Klipptråden

Sv: Klipptråden

Precis en sån klippning går jag och funderar på, fast kanske ännu smalare rand över magen ... Mer en fartrand/luftningsrand ;) eller så kanske jag ska skippa magen helt, hon blir mest varm på halsen/bogarna, baksida låren/rumpa och övre frambenen.

kl,

om man ska klippa en häst för första gången(första gången för hästen inte för mig :p) vilken model är lättast att göra snabbt och smärtfritt? funderar på att göra bara hals men sen är frågan hur mycket man ska klippa? är van vid att göra helklippningar och då bara lämna en padd och halva ansiktet.

hästen är 11 år och har så vitt jag vet inte blivit klippt de närmsta 5 åren, hon har haft riktigt kort och fin vinterpäls och torkat upp snabbt. men nu så sätter hon längre päls och svettas redan i transporten med ett tunt fleece täcke(vill ha ngt om ryggen på henne nu på vintern i transporten) :/.

hästen är en sur kärring som inte tycker om att man klappar henne på bogen/ spänner täcket vid bogen, tycker inte heller om när man klappar henne vid sadel läget, detta kommer antagligen av att hon haft stora spänningar i musklerna där. inte lika mycket nu.
men hon är en sån häst som bits fram och sparkas bak helt enkelt.

hur skulle ni gjort? ge lugnande? (då får man klippa super snabbt då hon vaknar snabbt från lugnande)

Förra året när jag klippte så började jag med en smalare rand, men det räckte inte så jag fick utöka randen då. I år klippte jag nåt mellanting då jag tyckte randen blev lite väl bred förra året (för att jag inte lyckades klippa jämnt... :p) .

Körde pållen igår och han blev fortfarande rätt svettig under selen och ett par cm upp längs med klippranden, så jag funderar på om jag ska klippa bort de centimetrarna också, eller låta det vara. Halsen och låren svettades han inte alls om längre - bra det i alla fall.

:) det är nog bättre att klippa för lite än för mycket :) det jag bara oroar mig mest för är att det kommer se lustigt ut om man sparar magen. fast det såg inte så tokigt ut på de bilder du la ut så nu vågar jag nog prova. och i värsta fall får jag väl klippa hela magen. Men man vill slippa täcka för mycket, lagom är bäst men svårt att få till det.

Delvis KL
Jag undrar varför man klipper som du. Har man tänkt att slippa ha täcke på?

När jag rider så har jag sadel o ländtäcke på som just täcker dessa områden.;)

Jag vill oxå lätt kunna hålla rent i sadelstaden o lämnar därför inget där.

Antingen spårklippning för att slippa täcke eller så klipper man o täcker. Tycker jag.... Du kan ju inte täcka de områden som ÄR klippta o då växer det oxå ut fort igen.

Jag har inte klippt min ena alls för det lilla jag rider. Den får vara luden.

Ingela är klok som tänker på den stora magens värmeavgivning:bow:

Jag klipper så för att mamma, som är hästägare tycker att det räcker. Samt att hon klarar av att stå utan täcke inne och ev ute. Plus att man inte behöver rida med ländtäcke, då jag gärna rider med spö.

Delvis KL

Antingen spårklippning för att slippa täcke eller så klipper man o täcker. Tycker jag.... Du kan ju inte täcka de områden som ÄR klippta o då växer det oxå ut fort igen.

Men axel, du vet ju om min hästs hudproblem, jag klipper helt enkelt där jag hittar krustor:)

Halsen klipper jag helt enkelt för svettningen, sen brukar jag klippa precis vid sadelgjorden och nöjer mig där. Benen klipper jag alltid, nästan varje vecka här nu en period, pga "muggen". Sen nu i år har hon då börjat få krustor undertill, så därför åkte pälsen på magen. Än så länge har hon inget på ryggen och jag hoppas att jag slipper helklippa.

Förra året stod jag med en helklippt konvalecent, lite smålöjligt:angel: Men det var ju då pga hudproblemen. Är hon klippt kan jag tvätta, hon torkar snabbt och det sprider inte sig.

Jag vet ju att det är speciellt med din häst. det var mer en fråga till de som gör så o hur de tänker- om de tänker....:angel:

skärp dig :cool:

en filtklippning är en helt normal och väldigt frekvent praktiserad klippning. Det är inga konstigheter och handlar inte om att man inte ska täcka hästen. Däremot spar man ju hästens förmåga att själv hålla en viss värme till större del än när den är helklippt. Att inte klippa i själva sadelstaden är a och o på hästar med känslig hårrem då de annars lätt kan få skav.

Har du helklippt häst och sparar magen? ;)

Har du tråkigt eller vad f-n är problemet? :devil:

Det kan jag svara på. Jag klipper där hästarna svettas och på grund av lång torktid får problem med typ våteksem i huden. Det blir olika på olika hästar. Har en häst som helklipps, då hon annars får våteksem över hela kroppen och sedan har jag en annan som jag inte haft någon vinter tidigare, som jag precis klippt en variant av spårklippning på, utifrån hur hon blivit svettig vid ridning. Hon är då klippt på halva huvudet, undersida hals, bringan, halva buken, över ljumskarna och ett band över rumpan (typ en spårklippning alltså). Så får vi se om det räcker eller om det behöver tas mer senare... Hade först tänkt att jag inte skulle klippa denna häst, men upptäckte att hon blev så pass svettig vid ridning, att det började bildas krustor, så då valde jag att till att börja med ta de delar som det börjat bildas krustor på...
Superenkelt...

*knapplån*

Täckar ni alltid era klippta hästar? Täcker ni alltid oavsett hur lite ni har klippt hästen? Om ni inte alltid täckar era klippta hästar; Vid vilken klippning låter ni hästen vara otäckad?

Täckar ni hästen oavsett temperatur ute eller vid vilket väder lägger ni täcke på? Tänker på torra fina soliga vinterdagar med minusgrader, kontra plusgrader men regnig och blåsig höstdag.

Funderar på att klippa halsen på mina Nordsvenskar och kanske även flanken. De blir så in i vassens svettiga redan nu vid ganska lätt arbete och det tar lång tid för dem att torka. Upplever dem också som att de snabbare blir trötta vid ridning när de har satt vinterpäls. Funderar också på att eventuellt klippa benen då de har typ björnpäls där. Gör det stor skillnad i hur lätt de rör sig och även trötthet, genom att klippa benen på en häst med rejäl vinterpäls på benen? Jämför man med ett halvblod etc så har ju mina hästar snarare mammutpäls än vinterpäls. Deras sommarpäls är som ett halvblods vinterpäls. :cool:

Har en fjording som är täckes klippt och hon har inte täcke än, kan få det på sig när det regnar.

Delvis KL

Fast säger du inte emot dig själv nu, "Ingela" täckar ju också sin häst men där var det helt okej eller? :angel:

:) det är nog bättre att klippa för lite än för mycket :) det jag bara oroar mig mest för är att det kommer se lustigt ut om man sparar magen. fast det såg inte så tokigt ut på de bilder du la ut så nu vågar jag nog prova. och i värsta fall får jag väl klippa hela magen. Men man vill slippa täcka för mycket, lagom är bäst men svårt att få till det.

Förra året började jag såhär, vilket inte ser klokt ut någonstans... :p
IMG_0099.jpg

IMG_0103.jpg

Utökade sen till bredare rand:

IMG_0148.jpg

IMG_0147.jpg

Jag tycker klippning i allmänhet är rätt så fult, så en oklippt mage mer eller mindre spelar ingen roll för min del. :p

*kl*

Imorgon ska min donna bli klippt för 2:a gången i sitt liv! Blir en helklippning/jaktklippning (kommer ej spara padd på ryggen) men behåller ben + huvud! :laugh:

Min är typ alltid täckad om det inte är fint väder som du beskriver, då får han vara utan eller bli av med det mitt på dagen vid möjlighet. Framförallt så är han en jäkla pina när han är blöt, kliar och rullar sig som hela havet stormar när han kommer in. Dessutom går ju blöt lera inte att borsta bort och jag vill varken lägga sadel på en blöt häst eller sätta benskydd på blöta ben. Så han typ spårklipps inkl benen, blir smidig att sköta, lätt att upptäcka småsår, på lagom svettig att rida och håller sig torr och nöjd större delen av dygnet. Och slipper tjocka täcken och innan även ländtäcke.

Det där är intressant tycker jag! Jag förstår varför man inte vill lägga på sadel/sätta på benskydd på en häst som har "blöt inborstad lera" på sig men om den bara är blöt? Jag menar du kan ju lägga på grejerna när den är torr men sedan börjar hästen svettas och blir så blöt när den redan har grejerna på. Är det någon skillnad?

De får inte skav för att de klipps. Det är vinterpälsen som är av sämre kvalitet. däremot är de lätta att få rena..... o torra.

enda gången som BÅDA mina hästar fick skav var en vinter för några år sedan då den enda skillnaden var att jag bytte mineralfoder. Har aldrig haft skavproblem annars överhuvudtaget.

Jag anser att det är en gammal skröna att man ska lämna päls i sadelstaden. "Man har alltid gjort så"

Seabaz. Den hästen har mer än 50% av behåringen kvar på kroppen o är inte helklippt över hals o bog- där de avger mkt värme. Om man ser till individen så täckar man vb o I.´s häst är av äldre sort.

Jag tycker det :-D dels så går det ju inte att borsta renare, för allt är ju blött. Jag borstar ganska noga med både gummiskrapa och en mjuk viska även när hästen är täckad. Och dels tycker jag det är svårt att lägga på sadeln ordentligt, jag vill liksom dra den lite bakåt typ? Och så känns det som att det borde vara äckligt att få blöt päls intryckt på skinnet, ponnypäls är ju oftast torr under :-D

Men det alltså mest tyckande från min sida, det funkar säkert men jag väljer bort det när jag ändå bara hobbyrider :-)

Det där är intressant tycker jag! Jag förstår varför man inte vill lägga på sadel/sätta på benskydd på en häst som har "blöt inborstad lera" på sig men om den bara är blöt? Jag menar du kan ju lägga på grejerna när den är torr men sedan börjar hästen svettas och blir så blöt när den redan har grejerna på. Är det någon skillnad?
Det där är oxå en sak från 50-talet- militären.

Det enda tänkbara är väl att det kan vara obehagligt eller om sadeln inte ligger still o håren bryts. Vet ej heller hur vojlockarna var konstruerade förr. Jo hårda saker i filt.

På "min" ridskola satt samma vojlock på utan tvätt i alla år. Avborstad ibland bara. Min ridlärare gjorde en unik uppfinning o tog badrumsmatte-neoprenliknande o gjorde till vojlock. alla var förundrade...... Sen kom Geras i plast.

puttar upp min fråga igen du jag behöver tips!!
kl,

om man ska klippa en häst för första gången(första gången för hästen inte för mig :p) vilken model är lättast att göra snabbt och smärtfritt? funderar på att göra bara hals men sen är frågan hur mycket man ska klippa? är van vid att göra helklippningar och då bara lämna en padd och halva ansiktet.

hästen är 11 år och har så vitt jag vet inte blivit klippt de närmsta 5 åren, hon har haft riktigt kort och fin vinterpäls och torkat upp snabbt. men nu så sätter hon längre päls och svettas redan i transporten med ett tunt fleece täcke(vill ha ngt om ryggen på henne nu på vintern i transporten) :/.

hästen är en sur kärring som inte tycker om att man klappar henne på bogen/ spänner täcket vid bogen, tycker inte heller om när man klappar henne vid sadel läget, detta kommer antagligen av att hon haft stora spänningar i musklerna där. inte lika mycket nu.
men hon är en sån häst som bits fram och sparkas bak helt enkelt.

hur skulle ni gjort? ge lugnande? )

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 243
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 906
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30