Kloklippning..

Sv: Kloklippning..

En gång i veckan (oftast lördagar) är det kloklipp och pälsvård! Oftast så får jag klippa ganska rejält på framtassarna, bak sliter han mer själv så de klipps bara varannan gång. Ett par dagar utan "parkettklick" brukar det vara, men sen hör man busen komma :devil:

Jag klipper dem när det behövs. Han har alltid långa klor. Hans klor klapprar alltid på parketten oavsett om vi precis varit hot veterinären precis och klippt dem. Han har väldigt långa pulpor så det går inte att klippa dem kort.

Då klipper du troligen inte klorna tillräckligt ofta.. Om jag har förstått det rätt så när man klipper klorna så kort det går utan att klippa illa dom så kryper pulpan in en bit och då kan man klippa inom några dagar igen osv.. då blir klorna kortare och så fortsätter man så tills man uppnått önskad längd. sedan kan man börja länga mellan gångerna man klipper igen.

Jag är själv urusel på att ha något vettigt schema över hur ofta klorna ska bli klippta oftast klipper vi bara när man ser att "nu behövs det verkligen" men bara jag får någon egen stans att bo så ska jag börja skärpa till mig och kanske klippa klorna en gång i veckan.
Min tik har pågrundutav min slarviga klippning ganska långa klor även när dom är ny klippt men jag vart väldigt arg på uppfödaren som (pågrundutav att hon tyckte att Busis hade så långa klor) bloklippte Busa med vilja varje gång hon klippte hennes klor för att pulpan skulle dra sig tillbaka.. Tror ni Busa vill få klorna klippt nu kanske? stackaren ser ut som om någon ska mörda henne varje gång klotången kommer fram. Kanske ska säga att hon var hos uppfödaren i lite mer än 2 månader eftersom hon skulle valpa där så uppfödaren han juh med att klippa klorna några gånger :mad:

Jag klipper ju inte dem själv utan veternären. Jag vågar inte då han har så mörka klor och han har råkat bli klippt i pulpan några gånger av mamma. Efter det är han osäker på kloklippningen. Veterinären vågar inte heller ta för mycket på honom, då de tär väldigt svårt att se på honom.

Så korta ska Zagas klor också bli..

/ Nyss klippt klor på en Staff som låg stilla ( genombrott )

Jag klipper ju inte dem själv utan veternären. Jag vågar inte då han har så mörka klor och han har råkat bli klippt i pulpan några gånger av mamma. Efter det är han osäker på kloklippningen. Veterinären vågar inte heller ta för mycket på honom, då de tär väldigt svårt att se på honom.

mm Jag förstår problemet det är inte alltid så kul det där med kloklippning och man kan juh inte direkt börja dra iväg med hunden till veterinären typ 2 gånger iveckan.. det skulle juh bli bara lite lagomt dyrt sådär:angel:

Åh herregud *haha*

Zaga har badat ordentligt 2 ggr sedan vi köpte henne..

Spolar av henne då och då ( tassar och mage ) om det är skitväder, vilket är ofta i Göteborg :D

mm Jag förstår problemet det är inte alltid så kul det där med kloklippning och man kan juh inte direkt börja dra iväg med hunden till veterinären typ 2 gånger iveckan.. det skulle juh bli bara lite lagomt dyrt sådär:angel:

Det är ju dyrt. Och i och med att hunden är rädd och jag är ovan känns det inte som om det är bra om jag börjar klippa också. Plus att jag skulle känna mig osäker och då blir ju hunden inte precis lugnare.

Jämtens klor har aldrig klippts, hon sliter ner dem själv. Taxens och settrarnas klor klipps när jag är hemma (det är alltså mina föräldrars hundar), vilket blir med 1-2 månaders mellanrum. Det brukar vara rätt mycket att ta på taxens klor, men settrarna sliter såpass mycket på klorna att det inte är så mycket att klippa.

Känner du ingen hundvan som kan göra det gratis istället för veterinären så du får ner klorna lite då?

Känner du ingen hundvan som kan göra det gratis istället för veterinären så du får ner klorna lite då?

Jag gör ju inte det tyvärr. De enda jag känner med hund är mina svärföräldrar och min sambos bror. Och jag tycker inte de är tillräckligt duktiga för att få klippa klorna på en rädd hund.

Jag försöker ta Willes klor ca varannan vecka.
Då blir det upp i soffan lite mys sedan lägga sig på ryggen och knips knips så är det klart :)
Mkt smidigt.

om hunden är rädd så börja med att "låtsas" klippa klorna. Klipp i luften bredvid hundens klor precis som om du skulle klippa dem. Fungerade bra på min hund. :)
Gjorde så flera gånger/dag tills han inte reagerade på klotången. Sen kan du ju bara nagga lite i kanten efter ett tag. Då blir det inte så traumatiskt varje gång man ska klippa klorna:) Även om du åker till vetrinär..
Var säker på hand och låtsas som ingenting när hunden visar rädslan. :angel:
Mkt beröm och godis efteråt förstås :bump: :d

om hunden är rädd så börja med att "låtsas" klippa klorna. Klipp i luften bredvid hundens klor precis som om du skulle klippa dem. Fungerade bra på min hund. :)
Gjorde så flera gånger/dag tills han inte reagerade på klotången. Sen kan du ju bara nagga lite i kanten efter ett tag. Då blir det inte så traumatiskt varje gång man ska klippa klorna:) Även om du åker till vetrinär..
Var säker på hand och låtsas som ingenting när hunden visar rädslan. :angel:
Mkt beröm och godis efteråt förstås :bump: :d

Jo det är ju något vi arbeta på. Är ju bättre för hunden att känna sig trygg. Jag och killen har ju precis flyttat, men vi har sagt att vi ska börja klippa dem varannan vecka istället. Just för att dem är för långa i mitt tycke.

Min hund förstår iaf skillnaden mellan att låtsasklippa och att klippa på riktigt.

Pernilla:

Hur är han att klippa? Rycker och sprattlar eller är du bara rädd att klippa fel?

Min hund förstår iaf skillnaden mellan att låtsasklippa och att klippa på riktigt.

Pernilla:

Hur är han att klippa? Rycker och sprattlar eller är du bara rädd att klippa fel?

Han är stilla men man ser att han är väldigt osäker och ''stel''. Sen är ag också otroligt osäker på att klippa. Jag tycker inte vi är någon bra kombination och vill därför inte göra det. Då är det bättre betala någon.

Har du ngn. sambo eller dyl. i din närhet som kan hjälpa dig?

Min kompis hund var livrädd för att få klorna klippta. Så det vi gjorde var att vi satte oss på golvet, gosade lugnt med hunden som låg ner, tog överallt på den och 'lirkade' lite med tassarna, pillade på klorna och bara var.
Sedan tog vi fram en god tuggpinne som jag höll i och vovven mumsade i sig den liggandes på sidan, då fick matte lugnt klippa en klo i taget och smeka vovven emellanåt och visa att det inte är någon fara.
Hunden reagerade lite på första tassen och ville ställa sig och gå, men då slutade vi och började om, och till slut kunde matte klippa varenda klo utan problem medans vovven mumsade i tuggpinnen!

Kanske värt ett försök?

Funderar.

Är det inte bättre då att klippa ner klorna ( gå oftare till veterinären ) så ni får ner klorna ordentligt och sedan fila ?

Då kanske du känner dig säkrare också, om du får fila istället för att klippa?

Det är faktiskt skitsvårt att vänja bort rädslan när den väl har etsat sig fast.. Min Malte går fortfarande och gömmer sig och han vill nog helst sjunka igenom jorden medan vi håller på. Men han är inte skräckslagen längre i alla fall.. :) Så jag vill inte tänka på hur det skulle bli ifall jag skulle råka klippa för mycket. Jag tycker du gör rätt i att be om hjälp om du är så osäker. :)

Funderar.

Är det inte bättre då att klippa ner klorna ( gå oftare till veterinären ) så ni får ner klorna ordentligt och sedan fila ?

Då kanske du känner dig säkrare också, om du får fila istället för att klippa?

Jo vi ska ju gå oftare nu. Vi har sagt varannan vecka. Sen har jag en fil, men den tar evigheter... :o Jag gav upp efter en stund mådte jag medge...

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 172
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 034
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka