Klubb, lokal, regional, nationell, FEI

I

Investigator1

är väl ordningen om jag förstått det hela rätt. Frågorna jag har är då:

Klubb - behövs grönt kort och reglementmässig klädsel samt häst/ ryttarlicens.

Lokal - Häst/ Ryttarlicens?

Nationell - Kandar, Häst / Ryttarlicens? Nationell?

FEI - Har jag ingen koll på alls men miistänker att det är en bra nivå :rofl:

Vad är det som skiljer de olika nivåerna åt?

När vet man att man som ekipage är redo att gå eller får gå upp en nivå? Finns det exempelvis några antal gånger och med en viss poäng som krävs för att gå upp till ex. Regional/ Nationell från lokala tävlingar.
Skriv och berätta om vad det är som gäller, vilka riktlinjer det finns etc.

Ha det gott :banana:

Sv: Klubb, lokal, regional, nationell, FEI

ojoj finns mkt att säga här ;D i vissa klasser får man välja om man vill rida på träns eller kandar, i vissa klasser måste man rida på träns o en vissa klasser måste man rida med träns. Det står på programen om det är träns eller kandar, har jag för mig :)

För att få tävla nationellt måste man ha haft en viss % ett visst antal ggr i en del klasser på reginal nivå. På B-ponnyer ska man ha minst 62% minst 2 ggr (jag är inte helt säkert eftersom jag aldrig har behövt tänka på om jag är kvalad eller inte), i LA program eller svårare, t.ex FEI. Vill man på B-ponny rida FEI'program på nationell nivå måste man ha haft minst 62% i FEI på regional nivå.
På C- och D-ponnyer ska man ha minst 62% (om det inte har blivit ändrat till 63 resp. 64%?) i program som innehåller skolor o enkla byten, d.v.s t.ex FEI'programen.
För att sen få tävla elitnivå måste man kvala från nationellt till elit. B-ponnyer måste ha minst 62% minst 2 ggr på nationell nivå. C-ponnyer måste ha minst 63% 2 ggr på nationell nivå, i FEI'program. D-ponnyer måste ha minst 64% 2 ggr på nationell nivå, i FEI'orgram.

FEI är inte någon nivå, utan vissa klasser som är dom högsta du kan rida på ponny. De är på 20x60 bana, o det är samlade rörelser, skrittpiruetter, enkla byten, skolor, 8 m. volter i trav o galopp, ökade o samlade gångarter endast. Mkt högre krav på allting än vad det är i ett LA'program.

klubbnivå bestämmer väl klubben reglerna för? d.v.s utrusning, kläder, papper m.m..
lokal nivå är den lättaste nivån (efter klubbnivå alltså). Där är det nybörjare som ska tävla, men även dom som har tävlat högre nivåer får gå ner dit o rida om man inte är uppklassad. uppklassningspoängen vet jag inte vad dom är, eftersom jag bara tävlar regionalt, nationellt o elit. uppklassningspoäng är poäng man får när man blir placerad på högre nivå än lokalt. Om du t.ex kommer 2:a en nationell start i FEI's inledande får du 18 poäng, om du vinner får du 22 poäng. Det är dom poängen som avgör rankingarna också, ju högre poäng desto bättre är det.

hoppas du blev något klokare iaf :) o rätta mig om jag har fel någonstans!!! :)

Oh my g*d! Det är ju en hel djungel:D. ha ha. Hur 17 kan folk hålla reda på det är ? Men det är väl så att folk håller redan på regler i den nivån de befinner sig.

haha. Min fråga säger mycket om vilken nivå jag är på idag. :rofl:

Ha ha

Förtydliga gärna ovanstående om det är något som behöver tilläggas

:bump:

såg att jag missade lite frågor ;) häst o ryttarlicens behövs iaf från regional nivå o uppåt, eller? på lokalt och neråt vet jag inte.

Vad är det som skiljer de olika nivåerna åt?
klubbnivå=lättast o något klubben arrangerar.
Lokal=riktiga tävlingar för nybörjare, man kan rida LC, LB o LA på lokalnivå.
Regional=högre krav o för något mer erf arna ekipage, där det är högre svårighetsgrad o hårdare bedömning. Man kvalar till nationellt från regional nivå.Man kan rida LC (?), LB, LA, FEI på regionalnivå. (nu pratar jag om ponnyer, för häst har jag inte så stor koll..).

Nationell nivå är det bara vissa som över huvudtaget rida, alltså dom som har kvalat dit. Från nationell nivå kvalar man till elitnnivå, d.v.s SM. ribban höjs ännu ett snäpp o det blir ännu mer krav. bl.a krävs mkt högre samling, bättre vägar, finare sits, mer inverkan, stadigare o.s.v o.s.v. allt ska vara mkt bättre o det är mkt hårdare bedömning. klasserna för B-ponny är LA:P0, LA:2, LA:4, FEI's inledande, FEI's lagtävlansprogram (det går för det mesta i LA:P0, LA:2 o LA:4, eftersom det är SMklasserna). För C och D-ponnyer är det FEI's inledande prog., FEI's lagtävlansprogram, o FEI's induviduella mästerskapsprogram. Kür tävlas för det mesta på nationell nivå, men förekommer också på regionalt.
Elitnivå=SMnivå. Där är det dom absolut bästa ekipagen som får rida, efter att ha kvalat från nationellt till elit.
Internationellt=utomlands, som t.ex NM o EM. för att få rida NM o EM måste man ha blvit utvald av landslaget, d.v.s dom Absolut bäst möter de bäst från de andra länderna.

När vet man att man som ekipage är redo att gå eller får gå upp en nivå? Finns det exempelvis några antal gånger och med en viss poäng som krävs för att gå upp till ex. Regional/ Nationell från lokala tävlingar.
prova först lokal nivå, går det bra i LC program där så prova LB på lokal nivå. går det bra där testa LA på lokalt. Rid lokalt tills det rungerar bra o % blir stadiga, runt 64% tycker jag passar bra. Testa då LB på regional nivå, funkar det inte så gå ner till lokalt igen. håll på så tills LB funkar på regional nivå, då kan man testa LA på regional nivå. Sen är det bara o försöka kvala från regionalt till nationellt (läs i första svaret om hur det går till).. Det gäller att prova sig fram, att testa på nya svårare klasser o att våga starta lite högre klasser när man känner sig säker på den nivå man för tillfället är på. Det är ju bara att backa ett steg till den nivån man känner sig trygg på om det inte skulle funka! :)

efter några år har man full koll ;) jag har ingen koll på storhästar, men på ponnyer har jag väl sådär koll iaf. Eftersom jag aldrig har behövt tänka på om jag är kvalad till nationellt o elit vet jag inte helt säkert %, och så har det väl nydligen blivit ändrat också? :)

Tack - nu börjar jag faktiskt att bli klokare. Hade inte ens en aning om att det var skillnad i regler mellan ponny/ häst. Trodde att det var lika fast en häst är över 148 cm. Det var sak samma för jag är på ponnynivå och jag är ooootriligt tacksam över de utförliga och bra svar jag har fått. TACK TACK

FEI är inte någon nivå, utan vissa klasser som är dom högsta du kan rida på ponny. De är på 20x60 bana, o det är samlade rörelser, skrittpiruetter, enkla byten, skolor, 8 m. volter i trav o galopp, ökade o samlade gångarter endast. Mkt högre krav på allting än vad det är i ett LA'program.

FEI är inte vissa klasser, utan internationella ridsportförbundet. Du tänker på programmen som kommer från FEI. :)

FEI är inte vissa klasser, utan internationella ridsportförbundet. Du tänker på programmen som kommer från FEI. :)

Tack :bow:
Det trodde jag också och när jag läste tråden blev jag hel förvirrad.

På lokal nivå behövs bara ryttarlicens, ej hästlicens.
Du kan ju börja där om du är nybörjare ;)

Liknande trådar

Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 435
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
E
Hoppning Jag undrar helt enkelt hur det funkar nu för tiden med vilka papper man ska visa i sekretariatet på tävling? I det här fallet lokal LD...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Fredag
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 966
Senast: Filippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård