Klipptråden

Sv: Klipptråden

Kan typen av arbete spela in? Såvitt jag vet klipps inga galoppörer heller när dom tränar? Men en tung ryttare i ett varmt ridhus kontra en travhäst som körs alternativ galopphäst med en lätt ryttare som galopperar fort utomhus

Mina hästar blir ju svettiga/varma/trötta på ett helt annat sätt inne i ridhuset när jag tränar dressyr än om jag galopperar ute på en bana.

Då hade jag börjat med att läsa studien samt sätta mig in i hur hästar tempererar sig innan jag argumenterade min sak .

Jag argumentar inte alls min sak. Jag har ställt en fråga om någon har läst hänvisade studie. Anledningen till frågan var att jag tyckte att en mening i en artikel verkae rimlig.

Håranlagen spelar en stor roll också, känn på ett engelskt fullblods vinterpäls = oftast obefintlig.... Iom att de inte sätter någon "björnpäls" så är klippning på en löphäst i många fall helt onödig.
Travare däremot kan ju ha en väldigt skiftande kvalité och tjocklek på pälsen, men det finns flera travtränare som faktiskt helklipper de mest hårfagra hästarna.

Va?? Men väldigt många tävlande travhästar jag kommer i kontakt med klipps. Det GÅR INTE ha dem långpälsade för de blir toksvettiga och går inte som de ska till slut av loppen.

De som inte ska starta vintertid får ofta ha sin päls kvar men då blir de som sagt så svettiga att det löddrar om dem i jobben och de duschas alltid efter de har körts.

Men den största skillnaden tror jag är att travhästar tränar hårt, absolut, men de tränar ALDRIG inomhus! De har sina -20 grader de tränar i och det är nog en väldigt stor skillnad att springa i vinterjacka i -20 jämfört med +15 grader.
Jag känner absolut inget behov av att klippa en ridhäst som bara rids ute, för där blir de inte trötta eller överhettade. Utan det händer inne i våra ridhus.

Så det kan ju vara en bidragande faktor om du tycker att det är konstigt att ridhästarna klipps. Men som sagt, det är få travhästar i norrland jag kommer i kontakt med som inte klipps om de startar under vintern. och många som bara ska vintertränas klipps å.

Och sen så har jag aldrig upplevt att en travhäst i träning får sådan massiv päls som tex min ridhäst får. Den är enorm!! Och de ridtravarna som står i mitt stall som tränas mindre och har sämre kondition har nästan ingen päls alls fortfarande, medan min ser ut som en björn :D Så självklart spelar pälsens in också om de behöver klippas eller ej.

Senast ändrad:

Så här klippte jag i början av månaden. Ser konstigt ut precis vid armbågen, men det är bara för att hon har benet bakåt. Använde 3 mm-skär så hon inte blev helt naken.

556170_278343585618136_867440487_n.jpg

Hästar är inte gjorda för att springa som tusan med vinterpäls. Att de svettas o på så sätts kyls ner efter ett tag- då är soppan redan slut o sen blir de kalla.

Det är inget nytt att blöt päls tappar sin insulationsförmåga.

Fullblod tränas, hålls varma o har inte alls samma pälssättning. Som klippta. De får oxå mkt kraftfoder som gör att de inte behöver skaffa mkt päls för att hålla sig varma.

skulle jag träna min med mammutpälsen måste den sedan tvättas i princip över hela kroppen o sen ska den torkas över flera timmar.
Om man betvivlar överhettning så mät andningsfrekvensen med päls o bortklippt.
Hög puls o andning pga av överhettning kvarstår även efter passet- eftersvettning o sen när de äntligen svalnar blir de lätt det motsatta- nedkylda. Därför vill man kyla av dem snabbt, men oxå ha dem torra dito.
Puls o andning går ner sakta när hästen är överhettad. Jämför med att träna i tropisk hette typ Atlanta OS där man kylde ner dem med gigantiska fläktar o vattendimma. där torkar dock hästarna fort samt riskerar ej att bli nedkylda

De kan prestera så mkt mer. Jämför inte med hästar som inte jobbar.

En medveten landslagstränare ville inte rida hästar på bortaplan under vintern då hon sen inte ville sitta svettig o sen bli kall. Det är ju det som är kruxet på vintern- först varm o svettig o sen kall o blöt. Vi kan ju byta kläder.

kl

Tänkte klippa min, men vet inte riktigt hur mycket jag kommer att rida.. så jag har tänkt mig att halvklippa honom först och sedan om det blir så att jag rider mycket, helklippa. Täckar hellre hela tiden än att hästen blir blöt och sen kall .. :)

*kl*

Danska Ridehesten har uppmärksammat en studie gjord vid SLU om hästars värmeregleringoch klippning. Någon som läst hela studien? Det jag fastnar för är meningen
Är lite det jag alltid trott, men som bla här på Buke inte verkar existera...

Men det är ju därför vi klipper hästarna. Om de blir väldigt svettiga vid träning så är det överskottsvärme som kommer ut. Därför klipps de ofta just där de svettas mest. Bog, bringa, ljumskar osv. Vi klipper ju för hästarnas skull, men för den delen behöver man ju inte ta bort hela hästens päls.
Jag ska ringa min klippare vilken dag som helst och boka årets klippning. Hästen trivs märkbart bättre när hon är spårklippt. Hon svettas knappt alls och om hon gör det torkar hon direkt. Piggare och gladare också.

OT, men kom att tänka på ett stall jag var inne i häromdagen. Hästarna där inne var helklippta. I stallet hängde en termometer som jag tittade på när jag kom in där för det var så varmt. Jo termometern visade att det var 18 grader där inne. väldigt fuktig värme också. Lite bastukänsla och jag orkade inte ha jacka på mig där. Hästarna stod där med dubbla täcken!! Varmt. ja minst sagt. (och varför i hela friden har man så varmt i ett stall?)

Senast ändrad:

Det låter ju helt sjukt :crazy: Okej att man har varmt, men då må man se till att fuktigheten och luften är BRA! Och det är den sällan i varma stall om de inte har luftavfuktare och ordentligt påkostad ventilation, vilket få vanliga stall har.

Vad lång tråd :-D har du klippt din ännu? Har du någon bild? Jag ska klippa lite senare och någon typ av liten spårklippning så jag vill gärna ha lite idéer :-P

KL
Vad jag tror att Mackan reagerar på är samma som jag- att man inte klipper efter behovet, utan överklipper för att det ska vara snyggt eller att man gör som "alla andra".

en häst som enbart rids utomhus blir ju sällan särskilt svettig. Om man då endast tränar i ridhus ett fåtal gånger så kanske det räcker med en för den hästen lagom klippning.

Vad lång tråd :-D har du klippt din ännu? Har du någon bild? Jag ska klippa lite senare och någon typ av liten spårklippning så jag vill gärna ha lite idéer :-P

Ja det var lite meningen, att vi kan ha en tråd att diskutera klippning i :p Det är ju som återkommande med hundra trådar om samma sak.

Jodå jag har klippt. Han är ju inte så snygg :angel: men det blev bra! Får väl se i vinter nu då om det räcker för att han inte ska frysa. Jobba kommer han säkerligen kunna göra bara han blir av med en del av pälsen. Annars ryker hela halsen, det lär räcka. Men har garderat mig genom att spara halva övre delen av halsen.

Har tänkt ta bilder, men glömmer. Ska försöka komma ihåg att göra det ikväll. :)

Har dock fått kommentarer av folk när jag var i ridhuset och red att de tyckte att det där var ju ett smart sätt att klippa på om man inte vill ta så mycket. Sen om de står och asgarvar bakom min rygg är en annan fråga? :D

KL
Vad jag tror att Mackan reagerar på är samma som jag- att man inte klipper efter behovet, utan överklipper för att det ska vara snyggt eller att man gör som "alla andra".

en häst som enbart rids utomhus blir ju sällan särskilt svettig. Om man då endast tränar i ridhus ett fåtal gånger så kanske det räcker med en för den hästen lagom klippning.

Det håller jag verkligen med om. Rider man bara i ridhus någon gång ibland behöver de oftast inte klippas. För utomhus kan de jobba med päls. Och de får gånger man rider i ridhus då får man väl ta det i den takt hästen orkar med och sen får den ta tid på sig att torka.

Men i mitt fall så måste jag säga att det dessutom är väldigt skönt att slippa genomblöt päls efter träningarna, jag har en timmes transportväg hem från träningen och att åka i -20 till -30 grader halva vintern med en ångande häst i en timme känns sådär. Visst hästen har filtar på sig med det blir ångande och fuktigt i transporten också. Så även det känns som en fördel med att klippa. :)

Ja hur hälsosamt är det med att frakta en häst i londonfog.

Ventilationen i släpet är nästan mer viktigt på vintern.

Det låter ju helt sjukt :crazy: Okej att man har varmt, men då må man se till att fuktigheten och luften är BRA! Och det är den sällan i varma stall om de inte har luftavfuktare och ordentligt påkostad ventilation, vilket få vanliga stall har.

Nej ventilationen var inte den bästa. fukten rann efter fönsterrutorna och väggarna. Och i detta står hästarna med dubbla täcken. :crazy: Det fanns dörrar som var stängda. Att ha dem öppna hade hjälpt till mycket.

Såhär klipptes fjordingen igår. Han blir svettig av en promenad på 15 min annars. Rids enbart utomhus men skaffar björnpäls ;)

005.JPG

Ja ventilationen är verkligen superviktig på vintern när det fraktas svettiga hästar i transporterna. Men hittills har jag inte sett nåt släp tyvärr som klarar två varma hästar i en transport om de är väldigt blöta. Blir sådan stor skillnad när de är klippta (även spårklippning räcker), då är de torra efter att man plockat undan hindren, och luften är torr och fin i transporten. Och ju kallare det blir desto jäkligare blir ju detta problem med kondensen i transporterna om man har blöt häst.

Nej ventilationen var inte den bästa. fukten rann efter fönsterrutorna och väggarna. Och i detta står hästarna med dubbla täcken. :crazy: Det fanns dörrar som var stängda. Att ha dem öppna hade hjälpt till mycket.

Usch, låter inte alls trevligt.. :crazy:

Gjorde oxå misstaget att helklippa min förra året. Hon blev väääldigt frusen! :(
Så i år tänkte jag ta nån sorts täckesklippning. Om jag nu lyckas klippa henne.. Hon är ju så hysteriskt rädd!
Förra året lyckades jag klippa med hjälp av sedalin, öronproppar och spotify på högsta volym. Men hon lyckades ändå döda min fot och slå huvudet i taket (inget lågt tak). Har försökt vänja henne genom en rakapparat-app på mobilen men det ända jag har lyckats med är att göra henne rädd för mobilen oxå.. :crazy: Då har jag ändå en tyst trådlös klippmaskin.

JAG LYCKADES!!! :bump::banana::love:
Dessutom utan lugnande i år! :D Behövdes bara öronproppar, massa spotify och en orädd assistent! Hon ifrågasatte oss lite i början men sen stog hon tom och vilade! :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama