Kloklippning..

Sv: Kloklippning..

Min sambo är inte van vid att klippa klor så han får inte heller röra dem. Just för att han inte ska bli mer rädd.

Om dom är långa så är det nästan lönlöst att försöka fila, det är därför jag tipsade om att gå oftare till veterinären ( helst 1 gg vecka ) och få klorna riktigt korta och sedan fila kanske varannan dag ?

Behövs det gå ännu oftare i början så gör vi ju naturligtvis det. Det viktigaste är ju hunden. Jag har ju bara haft honom i min ägo en månad nu, alltå sen min flytt.

Min förstår det också nu men jag började på det viset och sen ökade jag på mer och mer till slut kunde jag klippa klorna utan några större protester.. Han tycker visserligen det är äckligt men han är inte jätterädd längre.
Men min Malte är lite korkad så det var kanske därför det fungerade.
:rofl: :rofl:

Jag tyckte också det var obehagligt i början :) Men man vänjer sig. Bara man vet hur man ska klippa. ;)

Knapplån.

Vad ska man använda för fil om man filar? Funkar en vanlig människofil, eller är den för klen?

Man skall alltså klippa underifrån, s a s?
Jag klipper så att klon är rak på översidan och smalnar av framåt på undersidan. Är det bra tror ni (som kan :D)?

Varje till varannan vecka. De är ute hela dagarna så de sliter rätt naturligt. Unghunden klipper jag inte själv än, åker till djuraffären och gör det och de tycker att varannan vecka är ganska lagom för honom och tar bara pytelite för att inte råka klippa i pulpan så han blir ännu räddare än han redan är.

Prova klipp på en sjövild staffe, det är inte så enkelt .

Försöker få till en vinkel med det blir inte alltid så på alla klor och jag klipper hellre ofta/fort och filar sedan än att dra ut på det

Jag kan tänka mig att det är lite skillnad mot min tjej som bara slänger sig vid mina fötter när kloklipparen kommer fram. Hon älskar det! :rofl:

Kolla om det inte finns nån djuraffär som kan göra det? Här tar de 30:- för att klippa klorna och de är jätteduktiga.

Där vi bor finns ingen som gör det. Men vi ska se vad dem tar på hundbadet. Ahh fann det på internet, de tar 50 kronor. Blir inte så dyrt iallafall.

Senast ändrad:

Man skall alltså klippa underifrån, s a s?
Jag klipper så att klon är rak på översidan och smalnar av framåt på undersidan. Är det bra tror ni (som kan :D)?

Man ska klippa i pulpans växtriktning. Klon ska inte klippas rakt av så att man kan se snittytan framifrån (eller hur man ska förklara det)...

*kl*
Vad använder ni för typ av fil?
Jag brukar använda vanlig sandpappersfil som man köper på apoteket för människo fötter. fungerar jättebra på pipig Schäfer flicka efter klo klippning.

Fast det där med kloljud mot parketten beror på hur hunden är skapt också. Vår lejon låter inget när hon är nyklippt, men om jag skulle klippa ner vavvans helt skulle han bli av med 1/3 pulpa minst..

Vavvan klipps ca var 10e dag om det ska var perfekt. En vecka är för lite och på två hinner jag störa mig (är också petnoga, hatar långa klor). Men eftersom det är minimiarginaler på en vavvavalp så blir det två veckor ibland, för att det ska bli lättare att klippa.

Jag skulle lätt säga att 2/3 av hundarna vi fick in på kliniken hade wayyy för långa klor. Helt galet. (Och då menar jag inte gått-en-vecka-för -mkt för långa..)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 172
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 034
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka