Klubbmästerskap

B

bumbicrazy

Vad har eran klubb för hjöder på Klubbmästerskapen, och hur går de till väga. På min nuvarande klubb så var höjderna från 90cm till 140cm. Är det normalt eller finns det någon annan klubb som också har dem höjderna.
Man är ju van med att det går typ upp till 110 bara.

Sv: Klubbmästerskap

Till att börja med så har vi skiljt klubbmästerskap och lektionsmästerskap åt. Det är alltså ett klubbmästerskap för privatryttarna och ett lektionsmästerskap för lektionsryttarna.

Lektionsmästerskapet går i LD bed. A1:a. Har man varit ute och tävlat lokala/regionala tävlingar med den hästen man rider på får han hoppa 10 cm högre.

Klubbmästerskapet går i LC bed. A1:a. Även där får man hoppa 10 cm högre om man varit ute och tävlat officiella tävlingar.

Jag är emot den här regeln med att man får hoppa högre. Det är trots allt det bästa ekipaget som ska vinna, då är det inte rättvist att vissa ska hoppa högre tycker jag.

LA/1.20 hoppning och LA dressyr (1.10 för juniorer) KM för privata.

LC/1.00 hoppning och LB dressyr för lektionshästar.

LC A:1b .
lektionsekipage o privata går tillsammans.
första omh. höjer vi inget o andra höjer vi 10 cm.

Vi har gjort så att alla tävlar på den höjd som man tävlade sist när man var ute på en "riktig" tävling.

förut hade vi att man red den högsta klassen man tävlat under året på KM.

numera är det 1.10 A:1a för häst och LC A:1a för ponny.

Vi är en liten klubb och bara privatryttarna är med i KM:et. Brukar va LB höjd, och de som har tävlat msv får hoppa 5 cm högre. Eftersom klubben är så liten så tävlar alla mot alla, B-ponny och stora, så höjer man bara hindrena och så är det tiden i omhoppningen som avgör.

Förra året hade vi tre tävlingar där det sammanlagda resultatet räknades höjderna var 70 för privatponny, 70 för lektionshäst/ponny och 1 m för privathäst. Helt värdelöst enligt mig, eftersom alla kategorier på ponny tävlar samma höjd, inte så kul för de mindre barnen som rider b-ponny...

Vore bättre om det gick i "L:B/1,10" för privatponny/häst och i "L: D/0,90" för lektionsponny/häst.

Busus skrev:

Det låter som ett bra alternativ till "alla rider samma höjd".

Att vissa ryttare rider 5 el 10 cm högre än dom andra tycker jag verkade knepigt.
En ryttare som varit på en lokal tävling och vägrat ut sig jämställs med en som ridet MSV:crazy: .

Nu står jag på ett privatstall med många olika typer av hästar som rids på olika sätt. Vi har gjort så att alla får välja en passande höjd och så rider alla mot alla oavsett ponny eller häst samma bana. Jag red oftast på högsta höjden med min c-ponny mot störa 175 hästar och vann ändå.

Dressyr:

Lekt. häst och lekt. ponnyer tävlar mot varandra i valfritt program.

Privathäst tävlar mot varandra i valfritt program

Privatponny tävlar mot varandra i valfritt program.

(Tror det var så, vi har nya regler from. i år i dressyr)

Hoppning:

Lekt.häst tävlar för sig 1,00 m bed. A:1a

Lekt. ponny tävlar för sig LC bed. A:1a

Privatponny tävlar för sig. Har tidigare år gått i LC bed A:1a kanske blir LB bed A:1a i år.

Privathäst tävlar för sig. 1,10 m bed A:1a

*Knapp lån*

Klubben jag tävlade för förut hade LD/90 för lektionsryttarna och LC/100 för priavryttarna (10 cm högre i omh.) och i dressyren red privat LA och lektion tror jag red LB. Det var två år sen jag tävlade KM på den klubben så vet inte vad dom har nu.

Busus skrev:

numera är det 1.10 A:1a för häst och LC A:1a för ponny.
Så har vi också, man tävlar på den höjd man tävlar i.Man väljer antingen den högre el. den lägre klassen.Så gör även ridskole ekipagen som tävlar i km för ridskole ekipage.Dom som inte tävlat förrut hoppar givetvist lägre.Visst är det så att de egentligen"sämre ekipage" kan vinna då.Men vad 17 det är ju inte VM.

lc för nuvarande klubben tror ja å förra klubben så var de LB å sen red man två omhoppningar och då höjdes hindrena 10 cm för varje omgång..

i hoppningen har vi så att man hoppas på den höjden man varit och tävlat på och gått två felfria rundor!

Har man inte tävlat kan man få starta LD

Henchen skrev:
i hoppningen har vi så att man hoppas på den höjden man varit och tävlat på och gått två felfria rundor!

Har man inte tävlat kan man få starta LD

Det var ju smart! För om man typ har debuterat kanske 1,30 cm helgen innan kanske man inte vill rida det på KM utan förklasser och liknande.

nä precis! Och det kan ju ha varit en lyckoträff att man klarade den nollan så!

Privatryttare som rider ponny: LB
Privatryttare (junior) som rider stor häst: 1,10
Privatryttare (senior) som rider stor häst: 1,20
Ridskoleryttare som rider ponny: LC
Ridskoleryttare som rider stor häst: 1,00

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 450
Senast: Hedwig
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka