Klipptråden

Sv: Klipptråden

benen för att han får typ fukteksem och man kan dra loss pälsen så det blir pälslösa fläckar (han har tät päls..) och jag lindar benen så det blir extra varmt och då är det lika bra för hans skull att ta bort allt.

Lite så vi tänkte med benrakning med.. för att lufta. Han har så extremt mycket hovskägg... börjar från knäna och nedåt.

ja din har ju rejält med päls.. min är ju ett varmblod och har mindre men det blir ändå för mycket för honom..

Tänkte att alla osäkra klippare därute kunde behöva lite lugnande. Det finns alltid värre...;-) Min fina häst i ful klippning:
pontusklipp.JPG

*kl*

Har bara bilder på mobilen och buke går långsamt genom mobilsurfen nu så det blir lite gamla bilder ist.

Jag skulle klippa en blandning av filtklippning och spårklippning men det blev en helt vanlig spårklippning rakt av, som den här jag hade ett år fast inte lika bred.

Annars brukar det bli filtklippning -

Kl

Jag skulle klippa idag, började med stallkompisens häst, som skulle klippas på hals och bog. När jag är på sista finliret så knäpper det till i maskinen, expanderblocket sprack... Tur att hästen var nästan klar iaf, men det blev inte fler hästar klippta, får snällt vänta på reservdel:(

Vad tråkigt, men tur du hann bli klar. Inte så kul med en halvklippt häst när maskinen lägger av...... :crazy:

Klippte min ena i dag, helklippning men lämnade päls på hela huvudet och under knäna. Sen blev det ett bad, var rejält skitig under all päls. :o

Ang klippa hela benen så kan det vara bra om hästen har mkt päls eller problem med mugg. Men jag gör det endast om hästen är 100% trygg och står helt still. Annars är risken att skada senorna alltför stor...

Samma med huvudet, snyggare att klippa hela och de svettas faktisk en hel del i ansiktet/runt öronen, men jag tar inga risker. Därför fick han ha kvar pälsen där.

Senast ändrad:

Börja i tid med att vänja hästen vid klippmaskinen så slipper det bli farligt..... Ta det lugn och håll på länge, dra maskinen fel väg så att den vibrerar mot kroppen men inte klipper. Massa godis och beröm. Fortsätt tills hon är helt trygg. Kan ta några veckor...

Det funkar, om min (panikångest bara han såg en klippmaskin) kan vänja sig så kan alla det! Men man får ha stort tålamod. :)

*KL
Hur gör man med en häst som verkligen blir förbannad när man ska klippa under magen och på halsen?
Hon är inte det minsta rädd (det syns på henne), med blir skitarg när man kommer med klippmaskinen framför bogen... Tål att tilläggas att hon verkligen behöver klippas då hon får björnpäls och tränas.
Lugnande som ges i maten gav inte det minsta effekt, så hur bör man gå tillväga? Köpa en egen maskin och träna, träna, träna? Eller tajma med veterinär så att denne kan ge lugnande?
Hur resonerar ni?

Tror att det beror främst på att hon är lite kittlig (ogillar om man drar pälsen med handen mothårs på halsen), och lite känslig om öronen. Maskinen är en Moser Avalon, både extremt tyst och sladdlös.

Funkar inte att låta henne äta samtidigt?

Min är oxå kittlig men det blir ju (vilket det väl oftast blir?) tusen miljoner gånger värre om han redan är spänd/rädd eller stressad. Håller man honom på "bra humör" (han har tidigare varit skiträdd för klippmaskinen och gillar precis som din inte alls när man pillar i pälsen på honom) med försiktigt klippning i lagom dos/gång och massvis med beröm och ännu hellre hö att tugga på så inskränker sig kittligheten till endast bringa/mellan frambenen så det får han slippa.

Men jag tror du först måste hitta ett sätt att motivera hästen till att låta dig klippa även om det kittlas lite. Att liksom kunna "avbryta" ett dåligt mönster och vända det till något positivt så du kan klippa lite mer varje gång och hästen känner att det är värt att låta dig göra det typ :)

Ibland nyper maskinen o en del kör in taggarna i hästen:grin:

Är man varsam så blir de flesta som drogade med åren.

Okej, kanske bara är att försöka vänja henne då.
Vi var mycket noggranna o försiktiga, o har tidigare erfarenhet av att klippa, så några taggar kördes inte in i hästen iaf. Inga andra hästar som klippts med maskinen har reagerat.

Kan tillägga att rumpan och sidorna gick bra, det var bara när man kom till halsen samt under magen som damen inte alls ville vara med längre. Enligt tidigare ägare så brukar hästen reagera på detta sätt när det kommer till klippning..

Första året jag klippte min klipptes rubbet (av min klippvana kompis) och han blev inte knäpp förrän precis på slutet och sedan var det kört.

Åren därpå fick jag "offra" snyggheten och välja områden väääääldigt noga. Det som funkade ena dagen kunde inte funka andra osv. Med tiden så lärde jag mig hur jag skulle locka honom att "stå ut" lite till och när jag skulle sluta för att det skulle bli en positiv upplevelse. Sammantaget så gick det att klippa mer och med för varje år. Förra året slapp han maskinen helt eftersom han bara promenadreds men året innan gick stod han tom och tyckte det var rätt skönt vissa stunder :) Nu hoppas jag det ska funka att klippa som vanligt i år men jag räknar med att lägga mycket tid och tålamod såklart.

Det har tagit en jäkla tid och väldigt mycket "taktik" från min sida, jättenyttigt för mig att lära mig läsa min häst bättre!

KL
Idag har hästen fått offra lite mer päls. Blev en vanlig täckesklippning. Hon svettades fortfarande under ridningen, men förhoppningsvis torkar hon mycket fortrare.

KL!

Såhär klipptes han första gången i år.

53587_10151065378851778_464987445_o.jpg

Tyckte dock plattan på ryggen blev för liten så gjorde den lite större andra klippningen, inte så snyggt med färgskiftningen, men... äh. :angel:

150158_10151094351756778_538596967_n.jpg

Låter vettigt! (att ta det lugnt, lite i taget o försöka vända det till något posetivt) :)
Vi försökte med både hö, havre o morot på henne när vi klippte, men det gick minsann inte heller :p ( Hästen är i vanliga fall ett riktigt matvrak.)

Det lutar just nu år att köpa en egen maskin o börja träna en massa. Har endast KM kvar i år på tävlingsfronten, så då gör det ju inte så mycket om man bara lyckas klippa vissa bitar / en bit i taget.

Tänk på om du ger lugnande att hästen behöver "komma ner" på medlet innan . Stå i lugn och ro i boxen , gärna nedsläckt, och inget spring i stallet , hästar som går in och ut osv . Det är kritiskt för att medlet ska ta .

Nu är min klippt, fick bli en ländtäckesklippning:D eller nåt sånt, allt utom uppe på ryggen är klippt. Chillan är löjligt enkel att klippa, tror hon tycker det är skönt. Benen är lite trixiga, hon tröttnade lite när vi var på sista benet, men det blev klart. Lite randig på magen, men jag bryr mig inte, vi visar inte upp oss nånstans

D8A6F14B-3CF0-4B7F-8161-943A698DA694-25746-00002C54104FB798.jpg

*kl*

Ldos fick en variant på spårklippning i år igen. Sparade magen för att det inte skulle bli så kallt där täcket inte värmer. Blev rätt nöjd med att jag fick det så pass jämnt. :D

klippning2.jpg

klippning1.jpg

Delvis KL
Jag undrar varför man klipper som du. Har man tänkt att slippa ha täcke på?

När jag rider så har jag sadel o ländtäcke på som just täcker dessa områden.;)

Jag vill oxå lätt kunna hålla rent i sadelstaden o lämnar därför inget där.

Antingen spårklippning för att slippa täcke eller så klipper man o täcker. Tycker jag.... Du kan ju inte täcka de områden som ÄR klippta o då växer det oxå ut fort igen.

Jag har inte klippt min ena alls för det lilla jag rider. Den får vara luden.

Ingela är klok som tänker på den stora magens värmeavgivning:bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Guldfasanerna