Kloklippning

Mysgrisen

Trådstartare
Kloklippning verkar vara ett gissel för många hundar och hundägare. Ofta läser man om ägare som har problem med att klippa sina hundars klor.

Så hur går ni till väga när ni klipper klorna?

Hur har ni hundarna? På ett bord? På golvet? Osv.

Hur gillar era hundar att ni klipper klorna?

Har någon haft problem med kloklippning, och sedan rett ut det hela?

Mina hundar gillade inte kloklippning som små valpar, skrek som stuckna grisar!
Men det gav sig snabbt, och nu behöver jag bara sätta mig på golvet med klosaxen i handen så lägger de sig på rygg i mitt knä.

Det är alltid portugisen som lägger sig först, sedan terriern. När terriern är färdig så kommer portugisen och lägger sig där igen, hihi.

Sv: Kloklippning

Zipper var krånglig att klippa på innan, höll på att ryckte i benen som sjutton. Jag bara höll kvar, och ibland släppte jag utan att ha klippt något. Mottot "Ligg still så får du gå snart".

Gör ingen grej av det med någon av hundarna, lägger dom på sidan på golvet, klipper när dom är stilla, ger sedan en någon lugn klapp och ett bra. Sedan går jag där ifrån utan att säga något så det inte blir en stor grej med "varsågod" och upphetsning. Krånglar dom så håller jag bara kvar tassen och låter dom inte resa sig (utan att säga något, inget "nej" eller skäll) , blir dom oroliga (tiken kan ibland tycka det är ganska "äckligt") kan jag ibland släppa med några lugna ord så fort hon är stilla och lugn, och sedan göra om det hela efter en liten stund.

Så liten grej av så mycket som möjligt :)

Senast ändrad:

Ligger endera på golvet eller sängen, hunden alltså, på sidan. Klipper en klo i taget. De flesta har inte haft några åsikter, men 2 ogillar det. Dels M, och så Viktor nu.

De sköter sig såtillvida att de låg/ligger still, men det 'rycks' i tassen, det darras och det pips/gläfs en hel massa så att jag får stora skälva för att klippa dem i pulpan. Bägge övergick jag därför till att fila klorna på, så blev alla lyckligare.

Jag brukar klippa min hunds klor ute på gräsmattan - då slipper jag att plocka upp kloresterna...

Jag ber min hund att lägga sig ner. Hon vet precis vad klockan är slagen och lägger sig plattplatt på magen... Jag välter henne försiktigt på sidan och börjar att klippa klor. Lite gny å så brukar det vara.

Jag brukar inte behöva klippa så mycket på bakklorna eftersom hon sliter ner klorna mer där.

De två jag hade som valpar var det aldrig några problem med. Loka som jag fick som tvååring tyckte att det var lite läskigt i början och gick gärna och gömde sig eller kröp ihop som om stod framför dööööden eller nåt... :p Pep och röck undan tassarna för minsta lilla. Envishet och tålamod och nu ligger hon stilla.

Har alltid suttit på golvet och sagt åt hunden att lägga sig mellan mina ben, sen drar jag tills jag får fatt på en tass.

Brukar hjälpa släktingar också och mammas hund är knepigast (powderpuff). Hon får stå på en filt på bordet, ingen får hålla i henne och så lyfter jag en tass i taget. På framtassarna vill hon ställa ner tassen mellan varje kloklipp, på baktassarna är det bara att köra. Den lilla damen behöver känna att hon har ett val, inget tvång, då går det mesta bra. Börjar hon väl protestera så har jag faktiskt aldrig mött en mer envis hund, snacka om hysteriska utbrott. Så det får gå på hennes villkor.

Jag lägger hundarna på sängen, med tassarna ut över kanten och ställer en papperskorg på golvet under tassarna :D Sedan sätter jag mig bredvid hunden, klipper klorna, tar sedan bort papperskorgen och sopar golvet om inte allt kloklipp hamnat på rätt ställe.

Hundarna har inget emot det. Unghunden bryr sig inte ett dugg utan ligger helt still under tiden. Gamlingen kan ibland prova att dra åt sig en tass men slutar när jag säger åt henne att skärpa sig.

Ett tag när unghunden var valp fick hon för sig att det var dödligt att få klorna klippta. Då fick hon stå på golvet och jag lyfte upp tassarna ungefär som man gör när man kratsar hovarna på hästar. Det blev svårare för henne att trassla runt då och så klippte jag en tass, gick och gjorde något annat, klippte nästa tass osv. Sedan en dag tyckte hon inte att det var hemskt längre.

klipper med hundarna liggande på rygg i mitt knä (ibland är det praktiskt med knähundar :D) har inga som helst bekymmer med den äldre damen, hon är "vältränad" i allt som har med pälstrimning och kloklippning att göra. den lilla däremot försöker dra åt sig tassarna med jämna mellanrum och, om hon är på lekhumör: försöker döda klotången. i början vägrade hon att över huvud taget medverka, så då väntade jag tills hon somnat och klippte sedan så många klor jag hann med innan hon vaknade igen :) efter någon månad övergick hon till nuvarande beteende, och det stör mig inte så mycket, så det är inget vi jobbar på.

Jag tog över denna hund som 4åring, och varje klippning av klor var ett rent helvete, jag vet inte vad förra ägarna gjort...

Att brotta ner en 40-kilos hund och sen få den att ligga still medan klotången ska på plats, det var ett dagsgöra..

Orkade inte bråka varje gång, det ska ju ändå vara kul att ha hund, så jag provade med en slipmaskin och hon bara lägger sig på sidan när den kommer fram, så nu använder vi den istället.

Så nu kan vi äntligen ha en liten lugn och skön stund på golvet medan manikyren görs:D

Jag ber hunden lägga sig och sen knuffar jag över honom till sidan o sen klipper jag alla tassar, klart!

Hunden gillade aldrig att ligga på ryggen på mina villkor så för att vara snäll fick det bli på sidan. Till en början protesterade han mycket så husse fick mata honom med korv medans jag klippte, till att jag gav honom korv per klo själv, sen en per tass och nu får han korv efter jag klippt klart. Inga problem, korv löser alla problem :angel:

Jag verkar va den enda som får åka med hunden till ett trim-ställe o klippa klorna?! :p

när jag fick honom som valp sa jag att jag måste vänja honom direkt vid kloklippning så jag slipper en kamp varje gång som med min förra hund... I början gick det bra, klippte rätt ofta...men för varje gång så blev det läskigare o läskigare..o till slut vid ca 10månaders ålder lät han som en stucken gris bara jag höll i tassen!! :cool: jag testade me allt mellan himmel o jord...men det gick bara inte..han är så klen och det var helt omöjligt o ta tag i o hålla kvar tassen..och jag gav upp när jag råkade klippa in till pulpan på honom...sen dess åker ja in me honom till närmaste djuraffär elle liknande där de klipper klor..... så jobbigt..och dyrt i längden då hans klor växer jättesnabbt... :/

Mammas chihuahua är likadan, men jag ska ge mig fan på det när jag flyttar tillbax haha, wish me luck...tror det är värre för dom små för att man inte kan hålla fast dom på samma sätt, man är försiktigare o dom märker nog det (utnyttjar det)

OnT:

Jag lägger henne på rygg helt när hon ligger o sover sen klipper jag alla klorna, har aldrig haft problem med henne eller min förra hund, tror tom min förra gillade det då han kunde lägga tassen i min famn o typ mer eller mindre bad mig fila hans klor :)

Vart som helst, bara det är mjukt under då jag lägger henne på rygg

Hon blir mest glad om hon får äta upp klorna efteråt :confused: annars bryr hon sig inte om det alls.

Ska kämpa med mammas chihuahua när jag flyttar hemifrån, så vi får se hur det går

När han var liten brydde han sig inte, men i takt med att han blev äldre, och klorna grövre och hårdare, började han protestera. Testade att fila, men GUD sån tid DET tar :D så slog det mig att jag kunde testa att liksom hyvla klorna ett litet flak i taget. Håller tången still mot ovansidan av klon och hyvlar från undersidan med andra halvan. Funkar KANON och han klagar nu inte mer än över att han måste ligga still :D

Batzo hatade att bli lagd ner for det, fullkomligt avskydde det, sa ja.. vi hade problem - sa jag borjade klippa honom staendes pa golvet.. funkade finfint.

Abby gillade inte heller forsta gangen, henne far husse komma med o klia o kela med, haller henne staende ocksa. Funkar helt okey och vi gor fina framsteg sa oftast kan jag ta alla klorna sjalv nu mera.

Kaiser ligger ner, strax framfor mig o sa tar vi en tass i taget. Det ar traaaaakigt tycker duracellkaninen, men man star ut med trakigheten for man far ju korv efterat.

Abby o Kaiser far sina klor klippta utomhus, Batzo fick dom klippta lite varstanns. Ofta ute dar med...

Jag plockar fram tången när hundarna ligger bekvämt och lugnt någonstans och lägger dem på sidan. Den vuxna behöver inte mutas, men jag brukar ge honom en eller två gottebitar under processens gång för humörets skull. Han ser lidande ut men står ut och är lugn.

Valpen ligger på sidan eller på rygg och får en liten godisbit efter varannan eller var tredje klo och verkar inte tycka att det är varken hemskt eller fantastiskt att få manikyr. Rycks det i någon tass så håller jag lugnt kvar tills tassen i fråga är stilla, klipper och ger godis.

Kloklippning verkar vara ett gissel för många hundar och hundägare. Ofta läser man om ägare som har problem med att klippa sina hundars klor.

Mina hundar gillade inte kloklippning som små valpar, skrek som stuckna grisar!
Men det gav sig snabbt, och nu behöver jag bara sätta mig på golvet med klosaxen i handen så lägger de sig på rygg i mitt knä.

Det är alltid portugisen som lägger sig först, sedan terriern. När terriern är färdig så kommer portugisen och lägger sig där igen, hihi.

Jag ställer min lilla 3kg hund på bordet och klipper klorna en i taget med en liten liten gobit mellan varje. Gör ungefär som när man kratsar hovarna på en häst :) Böjer bak tassarna.
Funkar super bra.

Jag lägger min på sidan och klipper. Jag brukar klippa tassarna när vi har varit ute på något energikrävande, då gör han "minst motstånd". Det går ju även vid andra tillfällen, men det blir lugnast för båda om vi tar det när han är trött. Han tycker inte om att klippa klorna, men finner sig i det. Kan ibland rycka med tassen, men då håller jag bara kvar och släpper honom inte.

Fram tills Kittie var två år så skrek hon som en stucken gris och högg hejvilt som en symaskin. Men sen fann hon sig i det och nu ligger hon i mitt knä tyst och och lugn medans jag klipper.

Iver har aldrig varit något problem, han ligger på rygg på golvet jämt och spretar och även när jag klipper. :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 330
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 998
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 866
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka