klippt man på arabgaloppörer?

M

Madde71

Var på täby igår och såg arablöpet. Jag tycker det är kul att se araberna i ringen innan med sina långa manar och svansar. Att de ser ut som typiska araber trots att de tävlar galopp. Såg igår att den vinnande hästens man var kort klippt som en punk frisyr dvs taggig och kanske till och med färgad lite?? det såg hemskt ut på en arab tyckte jag. Men de som stod bredvid mig tyckte det var jättehäftigt. Vad tycker ni??

Det ser för jävligt ut, men samtidigt vet man ju inte om det är med flit, alla gånger. Manen kan ju ha varit så avskavd, så stubbning varit nära. Då kanske man tycker det är häftigare med dinosarie-frisyr...

Jag var där och såg den frisyren, jag tyckte att den var ganska cool faktiskt :) Men jag vet inte om den passar araber så bra igentligen...

Har inte sett hur han ser ut så jag kan inte yttra mig i den frågan. Däremot skulle jag själv vilja klippa av manarna på mina, är ivägen när man rider, särskilt vid jobb. Men å andra sidan är det snyggare med lång man än kort. Det tar tid att fixa iordning manen när de ska löpa men ser himla tjusigt ut när det är klart! Tyvärr kan jag inte köra inbakad fläta på mina, då ruskar de skallen tills hela manen åter är hängande! :rofl:

Jag tyckte faktiskt att den "dinosauriemanen" var ganska häftig!!
Egentligen groteskt fult men det var ändå snyggare än vanlig stubb som jag tycker är extra vidrigt just på araber som ju faktiskt gör sig bäst med lång man.
Men jag vet vad du menar med att man trasslar in sig i manen och jag har hört några jockeys klaga på det också, inte kul om man ska byta spöhand på upploppet och så sitter spöt fast i "ruffset""!!!!
Summan av mitt svammel blir nog att visst är araben vackrast med lång man men ska dom gå löp är kanske någon sorts frisyr att föredra!!

Håller med dig fullständigt, hellre lång än kort, trots att det är mer jobb. Och att jag själv tycker det är lite jobbigt med fladdrande manar när man rider står jag ut med hemma, fixar bara till dem till löp för att jockeyn inte ska trassla in sig precis som du sa, finns det något värre?

Jag har varit sååå nära att göra "halvblodsman", på mitt ena arabsto ( fd galoppör faktiskt.) När jag köpte henne för snart 2 år sedan så var hon klippt så, dessutom stubbad helt en bra bit längst upp i nacken. Allt har fått växa ut, & ett tag såg den riktigt fin ut. Men nu så är den bl a avskavd av täcke en bra bit vid manken, & inte rak & fin i övrigt, utan den blir liksom i korkskruvar hela manen. Inte tovig pga dålig skötsel, utan tvinnade skruvar. Nu bryr jag mig NOG inte om att ta den, för hon går hemma & skall bli mamma till nästa vår, så den kanske rättar till sig, tills vi blir " synliga" igen. Men kanske, blir den inte bättre med tiden, så åker den av. Jag är annars stor motståndare till kort man på araber, men denna ser så tråkig ut, då kan det liksom vara. Det är ändå ingen arab som skall springa på utställning, hon ser mer ut som ett litet fullblod.
De tre andra stona har fin man, framförallt tvååringen, har man ner långt under halsen, så jämn & fin, tjock. Vintertid kan den behövas flätas om det är för blött ute, för då blir det lite trollflätor/ bon i den när hon skakar på huvudet, men annars är den jätte fin, & den skulle aldrig åka av, jag skulle gråta floder..

Jag tycker det beror helt på vad man har hästen till. Ifall man har en tävlingshäst är det nog skönt med kort man (ej stubbad), men annars så ska araber ha lång man tycker jag.

"Halvblodsman" är det rätta ordet, som ovansående sa, för en tävlingshäst kan det nog faktiskt vara gott med en kort man, torkar ju dessutom fortare när de duschat (bra under vintermånaderna).
Det där med att täcket skaver av manen på manken känner jag igen, ser för jävligt ut! Min ena pålle har så och jag funderar allvarligt på att klippa av manen på honom, felet är bara det att mina hästar är rakade i raggen, är rädd att det ser ännu fulare ut än det redan gör. Beslutsångest till max. Har en vännina som är "halvblodsmänniska" och duktig på att fixa manar, har tänkt fråga henne ett flertal gånger om hon vill greja till hingstens man, får se om jag kommer till skott. Skulle vara sååå skönt med lättborstade manar, sparar tid. :angel:

Jag flätar mina araber när de ska gå distanstävlingar. Ingen inbakad fläta för jag är inget bra på att göra det, utan det blir ca 10-12 flätor som hänger ned, men det trasslar betydligt mindre än en lös man. På distanstävlingar tycker jag att det är bra för att det blir inte så varmt och svettigt som under lös man och så blir det lättare att tvätta av hästen i pauserna + att jag inte trasslar in tyglarna i manen. Kanske sådana flätor kan vara ngt även vi galopplöp. Man kan ha lång man kvar och flätorna tar inte lång tid att göra (15 minuter. Spraya med pälsglans först och kamma igenom och fläta.

Ja halvblodsman kanske man säger... Men jaja. Min ponny har halvblodsman, men på honom går det inte att rycka :confused: Han tycker inte om det och russkar så förfärligt... Det är inte snyggt att klippa man men på honom är man tvungen. Den är väldigt tjock oxå för den delen... Men jag är tvungen att göra det och det är vädligt svårt...

Nja, tycker inte det är snyggt med bara flätor som hänger ned, då har jag hellre kort faktiskt. Dessutom fladdrar flätorna en del vid högre fart och det är irriterande. Vid distanstävlingar är det säkert optimalt, men det går som sagt vad inte lika fort, inte trevligt att få en snärtande fläta i ansiktet när man rider och är totalt fokuserad, ett störande moment, anser jag. Tack ändå.

Även då med flätor om dem ska vara irriterande beror ju på hur lång man hästen har... Eller har ja fel?

Kul att se att "Roffes" man startat en sådan diskussion! :p Vi har även den i stallet, jag personligen tycker det är asfult men ägaren och tränaren tycker det är coolt. Vi alla hatar att rida med den långa manen allt detta flätandet gör att manen blir sliten och tråkig. Det är snyggt med en väl ansad man på alla hästar!

Jaha, så du brukar vara i det stallet hästen står i? Coolt :rofl:

Jo jag rider jobb för den tränaren hon står även för min häst.

Japp, så var det då gjort, manarna är borta. Har haft ute min vännina till att fixa det, måste erkänna att det sved till i hjärtat när jag såg de stora tussarna som föll till marken. Men det blev inte illa ändå, valacken passade mkt bättre i kort eftersom han har ganska lång och tunn hals. Det är en vanesak, bättre för både mig och hästarna, de torkar fortare, jag trasslar inte in mig osv.
Det är ju bara en man, det växer ut igen. Nu måste jag bara spara raggen så att det ser ännu bättre ut, men det kommer ta ett tag, den som väntar på nåt gott...natti natti

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama