Klocka i terrängen

F

frolic

Vad har ni för klocka i terrängen? Ska rida debutant i vår och är lite nervös...

Va roligt att du ska starta debutant :D
Mitt råd är att inte bry dig om klocka de första tävlingarna, det är så mycket ändå att hålla ordning på.
Träna hemma och känn efter hur din häst går i tex 350 m galopp och försök hålla den sen på tävlingen. i en debutantklass är ju inte tiden det viktigaste. Håller du ett bra tempo och går felfritt så kommer du säkert att ligga på idealtiden. Jag har ridit ett par debutanter med ett eller två stopp och ändå hållt mig inom idealtiden så du har ganska gott om tid.
Lycka till!!

Första gången jag red fälttävlan (-97) tyckte jag jag red jättefort och fick massor av straff - jag tror att man inte behöver lika fort nu längre dock men det låter lite underligt att man kan klara ideltiden även med stopp?

Klocka har jag aldrig haft, jag är inte tillräckligt rutinerad för att kunna ha koll på den under terrängen och jag tycker inte det är befogat att ha det i en debutant heller.

Fick du (Elektron) straffpoäng för att du gick över idealtiden eller för att du red för snabbt?? Min häst hade en väldigt snabb galopp och eftersom han ibland kunde stanna i terrängen så red jag på i början och om vi var felfria när det var ett par hinder kvar saktade jag ner tempot. Jag har fått straffpoäng för att det har gått för fort i en debutantklass, i lätt klass har jag inte klarat idealtiden med stopp!!
Det är bara att känna sig fram, efter ett par tävlingar känner man sin häst ganska bra!!

Jag brukar inte bry mig om klocka i varken deb eller lätt klass, rid i ett tempo du känner dig säker i. Lycka till!

Tycker du det låter underligt!! Hör på detta då!

På OS i sydney fanns det ett par som ramlade av och klarade nästan tiden iallafall!!

Klocka från typ Clasohlson som kostar sisådär 70 kr, med STORA siffror och högt piiip, som tejpas fast. Fungerar superbra! :D

ja har en gul som är ganska bra....å ja har haft den sen ja red b-ponny på sm -00...om de finns en mitt punkt på banna kan de vara bra men annars e de rätt svårt och hålla reda på var du ska ha vilken tid.... :confused: :idea:men ja tycker de e bra å ha för på min klocka syns siffrorna bra så de tar ingen tid å kolla på den...å ja har haft svårt å hålla tiden i trängen så ja tycker de e bra å veta hur mycket man behöver rida på i slutet på bannan....men för å bara starta deb behöver du nog inte köpa nån...

lycka till me starten!!!! :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagen rids terrängen i unghäst-VM i franska Le Lion d’Angers med flera svenska ekipage på plats. Här kan du följa tävlingen via...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
139
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama