H

Helylle

Vad har varit det mest betydelsefulla som er tränare/ridlärare sagt
till er. En sådan kommentar som fått bitarna att falla på plats och
gett en aha-upplevelse.

Det som jag kommer på i nuläget är när jag fick rådet att lyfta tårna
i stället för att sitta och trycka ner hälen i stigbygeln. Tänkte jag
så, blev det med ens lättare att hålla ordning på min vingliga
skänkel. Jag har nog flera guldkorn men det där är ett som jag minns
från när jag började rida.

Sv: Kloka ord

En sak som jag fått höra som sitter som berget är;
"du tränar det du rider"

Detta sades under gångartsträning på islandshästar...

Mkt bra tycker jag! Tänker ofta på det!:idea:

har fastetsat "trampet i stigbyglarna" som min hopptränare alltid säger och som får mig att räta upp hela min sits!

En sak som jag fått höra som sitter som berget är;
"du tränar det du rider"

Detta sades under gångartsträning på islandshästar...

Mkt bra tycker jag! Tänker ofta på det!:idea:

En liknande grej har jag. Min förra tränare sa att "hästen blir bra på det den tränar på!" Skrittar man i skogen åtta dar i veckan blir hästen jättebra på det. Slarvrider man ofta utan att ha hästen på tygeln så lär den sig det. osv...

Du ska veta vad hästen tänker göra innan den gör det. Hästen ska veta vad du vill när du vet det - inte innan.

Ibland behöver man åka av för att komma ihåg att du är en duktig ryttare.

Le för fan!

:rofl:

"Du kan blanda till degen och sätta in kakan i ugnen men du kan inte vara ugnen". Kryptiskt, jag vet, men mig hjälpte det mycket. Jag vill ofta göra för mycket i utbildningen av mina hästar och glömmer ofta bort att inlärning är en pågående process. Mycket händer när hästen står och tuggar hö i stallet och funderar...

"You have all the time of [sic!] the world" Herr H. försöker få mig att förstå att man inte behöver ha så jävla bråttom alltid. ;)

Du ska veta vad hästen tänker göra innan den gör det. Hästen ska veta vad du vill när du vet det - inte innan.

Det tipset var bra men bara en fråga -hur gör man? Hästen "hör" när jag ens funderar på om vi skall öka takten lite och sätter iväg... och jag hinner aldrig uppfatta vad hon tänker innan hon gör det :angel:

Ok - överdrev kanske en smula... men ibland känns det så i alla fall. Fast när jag tänker efter "genomskådar" jag nog hennes tankar ganska ofta men jag förstår inte hur jag skall få ha mina tankar ifred???

"Skänklarna ska vara där de behövs."

(Sagt när jag blivit förvirrad angående skolor efter att olika personer försökt förklara.)

En lydig häst är en lycklig häst

Underförstått - en häst som vet vad du förväntar dig av den och också kan göra det för att du är tydlig blir glad eftersom den vet att den gör rätt och får beröm. Kanske inte så solklart förklarat :o men när min tränare sa det trillade poletten ner för mig :D

Du ska se stolt ut till häst!!

Får en att sträcka på sig lite :D

Jag har fått många bra tips av mina tränare, som gett mig aha-upplevelser, men den senaste har verkligen varit toppen, och den fick jag av min hovslagare(!!!)Även en duktig och aktiv westernryttare.
Problemet vi hade, var att i seriebyten, händer det ibland att min häst inte "vill sluta" byta, utan bara fortsätter å fortsätter och vi hittade som ingen direkt anledning till det då, tills min hovslagare nämnde att jag skulle tänka på var jag har mina axlar!
Det visade sig att min häst smygdrar(hänger på) fram mina axlar och sen tar den lilla viktförskjutningen som en fortsatt byteshjälp.
Inga problem att få till det när man visste vad som måste ändras på!

Min tränare sa en gång: Sitt I hästen, inte PÅ hästen!

Det hjälpte mig av någon anledning att komma ner i sadeln ordentligt.

"En häst är alltid en häst, men en människa är inte alltid en ryttare".

Kan vara bra när ödmjukheten tryter och ilskan/besvikelsen tar vid.

Min nuvarande tränare har jag bara ridit för 2 gånger och hon har sagt mycket bra men det är ju "standard"kommentarer hittills :p och inga direkta citatgrejer..

Min förra tränare däremot :love: red jag för så mycket och en del har etsat sig fast :D (dock inga ordagranna citat, minnet sviker)

t.ex.
Du gör alldeles för mycket, bara sitt
när jag desperat försökte rida mellangalopp på diagonalen med gamla hoppehästen som glatt bytte typ 14 gånger på dom metrarna.. :crazy: När jag bara satt still och inte la mig i funkade det utmärkt. Ett tips som har hjälpt mig mycket efter det, även i andra sammanhang.

Fulrid lite mer!
Egentligen ovanstående tips raka motsats, men det här gällde hoppning istället :D Hade problem med att samma häst var lite av en "stopper", kunde bli lite oärlig och behövde mycket stöd av mig som ryttare, medan jag gärna ville sitta där och åka med lite fint... :angel: "Fulrida" betydde att jag skulle driva och faktiskt RIDA hela banan, och uttrycket kommer av att jag sa att det kändes som att jag då hafsred å det grövsta. Om hon var med på tävling/träningstävling brukade hon hojta just att jag skulle fulrida så mkt som jag kunde, och det var också då det gick som bäst...

#Om hästen inte förstår vad du vill ,hjälper det inte att göra samma sak fast hårdare.

#Du kan aldrig kompensera bristande teknik med muskelkraft.

#Sluta rid som om du fick betalt, sätt dig ner och njut!

Kloka ord från ett seminarium om hästkännedom:
"Det är hästens problem" - föredragshållaren om väldigt nervösa/rädda hästar. Han menade att man inte bör "pjoska" med en häst som är tex nervös vid sadling. Givetvis ska man ta det lugnt och så, men om den hoppar till ska man bara agera "som vanligt" och inte "göra en grej av det". Låt den hoppa till; ignorera och agera lugnt och stabilt själv.

Kloka ord från senaste kursen:
"när hästen gör det du bett den om; sluta be den!" - med anledning av att mitt sto kan vara lite latmask. Jag blir lätt för tjatig och då är det klart hon slutar lyssna till slut! (inget jag inte visste sen förut, men ändå en bra tanke) Så nu tänker jag på att när hon går fram vid skänkeltryck - SLUTA tryck. Eller när hon går rent i tölt - SLUTA "korrigera takt". Alltså samma resonemang som borsalino härovan: sluta rid som om du fick betalt - sätt dig ner och njut!

Kloka (?) ord från en gammal ridlärare jag hade för många år sen:
"Visa pattarna tjejer!" :D (så sitter man inte som en hösäck)

"Det där var en bra kladdkaka men det räcker inte, du måste försöka göra en favoritkaka"

Favoritkakan är det absolut godaste i chokladväg och det gjorde att jag förstod att jag var tvungen att ta mig en bit till i ridningen..

Annika Westerberg under ett dressyrpass:

Rid inte som det står i boken utan rid som det känns!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 686
Dressyr Har ni varit med om att få göra saker som ni normalt kanske inte annars gör på era dressyrträningar? För alla jag har ridit så ska...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
22 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar