Klipptråden

Sv: Klipptråden

Finns det något annat sätt att hantera hennes värme-orsakade regnskållor? Jag vill inte klippa men kan själv inte komma på en annan lösning om trenden fortsätter. Än så länge så hoppas jag att det ska bli kallt snart!

Det är rätt vanligt att hästägare helklipper hästen istället för delklipper just för att det ser bättre ut. Har hört många som har den anledningen. :crazy: Hon kanske misstog sig och trodde du hörde till dem?

Det är jag mycket väl medveten om, och jag tycker absolut inte att jag hör dit. Därför jag reagerar. Men nu har ju Axel skrivit att det var ett kl :)

Om jag hade gjort det pga estetik och lathet så hade han var helkippt året om :angel: Men nu är det min hästs hälsa och där efter användbarhet och SEN estetik som kommer först. Man gör det snyggaste man kan av situationen. Bara för att man ska klippa en minimal spårklippning så måste den ju inte bli ful ;):p

*kl*

Danska Ridehesten har uppmärksammat en studie gjord vid SLU om hästars värmeregleringoch klippning. Någon som läst hela studien? Det jag fastnar för är meningen
Man fandt bl.a. frem til, at hestene under træning havde en tendens til at overophede, når de var uklippede, mens hestenes temperatur ikke ændredes væsentligt under træning, efter de var blevet klippet.
Är lite det jag alltid trott, men som bla här på Buke inte verkar existera...

google översättning "En viktig slutsats var fram till hästarna under träning hade en tendens att överhettas när de var oklippt, medan hästarnas temperatur inte signifikant förändras under träning, efter att de hade skurits"

dvs hästar under träning hade en tendens att bli överhettade när dom var oklippta men om de var klippta så ändrades det inte så mycket.

Tolkar det som att hästen blir lika varm fast man klippt den. Eller är jag helt ute och seglar?

Fast jag klipper främst för att min häst ska torka fortare. Inte för att jag tror att han ska få värmeslag. Helklipper inte utan har en filtklippning på honom.

*kl*

Danska Ridehesten har uppmärksammat en studie gjord vid SLU om hästars värmeregleringoch klippning. Någon som läst hela studien? Det jag fastnar för är meningen
Är lite det jag alltid trott, men som bla här på Buke inte verkar existera...

Haha, jag är uppvuxen med att läsa mycket på danska:D. Tänkte inte på att det kanske inte är så för alla:p.

Det står att oklippta hästar har en tendens att bli överhettade i samband med träning. Men att värmen inte förändrades väsentligt efter att den blev klippt.

Det framgår dock en syftningsproblematik här. Menar de i meningen att hästen blir lika överupphettad när den är klippt, eller menar de att normaltemperaturen inte ändras väsentligt när hästen väl är klippt.

Därför undrar jag om ngn har läst hela studien. Jag tolkar det som att en klippt häst INTE överhettas.

Så måste det ju vara!! Jag ser bara på min. Om han är oklippt så är han dyngsur i svett efter ett pass i ridhuset på hoppträningarna vintertid. Han är loj och inte alls rolig. Klippt blir han inte ens svettig och bockar till sista hindret och avslutar på topp. Så för han är det milsstor skillnad!

Vad menar du och studien med överhettning ? Låter mkt märkligt .

Jag tolkar det som det ''fenomenet'' att man upplever dem som att bensinen tar slut mitt i träningen, de är sjöblöta och loja. Fast de egentligen orkar hur mycket som helst annars. Sen nä man klippt dem orkar de helt plötsligt hur mycket som helst och är pigga träningen igenom. Det lär inte vara pälsavfallet som gör dem mer vältränade så de helt plötsligt orkar mer :D

Vad menar du och studien med överhettning ? Låter mkt märkligt .

Överhettning kan väl bara tolkas som att hästen för en väldigt hög temperatur? Det är väl inte så konstigt alls? Alla antitäckesfolk argumenterar så mycket för pälsens värmande effekt och att pälsen är hästens vinterjacka. Vad händer när man tränar i vinterjacka-jo man bli vansinnigt varm och ingen svettmängd i världen klarar av att kyla kroppen tillräckligt för att sänka temperatren. med överhettning som resultat.

Vill gärna se belägg på det och vad som anses med"överhettning" och vilket arbete som Isåfall utöver temperatur externt som skulle orsaka sånt . En oklippt päls hanterar ju värme otroligt fint eftersom den både isolerar mot värme externt samt transporterar svett ut från kroppen . Så jag är mkt nyfiken på de slutsatser du redovisar .

En sak som är väldigt märklig det är ju att detta med att allt måste klippas mest finns hos ridhästfolk.
Medan travhästar i träning inte alls klipps i samma utsträckning och deras träning är i regel betydligt tuffare än vad de flesta ridhästars träning är. Jag tror fortfarande på att hästar i bra kondition och med bra foder inte sätter björnpäls och heller inte behöver klippas (i de flesta fall). Jag tror också att det finns en paranoia mot att hästar svettas i ens normal mängd. Och jag tror också att det finns otroligt många hästar om helt i onödan är helrakade.

Sen får man inte glömma att pälsen funkar på många olika vis, den anpassar sig efter situationen, som att resa sig om det är mkt kallt och då få mer värmande effekt, eller lägga sig platt (innan hästen blir svettig) för kylande effekt. Och att pälsstråna transporterar bort fukt . Det är inte så enkelt som vinterjacka på eller av.

Jag är för övrigt också inresserad av vad de menar med överhettning. Jag tror att de syftar på att de helt enkelt svettas väldigt mycket mer än att de verkligen har kollat temp. Lite som Nominous skriver - bensinen tar slut.

Jag redovisar inga slutsatser alls. Men det finns ju uppenbarligen en studie gjord på ämnet. Det var det som var saken-jag undrade om någon har tagit del av den studien. I artikeln jag länkade till står det enbart mycket kort och just bara den slutsatsen kring överhettning.

Men om bensinen tar slut är det ju något som inte är särskilt bra.

Jag har inte skrivit studien, jag har inte läst studien. Jag har exakt samma info som gett delgett i råden. I min värld verkar det logiskt.

Då hade jag börjat med att läsa studien samt sätta mig in i hur hästar tempererar sig innan jag argumenterade min sak .

Visst är det kanske så, men det är inte alltid motiverat att helklippa hästar för det.

Jag tror att dålig kondition är oftare är boven. Både till enorm päls och till att bensinen tar slut.
Helklippning ger ungefär samma effekt som när det blir jättekallt och hästarna blir extrapigga. Det har inget med den riktiga orken/kondisen att göra.

Var och en blir salig på sin tro.
Jag ser som sagt travhästar i full träning som inte måste helklippas - och jag tror faktiskt att vi ridhästfolk har endel att lära där. Nå't gör vi ju uppenbarligen fel när nästan alla måste klippas för att de orkar inte annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama