävs för att kalra av enklare klubbtävlingar ?
Kanske skall berätta att min krake är en halvblodsvalack på 19 år. han är 175 cm hög.
Vad kostar de ungefär för klubbtävlingar ? Förstår nog att de är olika för olika klubbar men på ett ungefär?

Sen vad betalar ni för att rida inför instruktör ?
Rider ni flera då, för att minska priset eller rider ni själva ?

Jag är ganska intresserad av att få igång min pålle till att göra saker som vi båda utvecklas med, och har kul när vi gör.

Tacksam för lite hjälp ! Mvh Marica

Sv: Klubbtävlingar. Lektioner.

Det beror på vilken klass du tänker rida :idea:
I LC och LB ska man rida i alla gångarter, rakt spår och volter. Kunna visa halt, ökad steglängd i trav och galopp.
För att få bra poäng ska hästen vara eftergiven på tygeln, men ngn högre form och samling krävs inte.

Sen ökar ju kraven uppåt i klasserna, fler krumelurer tillkommer osv.

Vi brukar ha typ 90:- per klass på klubbtävling, men det kan som sagt variera.

Det finns en tråd om dressyrträningar, kostnad mm här på dressyr just nu - kolla den! :idea:

Finns dressyrprogram på stallbacken.com. De lättaste dressyrprogrammet som brukar vara med på klubbtävlingar är LC:1. Du ska visa skritt, trav och galopp på rakt och stora böjda spår (20 och 15m volter), övergångar och halter. Även mellan trav och galopp på diagonalen. För att du ska rida godkänt krävs det att hästen går i en stadig arbetsform.

Hos oss kostar det mellan 80 och 120 kr per klass beroende på vad det är för tävling. Sen tillkommer det medlemsavgift.

Finns även lättare program som räknas som handikapp program, men dom är inte så vanliga på klubbtävling.

Ska du rida för tränare kan det variera mellan ca 100 och 500 kr per gång. Ett bra alternativ om man har svårt att hitta tränare brukar vara att vända sig till en ridskola och se om dom erbjuder privatlektioner. Där kan du ju också rida i grupp. Men ska du rida dressyr får du oftast väldigt mkt mer för pengarna om du rider privat.

Vad bra svar ni gett mig. Ungefär vad är de ni tränar på lektioner osv ? Förstår ju vägar osv. Men.. jag vet inte vad jag menar :P
Kan ju säga att kraken med sin förra ägare tävlade endel, men när jag fick honom hade jag inget intresse i detta, nu lite mer då, då jag kom över en MEGAfin dressyrsadel för 600 kr, som passar perfekt!
Vet inte hur mycket han tävlat.. men endel.
Och jag har ingen aning om vad jag vill tävla! Haha, något som är kul, ändå lite utmaning , blir ju inte kul utan en upplevelse!

Mitt största problem med Smirre är väl att han är sååå lång. Men inte för svårt att få ihop honom, men ibland när han inte känner för de :P

Oj.. Vad man tränar.. Det är så oerhört mkt och så olika från gång till gång... Men målet är ju alltid att hitta en bra arbetsform som passar för den nivån man själv och hästen är på. Och man använder sig av olika övningar för att nå dit. Ska man tävla blir det mkt träning på de övningar som ingår i programmen.

Behövs det är det även mkt träning av ryttarens sits och inverkan.

man tränar det som ekipaget behöver träna på....
när jag tränar för instruktör så är det som när jag rider ett vanligt dressyr pass....
jag känner själv vad jag ska träna på... min tränare säger bara vad som var bra och vad som kan bli bättre.
med vissa hästar tränar man kanske formen, eller sin egen sits... medans inför en tävling slipar man på vissa rörelser som ingår i just det programet man ska tävla i....

min tränare (b-tränare) tar 250kr.... så rider jag mellan 30min till 1 timme... beroende på omständigheterna.
Jag rider alltid själv.
ibland rider jag för en annan tränare (Gp ryttare) då är man 2-3 i gruppen. kostar 300kr

kolla på www.stallbacken.com så kan du se vad som ingår i de olika programmen...

för att rida klubbtävlingar måste du vara medlem i en klubb... börja med det.
klubbtävlingar brukar vara på lite olika nivåer....

i min klubb brukar vi ha klubbtävling 1 gång per år... där får alla rida vilket program dom vill och sen vinner den med högst procent (ditt resultat / max summa)

Skriver in extra fråga här med. Hur länge har ni tränat ni som rider dressyr ?
Hur många lektioner tog ni innan första tävlingen ?
Och hur ofta tar ni lektioner ? En gång i veckan ?

Jag har haft hästen i snart 4 år, tränat dressyr lika länge.
Hade inga direkta tävlingsplaner från början, så vi hade hållit på ca ett halvår innan tränaren "lurade med" mig på dressyrallsvenska :D
Jag rider en gång/vecka för tränare.

Jag red lektion en gång i veckan på ridskola i 4 år innan jag red min första tävling på lektionshäst (om man inte räknar uppvisningstävlingar på läger å så). Hade nog ridit 6 år iaf innan jag red min första godkända alltså över 60 procent.

Med första egna tränade jag i fyra månader ungefär innan första klubbtävlingen, men hon var inte i kondition när jag fick hem henne.

Med den jag har nu tävlade jag klubbtävling efter en månad. Tog ett år drygt innan jag debuterade lokalt.

Tränade dressyr för tränare 1gång/v till 1gång/vav.

Ska tillägga att jag innan vi skaffade hästen hade ridit i 8 år, ridskola, medryttarhäst osv.
Hästen var 5 år och mkt väl-grundutbildad men inte mer när vi började, 6 år vid första starten (som var en LA:4).

Skriver in extra fråga här med. Hur länge har ni tränat ni som rider dressyr ?
Hur många lektioner tog ni innan första tävlingen ?
Och hur ofta tar ni lektioner ? En gång i veckan ?

jag har ridit på ridkola i 10 år (2-4ggr/veckan), medryttarhästar, foderhästar, egna hästar......

när jag har en tävlingshäst igång med sickte på tävling så tränar jag ca 1-3 gånger i veckan.
det brukar ta ca 1 år med träning och kämpande innan jag startar en häst.

vissa perioder rider jag utan tränare i flera månader i sträck å sen så kanske jag rider varranan dag i vissa perioder......

lycka till!!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 349
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?