Klo-hysteri

mian1

Trådstartare
Min gamla Ester har alltid varit hysterisk med kloklippningen. Ända från att vi fick henne när hon var 8 veckor. Hon accepterar väl, men hon det krävs fortfarande två för att klippa hennes klor. En håller och lugnar och en klipper.
Kerstin gick bra att klippa på i början och vi var tacksamma för att hon inte var så fånig när hon nu skulle bli så stor. Nu är hon tusen gånger värre än Ester. Vi får öht inte röra tassarna eller klorna utan att hon blir helt tokig. Hon är ju inte precis av den modellen som man stoppar under armen och tvingar att klippa. :crazy:
Hundtränaren som vi gått vardagslydnad hos tyckte att vi skulle träna att bara hålla fast tassarna en och en tills hon inte brydde sig, men finns det inget mer snabbt och effektivt sätt? Vill ju inte i fortsättningen behöva åka till vet. och ge lugnande för att klippa klorna.

(Kerstin är en GD)

Sv: Klo-hysteri

Hmm jag tror inte man ska tvinga hunden att bli fast hållen utan mer att man lirkar lite börjar klappa på benen hela vägen ner till tassen sen låssas som det regnar börja killa mellan klona skoja lite med ´hunden. nu är den ju van att ni är två och att den måste ligga still. Jag skulle lägga hunden på golvet ute eller inne mysa med den klappa på den över allt ink ben och tassar,göra så några dagar så det inte blir en trängd sak,:bump: ;) :bump: att klippa= otäckt utan mys. Sen kan du ju fila lite på klorna i några dagar sen ta någon klo i taget. Sen avsluta med alla.

Eller så kräver du av hunden att ligga på sidan eller sitta och du tar tassen och bara klipper,vad tycker du låter bäst.?

Men du måste nog få den att förstå att det inte är farligt för det låter som om att den tycker så.

åk till vet och klipp dem riktigt kort. det tar några veckor innan de blivit för långa och ni får gott om tid att träna i lugn och ro.

en del hundar kan man inte tvinga och hålla fast. då blir obehagskänslan så stor att panik utbryter. och det vill man ju inte.

jag fick göra så att jag började med att klappa på benet. sedan tassen, lyfta på benet och röra klorna. så småningom hade jag tången med och knackade lite på klorna och "grep tag" i klorna med tången, utan att klippa. det får aldrig bli obehagligt, ta det i hundens takt. belöna med lugn röst och godbitar. när detta funkade klippte jag en tunn tunn skiva av en klo, men fortsatte att klappa och "knacka" en stund. efter ett tag kunde jag klippa två klor och till slut allihop.

jag vill att mina hundar ligger ner när jag klipper klorna på dem. dels blir det en naturlig avslappningsställning, dels ser jag bättre. sedan vill jag inte ha ansiktet nära schäfern, OM jag skulle klippa i pulpan. rädda hundar kan göra oväntade saker.

Våran voffa var helt nipprig med kloklippningen förrut. Hon blev livrädd.
Vi pockade och lockade och fjäskade, men inget fungerade.
Vi tränade massor på att bara umgås med klotången, dra den längs benen och tassarna, och ha allmänt trevligt tillsammans med den.
Sen en dag gav jag mig fan på att det skulle gå bra.
Jag tog fram ett grisöra och satte igång. höll i tassen varsamt när hon började rycka, och gav inte efter.
Etterpå den dusten är det inga problem med att klippa klorna. Det var bara för mig att bestämma mig att det inte var någon big deal.
Nu klipper vi alla klorna lite i taget, men ofta så att det blir rutin.

Tror att du har tokrätt!:)
Man måste bestämma sig helt enkelt! Hundarna känner direkt när man tvekar..
Har inte heller några problem med lillan längre å jag gjorde i stort sätt som du..
//C

Min tyckte inte heller om klolippning och varje gång var som att brottas med hunden from hell. Värst blev det om någon höll fast henne. Då skrek hon, slogs och bråkade. Jag började med att sätta henne med rumpan in i ett hörn så att hon inte kunde backa, sedan höll bara i tassen och klippa. Detta fungerade faktiskt så att fobin för själva kloklippet mattades.

Numera står hon upp och jag håller upp tassen som när man kratsar en hästhov. Lätt att se tycker jag, även om man får vänja om sig vid att se klon underifrån. Det är helt accepterat från hundens sida, även om hon inte blir direkt glad när man tar fram tången...

det är det absolut smidigaste. så gör jag med hanen. men tiken går det inte att hålla fast. hade jag försökt mig på det hade jag dels blivit illa biten, dels fått en hund som aldrig mer litade på mig. så innan man försöker sig på att tvinga en rädd hund bör man vara helt säker på att den inte kommer få panik.

Ester är rädd. Henne lugnar vi och berömmer när hon låter klorna klippas. Kerstin är inte rädd. Hon vill bara inte och hon har märkt att det finns en viss fördel att vara stor och stark.
I dag klipptes båda hundarna. Ester gnällde, men fogade sig som vanligt. Kerstin var en kamp tills husse la sig med alla sina kilon uppe på hunden och jag klippte. När vi väl fått tillräckligt grepp och hon insåg att hon inte skulle komma loss så fick vi klippa och hon låg still.
Hon är bråkig tonåring just nu så det gäller att få bukt med henne genast. Det är bara så jobbigt att behöva brottas för att kunna klippa klorna. Jag hoppas innerligt att hon inte tänker fortsätta med det länge till.
Ester provade vi att lämna till vet. en gång, men efter det blev hon så skrämd för att gå till vet. att hon kissar på sig varje gång vi ska dit. Och hon är inte så sjåpig i vanliga fall. Innan kloklippningen tyckte hon att vet. var jättespännande för att det fanns andra hundar i väntrummet.

Jag tycker att det finns två spår där. Antingen så håller man fast med styrka eller så lär man sakta men säkert. Helt beroende på vad man är för ägare och vad man har för hund.

Min ena hund satt jag helt sonika på när jag klippte hennes klor och hon insåg till slut att det inte är någon idé att tjorva och nu står hon bara där.

Min andra hund skulle döööö om jag försökte något dylikt med. Men vi har en annan kontak med varandra och henne kan jag tjata på tills hon står helt still. Nu har hon väl gjort det i alla år, men jag minns att hon testade där ett tag när hon var kring 1 år. Men skulle jag hålla fast hennes så skulle hon antingen få hjärtsnörp eller så bita sig loss.

Sen har jag haft en liten goding som började att hyperventilera bara jag tog fram klosaxen och det var helt enkelt jag som gjort det klumpigt på något sätt. Där skulle jag aldrig försökt med att hålla i, kanske skulle jag har klickat henne. Till och med i hennes sista andetag när veterinären råkade snudda hennes tass så drog hon bort den. Hon var allt rädd om tassarna, sa veterinären.

Men om det fungerade att ligga på Kerstin och hon inte är rädd på något sätt så fortsätt med det!

Vore det min hund skulle jag klickerträna. Vare sig hunden är rädd eller motsträvig ändrar klickerträningen motivationen för att göra som husse/matte vill.

När vi fick hem vår springer var hon 1 1/2 år och paniskt rädd för kloklippning. Naturligtvis hade det gått att med milt våld få klorna klippta, men jag valde att använda mig av klickerträning. Det tog nog en vecka innan hon kunde låta mig klippa på klorna utan att dra undan. Så småningom började hon till och med gilla kloklippning eftersom hon fick snask efteråt. Nu vid 8 års ålder är det länge sedan kloklippning resulterade i snask, men hon kommer fortfarande med glädje när man tar fram tången.

*KL*

Min jycke tycker inte heller om att få klorna klippta, men trimmerskan klipper dem när han står och det går mycket bättre konstigt nog.
Hon tar tassarna framåt. Försökt det ?

Du måste ju lära hunden att koppla av, det gör man när den är valp igentligen. Att lära dem koppla av är inget vi prioriterar eller tom glömmer bort. Kan säga att det underlättar en hel del : )

Liknande trådar

B
Hundhälsa Jag vet inte vad jag ska göra, jag behöver era råd....:confused: Det är så att jag har en Jack russel hane som är 6år. Han har alltid...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
21 314
Senast: Belethien
·
C
Övr. Hund Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här med min hund, som jag börjar tappa hoppet om. Emil är en pigg, frisk, lättlärd och kry hund...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 425
Senast: Ulga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar