Klipptråden

Sv: Klipptråden

Lite bilder! :love: Det blev täckesklippning + hela benen men vi sparade huvudet. Ville inte riskera något. ;)

CEEA71F4-F314-4C34-B2AB-49DF1FB0BA40-2101-000002CF8C72E64E.jpg

5DBCCC46-1412-44D3-87C0-EE065E3BD3F3-2148-000002D4010D4BA9.jpg

D60E7CFC-461B-4E72-BB31-1587902D45ED-2148-000002D4BCA71C06.jpg

E9D2D977-2926-4EF7-BF16-76C0804578D0-2148-000002D85E07692B.jpg

problemet är väl inte att hästen svettas heller. det är torktiden! I alla fall för mig som hobbyryttare med hästar på lösdrift utan möjlighet att åka till stallet flera gånger per dag för att byta täcke.

Att jämföra med travet är ju idiotiskt då de generellt har det som yrke och bor på gården de har hästarna på = kan stå inne och torka.

Galopphästar utsätts också för mer jobb än hobbyhästar och dom klipps ju faktiskt.

Att klippa travhästar blir mer vanligt det också men att det inte görs mer vet jag inte faktiskt?? Men det kan ju vara så att de inte går ut efter ett träningspass också.....?

Jaa! Så jäkla stolt jag är över henne! :love:

Idag red vi ut och travade massor och hon blev inte ens fuktig! :D

KL

Jag köpte klippmaskin förra året och började klippa min haflinger och shettis då. Jag klipper hela halsen, ner mellan frambenen och ett spår längs med sidorna. Förra året var shettisen lite vild. Det var säkert hennes första gång att bli klippt. Men i år stod hon som en staty och verkade njuta :). Man ser hur en klippning "piggar upp" hästarna, och kanske det är som känslan av att ta av sig en jacka som är lite för varm... Jag behövde inte använda täcken på mina förra vintern pga klippningen, och räknar inte med att behöva det i år heller. Antar att i och med att jag sparar rygg och mage så fryser de inte trots att en del päls har försvunnit.

Nä det är väldigt vanligt att travhästar är ute på morgonen och står inne på eftermiddagen om de går jobb. eller körs direkt på morgonen och går ut efter lunch. Så de hinner torka.

Men, de som inte klipps sätter inte sådan päls som hobbyhästar ofta gör. Och gör de det så klipps dem.

Knapplån*

Vi har travhästar och det är väldigt individuellt hur vi gör. Varmbloden har i regel väldigt lite päls och den behövs för att skydda vid all utomhusträning och tävling ibland ner till minus -20. Och då kör vi på morgonen eftersom vi tränar hemma och är beroende av dagsljuset, duschar och de får torka inne till tidig lunch, går ute sedan till långt in på kvällen.

Kallbloden klipper vi, lite olika modeller, beroende på mängden päls; oftast filtklippning, Det största problemet med dem är just att de inte orkar prestera med björnpäls, men framförallt vägrar jag ställa in en nyduschad häst i transporten i kalla minusgrader ute, vilket jag tyvärr ibland ser.
Det händer att vi är klara efter ett lopp först vid 22-tiden på kvällen, då har man ingen lust att stå i 3 timmar till och vänta på att hästen ska torka, innan man kan lasta.

lånar sista knappen.

klippte pålle i måndags, svettas annars mycket, men vill spara så mkt som möjligt på rygg och rumpa. blev en halvklippning, sparade benen och klippte "halva huvudet".

han ÄLSKAR att bli klippt och typ lägger sig PÅ klippmaskinen när man klipper i ansiktet :crazy:

usel bild men ändå:
20121019_055641_50818824e087c322937944cb.jpg

Jag klippte min i förrgår. Blev kroppen (ej ben, och lämnade en fläck på ryggen) och halva ansiktet.
Har ingen helkroppsbild, men en som visar hur blank han blev iallafall på halsen :p
pic_50852180ddf2b374510040ce.jpg

Finputsade och klippte lite kortare på sidorna. Så rök visst halva huvudet oxå. ;)
Hon va så sjukt duktig! :love: Rörde inte en fena när jag klippte kroppen och sparkade bara två gånger med frambenet när jag tog huvudet. Framsteg! :D Känns som jag måste klippa henne en gång i veckan nu så hon inte glömmer. ;)

6DBEFCFC-1548-4E65-ABC5-FFF9CA6F0C05-5265-0000069BD71C7FCE.jpg

AAEE4F28-5144-485C-857D-96B967B29E21-5265-0000069C20D62972.jpg

KL

Hoppar in i tråden jag med. Jag har en aktiv travare som alltså tränas och tävlas inom travet, han har under alla år jag haft hästen som passhäst och även i min egen ägo satt en riklig päls, inte speciellt lång men den är tät och lite lurvig för att vara ett varmblod. När hästen stod uppstallad i ett varmt stall och gick in från lunch till nästa dag i ett fodrat täcke fick jag regnskållor över typ hela kroppen, hans päls blev för tät och för varm.

Han står nu i utebox och har gjort i snart 1 år, visst han sätter ju päls efter klimatet, egentligen skulle jag vilja ha ett tjockare täcke på natten och det tunnare som han har på sig nu under dagarna. Ifjol klippte jag honom då han satte jordens päls och tyvärr torkade han aldrig och stalltjänsten på morgon kunde inte byta från svettäcke till hans utetäcke tyvärr .. I år funderar jag på att ev. klippa honom, det vore bra att klippa homom då han behöver torka snabbt för att kunna gå ut igen om jag skulle träna honom vid lunch så han slipper stå inne resten av dagen.

Han helklipps.

Btw, hur klipper man hästens ben på ett bra sätt? Jag har bara en stor maskin med sladd förtillfället, men vore bra att raka även benen så linimentet kommer åt bättre ;)

KL
Behöver råd här, har klippt halsen och magen på min häst för några veckor sen. Mest för att det är praktiskt, men i år svettas hon som jag vet inte vad. Igår ran det nästan svett om henne efter dressyrträningen i ridhuset. Hade hoppats att det skulle sluta i samband med att det blir kallare, men hon svettas nästan mer och mer, då rider vi i bara ute. Är det värt att vänta på att det blir ännu kalare och hon slutar svettas eller?

Men hur tusan klipper man på benen då? Måste ju vrida, böja och benda benet på alla möjliga vis för att komma åt känns de som :p Börja nerifrån och jobba uppåt lr hur tusan gör man?

Japp, börja nerifrån och böj o trixa så går det bra :) Det kan vara trixigt första gångerna men sedan får man in tekniken!

Jag hade nog klippt lite till så har hon chansen att hinna sätta lite mer päls tills det blir kallt på riktigt. Annars kanske du får klippa mitt i värsta kylan för att det inte räcker.

Kl

Jag har gjort en pudel av min häst! Närmare bestämt en isländsk hängbukspudel!

Och så här glad blev hon över att bli av med ullrocken!
phoppskutt.jpg

pnaktrav.jpg

Första gången jag helklipper faktiskt och änslålänge är jag mycket nöjd! Hästen har betydligt mer fart under hovarna och hela meningen med det -att sadeln skulle sluta glida fram - funkar kanon! Sadeln ligger blickstill, jämfört med full vinterpäls då jag åker fram på nacken vid all hastighet högre än skritt ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama