Klipptråden

Sv: Klipptråden

Jag klipper mina med en klippmaskin till djur, de till hästar är för stora och klumpiga till minisar. Hur kort pälsen blir har inte med maskinen att göra utan vilket skär du sätter på. Har själv 3 olika storlekar på mina skären beroende på på vilken färg hästen har, typ av klippning samt årstid det är :)

Jag är inte så erfaren inom klippning av hästar så tänkte rådfråga er här lite ;)
Har ett 15-årigt sto som jag haft i några år nu. Har aldrig klippt henne tidigare och jag tror nog inte att hon har varit klipp tidigare i sitt liv heller. Den första vintern jag hade henne hade hon inte heller så mycket päls, men sen har hon fått mer och mer varje år, kanske för att hon börjar bli lite gammal? Men de tidigare åren har jag inte ridit henne så hårt på vintern heller så det har funkat. Men nu är det så att jag tänkt träna ganska hårt den här vintern. Och det kan ju bli lite jobbigt när hon har så mycket päls, hon blir ju svettig så fort man hoppar upp nästan. Har ju inte alltid tid att gå med henne en timme efteråt för att hon ska torka... Dessutom blir hon ganska trött när vi ska träna i ett ridhus som är uppvärmt, där vi kommer att träna då och då.

Så därför har jag funderat på om jag för första gången ska klippa henne. Ville helst ha en helklippning eftersom jag tycker det är snyggast, men sen kom jag på att det kanske inte är så smart? Min häst är väldigt frusen av sig och måste ha tjocka vintertäcken på sig ute även när hon har päls. Så om jag klipper av henne all päls kommer hon ju frysa ihjäl? Tycker ni att man ska göra någon slags halvklippning eller hur skulle ni ha gjort? :)

Jag hade gjort en spårklippning, halvklippning eller en filtklippning beroende på hästens behov. Gör inte mitt misstag och ta för mycket första gången. Min är frusen och förra året klipptes han första gången. Gjorde en filtklippning men en rejält tagen sådan så han hade bara päls på rygg och kors praktiskt taget. Han stog med tre täcken (250g+300g+400g) på ute hela vintern. :crazy: Skakade som ett asplöv annars. Så det misstaget gör jag inte om.

Börja hellre med att ta lite och om det inte räcker ta lite till tilsl du ser vad som behöver tas. Klippning är inte till för att det ska vara snyggt, utan funktionellt för hästen. Sen gör man det bästa (snyggaste) man kan av det. :)

Spårklippning
27212.jpg

Halvklippning
27211.jpg

Filtklippning
27213.jpg

*kl*

Jag helklipper konsekvent. Har halvklippt en enda gång och det blev så himla fult att jag inte gör om det:o. Har aldrig haft en häst som fryser eller blivit spänd-men sen är jag en sån hemskt person som övertäckar enligt 95% av Buke:p.

Så här såg den ena ut förra året, i år har jag dock klippt benen också.
298713_2260990296149_2106339379_n.jpg

Önskar att jag hade en häst som inte frös arslet av sig eller blev spänd i ryggen, för fasen vad skönt det är med helklippta hästar!! Å slippa all denna päls. Min sätter ju århundradets tjockaste päls. Men det är inte värt det, min gick med 950g på sig ute i hagen i vinter och då klarade han sig med nöd och näppe :p Hur gör du för att övertäcka?? Verkar inte finnas i min hästs värld :D

Kan du ge den mer mat, ta in den några timmar osv?

När det är busväder- snöar/ regnar vågrätt vill mina inte vara ute o de slipper.:cool: om de inte har lä någonstans.

Sen ska det väl inte vara av estetisk betydelse om man inte tävlar.

Att klippa hästar som aldrig någonsin ens blir lite varma verkar...

Min ena kommer inte att klippas.

Jag önskar jag kunde ha en helklippt häst (hatar vinterpäls!) men på denna går det verkligen inte. Då skulle han inte kunna gå ut om det var kallare än -10 grader :devil: Haha..

Jo jag tänkte försöka ta så lite som möjligt. Men jag vet inte hur jag ska lösa halsen bara..

Men det lutar väl åt nåt liknande denna fast lämna mer päls på magen..
27212.jpg

klippte min islänning när jag hade honom (är 12 år sedan nu).
han såg ut såhär (som din bild), funkade bra :)

tvistur04_124022021.jpg

KL
När jag var ung så lämnade man hår längs strupen för att den skulle värma upp inandningsluften bättre.

Men det var kallare vintrar då.

Vad dumt det är med dessa uppvärmda ridhus.

Att hästen svettas tycker jag absolut inte är någon fara, har den päls så transporteras ju svetten bort och de är faktiskt torra invid huden fort.

Men om man ändå måste klippa så tycker jag att helklippning är sämst. Det är många hästar som blir frusna och spända om man klipper rygg och rumpa också, det går inte att ersätta päls med täcke. Jag uppfattar det som om många hästar egentligen är klippta alldeles i onödan och alldeles för mycket för vad som är sunt. Och det största orsaken verkar vara vad hästägren tycker är snyggt inte funktionen i sig. Det är väldigt få ridhästar som verkligen tränas så hårt att de måste klippas. Sen finns det ju ridhästar som sätter riktig björnpäls och då är det oundvikligt speciellt om de ska jobbas i varma ridhus. Att känna till hur hästen verkligen använder sin päls och hur den kyls/värms hjälper att klippa på för hästen ett så bra sätt som möjligt.

Jag har en 15 årig häst som jag funderar på att klippa jag med, just för att den sätter en sån enorm päls, men för två år sedan så var pälsen väldigt måttlig och förra året så var den helt okej. Han sätter mindre päls om han är i riktigt bra kondition och får mycket proteinrikt foder. Så jag tänker att han slipper klippas iår igen, för det känns taskigt att klippa en som är så gammal och aldrig varit klippt.

kl

Jag helklipper nog min pålle i år igen. Egentligen rätt så onödigt för han blir verkligen inte svettig hur hårt man än rider - men han blir jättelat. Märks på en gång att han blir piggare & gladare när han blir klippt, han är helt ofrusen av sig också, klarar sig med 250g hela vintern utan att bli kall. Lämnar ben & huvud.

Klippte honom första gången för två år sedan. Trodde han skulle tycka det var läskigt men han tyckte snarare att det var skönt :D

img_1090_194680847.jpg

*kl*

Jag kommer klippa något mindre än filtklippningen som jag har kört med några år nu.
Hittar bara bild på spårklippningen som jag har haft en vinter som funkade jättebra-
affffffffffffffe

I år ska jag klippa något mellanting av spårklippning och filtklippning, återkommer med bild.

i Inlägg 63 skrev jag:

Börja hellre med att ta lite och om det inte räcker ta lite till till du ser vad som behöver tas. Klippning är inte till för att det ska vara snyggt, utan funktionellt för hästen. Sen gör man det bästa (snyggaste) man kan av det.

Så nej jag klipper verkligen INTE för att jag tycker det är snyggt. Jag tycker det är ASFULT med spårklippningen jag gjort nu men vad ska jag göra? Jag kan inte klippa mer. Och oklippt går det inte träna.

Som jag skrivit tidigare så tillhör han nog den lättföddaste hästen i detta land och det är ett evigt heltidsjobb att se till att han får tugga tillräckligt på de få MJ han klarar av att äta. Så nej, han kan inte äta mer. Han har fri tillgång på halm och äter tillräckligt så magen håller sig igång, men inte tillräckligt för att hålla värmen.

Och vintertid är våra ute mellan 07-17 och de kallaste dagarna när det är ner mot -30 går de in mitt på dagen för att inte stallet ska frysa. Så att ta in han tidigare ser jag ingen möjlighet till. Då får han ju stå inne hela dagarna.

Skrev även innan att klippningen är ett måste för att kunna hålla igång träningen på honom. Vi har oftast runt -20 grader större delen av vintern här där jag bor och jag tränar hårt hela året runt. Vinterhalvåret tränar jag två dar i veckan i ridhus (och för att förtydliga eftersom det är Buke så är det två dar i veckan han går träning för tränare - resten av 5 dagarna rids han hemma minst 2 mil om dagen i skogen - 3 av de passen hårt så hästen är genomsvettig) och de har en bra bit över +15 grader. Efter 15 min är hästen svettig och efter en halvtimma genomblött och slut. I vinter när han var filtklippt blev han inte ens svettig på halsen och orkade utan problem 1½ intensiva hopp och dressyrträningar. Hästen har ENORM vinterpäls och påverkar väldigt mycket av den när han tränar inne i varma ridhus. Jag hade inte heller velat jobba arslet av mig inomhus i vinterjacka. ;) Klart man blir slö och trött, det blir ju tokhett.

Så helt ärligt tycker jag inte att jag klipper pga det estetiska. Hur får du för dig det?

Senast ändrad:

ÄR det dumt att klippa hals och bog på en fyraåring? Svettas redan rätt mycket men väldigt frusen av sig.
Förstör ja pälsen när han e så ung?

Åldern spelar ingen roll, klipp sparsamt till en början så kan du utöka klippningen senare om det nehövs.

Så helt ärligt tycker jag inte att jag klipper pga det estetiska. Hur får du för dig det?
[/QUOTE]
Det är rätt vanligt att hästägare helklipper hästen istället för delklipper just för att det ser bättre ut. Har hört många som har den anledningen. :crazy: Hon kanske misstog sig och trodde du hörde till dem?

kl.

Min pålla har börjat tappa päls! Har haft henne i 1,5 år och varje vår (2st.) så har hon blivit fläckvis pälslös när värmen kommit men innan hon fällt den vanliga vinterpälsen. Hon får då som utslag som kliar och som blir helt kala. Veterinären har sagt att det är som regnskållor för att hon är varm men inget att bry sig om så länge det inte blir jättemkt.

Men nu har hon börjat sätta björnpäls och har då också börjat få fläckar utan päls här och där. Jag kommer ju såklart ha is i magen ett tag till men funderar om hon skulle må bättre av att klippas lite. Vill verkligen inte klippa då hon bara är 2 och går på lösdrift, men samtidigt så vill jag inte att hon ska gå och få regnskållor för att pälsen är för varm och hinna få större kala fläckar här och var till senare i höst när hon behöver pälsen. Och så vill jag ju gärna bespara henne klådan. Hur hade ni resonerat? Kan det ens hjälpa att klippa bara lite? (usch, tycker inte om att klippa men har börjat fundera om det skulle vara bäst för henne... )

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama