Klorin i avlopp.

astronaut

Trådstartare
Varje gång jag använder duschen här hemma så luktar det unket från avloppet i flera dagar efteråt. Jag duschar i princip 1 gång/vecka (nej, ingen smutsgris för det - badar varannan dag hos mamma utom den dagen jag duschar hemma) så duschen används ju inte direkt så värst mycket.

När man kommit hem från en längre tids period utanför lägenheten o inte har spolat så luktar det ju unket därifrån så jag har alltid hällt i klorin där så luktar det ju inte mer - kan man göra likadant till avloppet i duschen?
:confused:

Sv: Klorin i avlopp.

Anledningen till att det luktar från avloppet när du inte använt duschen på ett tag är för att det inte längre är något vatten kvar i vattenlåset. Vattenlåset är till för att lukt inte ska strömma tillbaka upp, när duschen inte används på ett tag dunsar det väl bort eller något.. Vilket ger ett tomt vattenlås och lukten från avloppet har fri väg upp i ditt badrum.

Så istället för att hälla i klorin är det bara att spola i lite vatten.

Ah, då ska jag göra det :) får se till att ha det som vana att vattna vattenlåset en gång/dag istället då :)
tack för det otroligt snabba svaret.

problemet kan vara större än så vattnet i vattenlåset borde inte dunsta så fort , i gamla gjutjärnsvattenlås brukar låset rosta sönder inuti med lukt som resultat.

På med diskhandskarna och utrusta dig med en gammal diskborste och plocka upp den lösa delen (om det är en plasthistoria du har) töm på gegg och rengör rejält. och börja sedan den nya vanan att vattna :) dushen. Kolla även så att den svarta gummiringen sitter riktigt annars är det inte tätt den vägen och då hjälper inte vattnandet.
Gjutgärnshistorier har jag aldrig grejat med så där har jag inget att tillföra tyvärr...
Lycka till!

På med diskhandskarna och utrusta dig med en gammal diskborste och plocka upp den lösa delen (om det är en plasthistoria du har) töm på gegg och rengör rejält. och börja sedan den nya vanan att vattna :) dushen. Kolla även så att den svarta gummiringen sitter riktigt annars är det inte tätt den vägen och då hjälper inte vattnandet.
Gjutgärnshistorier har jag aldrig grejat med så där har jag inget att tillföra tyvärr...
Lycka till!

Då får jag ringa hit mamma o be henne hjälpa mig. Har ingen aning om hur du menade, men mamma kan ju visa mig så jag vet det i framtiden. Ska tänka på det innan jag börjar vattna.

Men det beror väl helt på huset man bor i.
Har man inte använt duschen på en vecka så..
I vissa av våra lägenheter på jobbet räcker det med någon dag för att det ska börja lukta..

Så det är väl en utmärkt början att "vattna" vattenlåset. Kvarstår problemet ändå är det ju bara att kontakta hyresvärden.

Kl

Bor f.ö i ett hus byggt på 1970 talet och min lägenhet ligger på nedersta våningen.

Vi hade det problemet i en övernattningslägenhet vi hade, kanske användes max 1 gång i månaden.. Vi hällde i lite matolja/olivolja i golvbrunnen så det la sig som en hinna på vattnet som står still i rören för att hindra doften att komma upp. Funkar suveränt.!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"