Kloklippning..

Aliide

Trådstartare
Har sett flera bilder på forumet då hundar har långa klor, hur ofta klipper ni klorna på era hundar?

Själv är jag supernojig med klor och klipper nog 2 ggr i veckan på båda hundarna. Filar klorna också så att jag kommer riktigt nära pulpan och förhindra att klon flisar upp sig.

/Jenny som inte vill höra klor mot parketten :angel:

Sv: Kloklippning..

När det behövs klipps klorna på jyckarna här. När de står, ska inte klorna ta i golvet i alla fall :cool:

Klipper dem en gång i veckan. Nemis klor ser rätt långa ut men det beror på vinklen jag klipper dem i. Innan klippte jag bara rakt av, men märkte att hon ibland blev lite öm då. Nu klipper jag längs trampdynan. Klorna är längre, men pulpan är skyddat hela vägen. Svårt att förklara! Ska förska rita en bild.

Klipper alltid i pulpans växtriktning. Aldrig rakt upp, så att klon är "platt" rakt framifrån..

Jag klipper varannan vecka.

Tikens klor filas och blir så korta dom kan bli.

Hanens är långa även när dom är nyklippta då ingen sett över hans klor dom 1½ åren innan han kom till mig.

Klipper (eller sambon gör) vår hund vid behov. Beror lite på vad vi gör under veckorna.. Men det blir sällan oftare än var tredje vecka, hans klor växer inte speciellt snabbt:)

Alla mina hundar har korta klor, klipper dem vid behov-typ varannan vecka för mer än så behövs det inte.:)

Jag klipper dem när det behövs. Han har alltid långa klor. Hans klor klapprar alltid på parketten oavsett om vi precis varit hot veterinären precis och klippt dem. Han har väldigt långa pulpor så det går inte att klippa dem kort.

Nu kommer en dum fråga :o måste man klippa på nåt speciellt sätt, eller är det bara att klippa "rakt av" s.a.s?

Jag klipper vid behov. Min Belgare sliter ner sina klor väldigt bra själv medan min gatukorsning (Border Collie, leonberger & Gordon setter )aldrig sliter ner sina klor. Han har väldigt "höga" trampdynor och mkt päls som gör att de inte slits ner så bra.
För att jag ska kunna komma ut i skogen där monstren kan vara lösa så behöver jag gå flera km på asfalt. Detta slipar ner klorna väldigt effektivt på belgaren.
Bland det värsta man kan se är hundar med allt för långa klor..

Jag använder slipmaskin! Man behöver aldrig vara nojjig att ta för mycket! Slipar när jag tycker det ser ut att behövas,sker aldrig regelbundet,mycket beror på hur och var vi motionerar!

Vi klipper klorna varannan vecka på våra två. Jag anser våra klor vara alldeles lagom långa. Inget som flisar sig och enda gången vi haft problem då var det veterinären som klippte klorna utan att fråga och då klippte av tre pulpor!

Jag klipper nog en gång i veckan, undantagsvis varannan. Man hör dock ändå klorna när han går på tex asfalt eller parkett, då han har en tendens att bli lite markbunden/släpig i steget. Så fort han lyfter på stockarna hörs det inte alls.

Har märkt att det är så många som gör så (klipper rakt av alltså). :mad:

Prova klipp på en sjövild staffe, det är inte så enkelt .

Försöker få till en vinkel med det blir inte alltid så på alla klor och jag klipper hellre ofta/fort och filar sedan än att dra ut på det

Jag klipper någon gång i veckan och filar lite extra för att få dem så korta som möjligt. Bak har hon jättefina klor men jag tycker hon har för långa fram. Tyvärr så går inte pulpan tillbaka så snabbt att det skett någon direkt skillnad än, någon som vet ungefär hur snabbt den brukar gå tillbaka?

Var 14 dag på Ganti & Kippo, i behov på Krux (sliter de själv), får klippa sporrarna.

Jag klipper en gång i veckan, ibland kan jag "slarva" och klippa varannan men oftast går det på rutin att klippa efter bad.

När det behövs klipps klorna på jyckarna här. När de står, ska inte klorna ta i golvet i alla fall :cool:

Min hunds klor är såpass korta att klon liksom inte är "böjd" någonstanns. Så jag klipper i den riktningen klon är åt :)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 172
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 034
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka