Kloklippning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare marielen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 566
M

marielen

Vilket sjö det är med denna kloklippning!!
Gammelhunden, han suckar djuuuuuuuuupt, lägger upp den där "stackars stackars mig-blicken" och lägger sig dramatiskt ner på golvet...:grin:

För varje klo suckar han djupt..

Den lille råttan är det värre med.
Han tycker att det är SÅÅÅÅÅ jobbigt, så han kissar på sig...

Jag lägger honom i mitt knä.
Och så tar jag en klo i taget med ett fast grepp om hela tassen.
Han är ju kittlig så det förslår!!!:rofl:Värre än matte!!:rofl:

Hur är era hundar att klippa klorna på?
Eller lejer ni bort det?

Sv: Kloklippning

Min hund är verkligen en pain in the ass att klippa på, han rycker så jag lyckas alltid klippa i pulpan.

Jag har gått över till att fila med en vanlig fotfil istället, det accepterr han och jag ser ingen anledning till att bråka med honom.

Men vad smart!!!
Att jag inte har tänkt på det!!!:idea:

Westien tycker inte om att bli klippt på klorna, men accepterar det.

Schäfern får STORA rådjursögon och ser ut att lida något fruktansvärt när jag klipper samtidigt som hon utför spasmatiska rörelser med tassarna..men det blir bättre och bättre.

Inga större bekymmer här.
Gammeltiken ligger oftast på rygg och gör inget väsen av sig,den andre brukar ligga på sidan och när hon tröttnat på min elaka behandling försöker hon gömma tassarna under huvudet eller under kroppen,men fogar sig när jag tar ut tassen igen:p

En mumsbit efteråt brukar de få;)

Vår grabb bryr sig inte alls om kloklippningen, ligger såå snällt och bara väntar på att husse el. matte ska bli klar:laugh: Han vet väl om att han får en godisbit efteråt, så det gör kanske sitt till:angel:

Värre med hans morbror (pappas hund) som måste sövas hos veterinär för att få sina klippta, får panik annars:(

Schäfern jag har brukar ligga på sida och halv sova, bryr sig inte...

Men min bc blir plötsligt tass lös! Gömmer tassarna under magen. Vill inte bli klippt. Men till slut går hon motvillgt med på det ändå.:D

Inga problem med någon av tjejerna. Fiddeli tycker om att bli ompysslad och lägger sig på sidan så fort jag kommer med kloklipparen. Glimma gillade det inte första två gångerna men ligger nu lugnt på sidan när jag klipper.

Min brukar göra ett rymningsförsök från köket när jag tar fram klosaxen och så går det väääääldigt långsamt när jag kallar tillbaka henne. Hon rycker en del och tycker det är lite obehagligt men håller sig ändå hyfsat still, behöver inte hålla mer än i tassen och oftast lägger hon sig ner. Men hon ser hemskt lidande ut, stackarn...

Min gör inte så stor grej av det hela. Kelar lite med henne innan och rullar över henne på rygg och sen klipper jag. Hon låter mig göra det mesta jag vill med henne;)
Men jag är jätterädd för att klippa klor, klippte i pulpan på andra hunden jag klippte, och har sedan dess haft kloklipps-men:angel:
Så man har fått peppa mig ordentligt för att våga klippa henne. Men hon är perfekt att lära sig på, bara vita klor utom en och annan gråaktig och väldigt lugn under tiden.
Så jag är nöjd:)

Min tik är 6 månader och det är inga problem.
Men jag brukar vänta tills hon är trött och vill sova, annars så ska hon bara busa och äta upp tången eller mig eller sina egna fötter. :D
Känns lättare att ta det när hon självmant ligger still så slipper vi komma i konflikt.

Båda sitter framför mig och bryr sig inget:laugh: den lilla (4 månader) brukar jag ha i knä på baktassarna och i bland fram

Ja, klippa klor....suck.
Jag kan inte göra det på någon av mina två hundar.
Vet inte varför och har försökt med det mesta.
Tyvärr får jag leja bort det till våran veterinär.

Gammeltaxen skriker.... det låter som om jag försöker ta ihjäl henne...
Hon skriker för säkerhetskull liksom.... för hon skriker även om man inte klipper...

Unga taxfröken accepterar .... Men är stel som en stålfjäder.... säger inte ett pip....

Unga taxherrn älskar allt som matte gjör bara han får sitta i knät...
När jag tar fram klotången och sätter mig på golvet så kommer han frivilligt upp i knät och räcker fram tassarna...

Prova att lägga kull dom först. Låt dom ligga kvar en stund. Tillrättavisa direkt om dom vill gå upp. Klipp endast en klo. Upprepa efter några timmar. Så fick jag göra på min. Det fungerar.

Min tik på 3 år pyser iväg snabbt som ögat så fort hon ser att jag rotar i "hennes" väska där alla hennes saker ligger, sen får jag ropa säkert tio ggr innan hon kommer, i värsta fall får jag hämta henne. Sen säger jag skäms (Ett komando som betyder att hon lägger sig på rygg med tassarna upp i vädret :P) det kan ta ett bra tag innan hon lägger sig ner eftersom hon vet vad det är frågan om. Sen går det ganska bra att klippa, hon ligger still men rätt som det är tjuter hon till, så då tror ju jag att jag klippte henne i pulpan, men inte då. Hon gör nog så bara för att skrämmas, för hon gör det minst en gång varje gång jag klipper klorna på henne :P

Min hund ligger ner stilla på sidan/ryggen, sen är det bara att klippa. Försöker han ngn gång rycka så väntar jag till han är still igen. Första gången tog det ganska lång tid innan han låg still men efter de så hade gått bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 248
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Kloklippning verkar vara ett gissel för många hundar och hundägare. Ofta läser man om ägare som har problem med att klippa sina hundars...
Svar
17
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka