ciillla

Trådstartare
jo de e så här att jag funderar på att klippa min häst. Hon e ganska gammal (27 år) och rids inte så mycket, men hon rullar sig hela tiden och blir då jätte skitig så de spelar ingen roll hur mycket man än borstar så är hon fortfarande smutsig. Vill ju inte att hon ska behöva va skitig hela vintern. Någon som har nått förslag på en bra klippning:laugh: eller om de kanske inte e nån idé att klippa.

Sv: klippning

Verkar ingen bra idé. Om hon är 27 år behöver hon sin päls. Dessutom är det inte schysst att klippa henne mitt i vintern.

Jag spårklippte mitt 27 åriga sto, på vets inrådan för att hon svettades som attan och pälsen torkade aldrig så hon fick regnskållor.

hej hje.. klart man kan klippa ett 27 årigt sto.. men man måste se till att man inte bara gör det för att det ska gå lättare att borsta.. man ska ju kha skärl till det! tycker jag.:laugh::banana:

Tycker inte du ska klippa bara för att hon inte ska vara smutsig. Hon lider inte av att vara lite halvlortig ;) Skillnad om hon blir för varm så hon mår dåligt av det. Gamla hästar behöver oftast sin päls för att hålla sig varma.

självklart e det ju inte bara för borstningens skull. utan för att hon ska må bra. hon har även problem med ryggen så hon behöver täcke hela tiden enligt veterinär för att inte bli stel och få ont. så det är den viktigaste orsaken till att ja skulle klippa henne lite. :)

Blir hon för varm med täcke och all päls så ska ska du såklart klippa henne lite, för hennes välbefinnande, slippa hudproblem och annat.

Snalla klipp inte din hast NU. Det ar minus grader ute och hon skulle fa pnemonia i ett ogonblick. Och det vill du inte ha.
Om hon maste ha tacke pa sig hela tiden, ja varfor var det inte palagt da i hostas? Da hade hon inte utvecklat en lang pals. LIkasa vore hon inte lortig hela tiden som du sager hon ar. (pga rullning). Det adderar inte up detta..

Sa antingen ar hon i tacke pga dalig rygg (arthiritis??) och hon gar utan pa dagen.. eller sa ar hon inte i tacke. Vilket ar det.. Men for guds skull klipp henne inte nu. Istallet borsta sa gott du kan, men du kan faktiskt stalla in en shitig hast och borsta pa morgonen nar hon ar torr ocksa..

Lycka till

Kat

Jag skulle inte tro att TS har tänkt att helklippa hästen. Jag förutsätter att det handlar om en liten spårklippning. De flesta hästar kan vara klippta på halsen och lite under magen och gå utan täcke helt i några minusgrader. Hästen hade kanske inte ryggproblem i höstas. De kan ju dykt upp nu under vintern... Jag har fö spårklippt min häst för ett par dagar sedan och hon har inte dött än ;)

Hon har täcke på sig ute förutom på sommaren när det är varmt, vid regn har hon täcke. och nu är det så här att det är inte varje dag det är kallt och backen är frusen så det är ofta väldigt lerigt och blött och då spelar det ingen roll om man har täcke eller inte.

ja antingen spårklippning ellet täckesklippning. det är det som ja tror skulle passa bäst på henne. :laugh: och att hon även skulle gilla det.

Hur kan hon blli så skitig om hon går täckad?
En häst som borstas normalt mår inte dåligt av att vara lite 'smutsig'.
Det är en häst vi snackar om :cool:

Är det inte lite sent att klippa nu..?
Förstör sommarpälsen, eller gör hon sig inte av med vinterpälsen själv?

Det har ju i princip varit samma skitväder hela hösten/vintern.
Hur kommer det sig att du väntat med att klippa tills nu?

*delvis kl*

Jag är en av de som blivit tvungen att klippa en av mina som går på lösdrift till och med..

Hon var utlånad och kom hem med en teddybjörnspäls så om det blev varmare än -10grader så var hon sjöblöt av svett av att äta till och med. Hon bara låg i snön och välte för att få svalka. Att hon svettas mera nu än förut kan bero på hullet. Ju mera hull, ju varmare blir det. Den andra jag har har knappt vinterpäls alls.. Lite längre bar, men inte alls som denna, men hon är ju tjockare med..

Jag klippte henne för 14dar sen nu och hon har inte svettats alls sen dess. Det är inte någon fara att klippa, det är bättre med en sval häst en än som är konstant blöt. Som sagt så går min på lösdrift och då klippte jag henne på halva halsen, ner mellan frambenen och under magen. Men jag skulle ha klippt vidare på skinkorna med, men jag var höggravid själv så det blev aldrig av att fortsätta, jag orkade inte så länge. Hon går utan täcke, men blir det svinkallt, så det blir -15 eller nåt så kommer jag väl lägga på ett..

Säger som flera andra. En 27 åring med dålig rygg som inte rids knappt och som aldrig varit klippt tidigare, varför i hela havet ska den klippas nu - dessutom är det SENT och mitt i vintern, och hästen får en stor omställning att göra när pälsen klipps av helt plötsligt den här tiden på året. Att den blir smutsig ser jag inte som ett skäl alls - den har ju tydligen täcke? och inga regnskållor eller andra problem av att ha päls?

en gammal häst håller värmen sämre än en yngre häst, och om den dessutom inte rids så mkt är den säkerligen inte i topp kondition heller, vilket ytterilgare påverkar hur den själv håller värmen.

mycket dålig ide säger jag - om det inte endast rör halsen som ska klippas - då spelar det ingen roll hästen reglerar ingen värme via halsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 026
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar