Klipptråden

Sv: Klipptråden

Jag klipper mycket med benen lyfta eftersom min häst tyckte klippning var väldigt obehagligt först. Med benet upp är det inte alls lika "farligt" varken för mig eller i hans ögon. Han är ganska stampig med benen om han tycker det är obehagligt och det är inte kul att få ett knä i huvudet :p Men med benet upp så slappnar han av och jag får vrida och vända hur mycket som helst. Med benet ner har han mycket lättare för att rycka tag i det och skrämma både mig och sig själv.

Får nog ta lite till, kanske göra en filklippning. Men är lite rädd att hon ska frysa om rumpmuskel eller vad man ska kalla den, den som sitter bredvid svansen. Hon har en tendens att bli spänd i den.

Jag klipper inte benen om de tycker att det är obehagligt, utan provar nästa år o då har det varit helt annat. Jag lyfter inte, utan hukar mig o är varsam.

skulle aldrig ge hästen lugnande.

KL

Jag ska försöka hinna klippa min nu de närmsta dagarna, hon brukar stoltsera med Sydsveriges fulaste klippning:D Eftersom jag egentligen bara behöver klippa halsen av ridskäl, men massa andra kroppsdelar av hälsoskäl så ser det lite dumt ut. I år börjar jag med att klippa ben, mage och hals och hoppas på en fin linje. Förra året slutade det med en helklippning, men kan jag undvika det är jag (och hästen) glad. Ska se om Mysbolls variant funkar!

Jag bryr mig inte så mycket om hur det ser ut, däremot är jag noga med att klippa undersidan av huvudet, det tycker jag ser lite dumt ut att lämna om man klippt resten av hästen:angel:

Det året som min ena häst blivit slangad i onödan( vaket friskt tillstånd ngn vecka tidigare), så kunde jag inte klippa undersidan av käken. Dum som jag var så började jag nästan där o det blev förstås värre. Den fick ha sitt skägg.

Jo, men så är det ju, och alla får välja själv. Min häst är jättesnäll att klippa så jag kan klippa lite hur jag vill utan problem.

Men du har väl ingen ponny med monsterpäls heller :angel:

Min tycker det läskigaste är bringan/mellan frambenen och magen. Troligtvis för att han är lite kittligt och rätt kinkig med pälsen i övrigt. Så mellan frambenen får luddet vara, det är faktiskt inte så mycket just där på honom :) Huvudet är väldigt varierande, sist var huvudet totalt odramatiskt att klippa (jag klipper ganascherna och mellan dem liksom, inte i pannan och sådant!) och det var första gången han verkade tycka det tom var lite mysigt att bli klippt.

Jag tror klippningen för honom är mer inne i ett skede där det beror mer på den allmänna sinnesstämningen hur han reagerar. För var maskinen bara apa men nu är den allt i från lite äcklig men ändå okej till nästan mysig och han har inte alls lika mycket fokus på den längre. Sakta men säkert så :p

KL, Jag är så velig över hur jag ska göra med klippningen iår :-( Förra året testade vi först utan lugnande men situationen blev farlig för alla inblandade så vi fick ge en dos Domosedan gel och klippa klart. Jag är inget fan utav att behöva ge lugnande men som det är nu blir hon genomsvettig utav ett lätt pass på banan och det tar ju sån tid att torka. Snart börjar det också bli dags att traila till ridhus och det känns ju inte jättesnällt att klämma in henne för träning i "värmen" med björnpäls... helst skulle jag vilja skita i att klippa men för hennes skull känns det som ett måste..

skrmavbild-2011-11-23-kl-20-45-35_176231868.png

"För alla inblandade". Man gör ju en så avdramatiserad övning som möjligt- en människa som vid normal hantering

Om man klipper vana hästar utanför en ovan att bli klippt hästs box så vänjer den sig vid ljudet. sen börjar man inte på halsen= nära öronen.

Det ser ut som blod vid ögat. hästar som är sederade har ju fortfarande känsel. Om man är varsam så ska det gå bättre nästa gång- god erfarenhet- inget problem nästa gång. Nu får du ingen reaktion oavsett om du gör illa den o lär få sedera för jämnan.

Jag kan klippa hela huvudet o även i groparna vid tinningen med stor maskin på häst utan grimma. När de är unga eller väldigt vaksamma skulle jag aldrig komma på tanken att försöka utföra ngt dylikt..Hästar lär ju sig att man inte gör dem illa- respekterar dem. Får tillit.

Det är absolut inget blod vid ögat och hon klipptes med största försiktighet. Varken ben eller huvud för att undvika onödigt obehag. Men att klippa en känslig häst som 13åring för första gången kan vara svårt. Ljudet var inga problem utan det var klippmaskinen mot kroppen. Vi var 2st för att underlätta.

kl

Vi lämnade huvud, ben samt en "padd" vid sadelläget. G rids 5-6 dagar i veckan och är väldigt värmekänslig (nu när det vart svalt ute är det mycket varmt i ridhus enligt honom) dessutom odlar han mammuth-päls och tar en vecka på sig att torka.

g.png

dsc_0566.jpg

Nästa klippning åker dock benen med förmodligen...

*kl*
Inga frågor är för dumma...
Varför klipper ni egentligen benen och huvudet? Är det endast av estetiska skäl eller gör det faktiskt någon nytta?

Jag klippte huvudet på min häst av estetiska skäl. Eftersom man klipper halsen ser det inte snyggt ut med ett stort lurvigt huvud längst fram på halsen.

Jag brukade klippa halva huvudet av estetiska skäl.

Benen får hon lika mycket päls på som på kroppen + sitt extremt långa tjocka hovskägg.
Det går inte att linda eller ha skydd på utan att benen ångar efter ett ridpass.

Jag är en typisk tävlingsryttarr som klipper varenda hår min har på kroppen. Även morrhåren, men de växer ut snabbt ;)

Man kan tro att själva klippningen på min är lugnande. Ser alltid lika kul ut när hon somnat i upphängningen ;)

Jag tänker klippa min av samma skäl, det är så mkt enklare och smidigare när man ska sätta dit skydd, min går med både knäkappor och gamascher i lopp och de sitter bättre plus att det är snyggare när han går med bandage. Även en sådan simpel sak som att linimentet tar bättre utan en massa hår som stoppar hälften av linimentet innan det når huden ;)

Kl
Jag står i valet och kvalet nu om jag ska klippa min nu eller om jag ska vänta någon månad till. Han står i utebox, har gått täckad med ett lätt fodrat regntäcke tills nu när det kryper ner mot minst -5 om nätterna så slängde jag på ett vintertäcke då han blivit så satans lurvig, det är en bloding om ska prestera sitt max på travet och jag vill att han ska torka snabbt då han som sagt står i utebox. Iom att han har rätt så tät päls har han haft en del problem med att få några slags utslag, och det underlättar då att klippa honom.

Egentligen vet jag inte varför jag tvekar att klippa honom?

Senast ändrad:

*kl*
Varför klipper ni egentligen benen och huvudet? Är det endast av estetiska skäl eller gör det faktiskt någon nytta?

Har man en ponny så klipper man knappast bara av estetiska skäl :p

Jag klipper det viktigaste på hösten/vintern, dvs undersidan av huvudet (nosgrimman gå knappt runt och fastnar i skägget och framförallt så svettas min häst kopiöst någonstans i halsgropen eller mellan ganascherna, det rinner skumm ner på hakan och droppar ;)), undersidan av halsen, bringa, undersidan av magen mellan bakbenen och så hela benen ner både fram och bak. Håret på benen går inte av för hackor! Det är tjockt och grovt så in i bänken och torkar inte öht och svett från benskydden går knappt att få bort när det är lite halvlångt. Dessutom vill jag inte sätta benskydd på blöta/leriga ben och ännu mindre transportskydd.

Det lilla som min häst är klippt gör det busenkelt att sköta honom och jättelätt att upptäcka små skavanker och den kräver ändå inte någon mer täckning än vanligt.

På våren helklipper jag sista omgången precis när han börjar fälla typ i mars. Det räcker med att han behöver genomlida hösten i höst/vinterpäls (jag vill inte helklippa och låta det växa ut), våren är ännu värre.

*kl*

halva huvudet för att det är snyggare och han blir svettig där med och sakerna sitter bättre.

benen för att han får typ fukteksem och man kan dra loss pälsen så det blir pälslösa fläckar (han har tät päls..) och jag lindar benen så det blir extra varmt och då är det lika bra för hans skull att ta bort allt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Guldfasanerna