Klippning/raka

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 981
M

_Mella_

Varför klipper alla sina hästar nu? Jag vill gärna det men min tränare föreslog att inte göra det för att dom som gör det nu måste typ klippa 5 ggr på vintern sen..Jag tävlar ju en del och han blir svettig ganska fort, så det är därför jag vill det. För när man kommer till tävlingen med en orakad häst känner man sig så "bondig" :D:crazy:
Men min ponny har ju inte jätte tjock päls så det gör nog inte så mkt:p Men som sagt, varför gör NI det?

Sv: Klippning/raka

Har en Islandshäst och hon sätter enormt med päls redan tidigt, därför är hon helklippt.

Du behöver inte alls klippa 5 ggr om du inte vill. Klipp nu, låt den vara lite långhårig när det är som kallast, brukar inte vara värst mkt tävlingar då ändå. Så klipp någongång fram mot våren.

Jag klipper nu för att

- hon blir svettig och torkar för sakta, det fungerar inte med täckbyten.

- på tävling mellan klasser behöver jag en snabbtorkande häst.

- mitt i vinter när det är svinkallt är det bra om de inte är nyklippta.

- de blir snyggare om man klipper tidigt, har de satt massa päls blir de lätt grå i färgen.

Men min klarade sig förra året på bara en klippning, så jag hoppas på det i år också.

Vår ponny brukade vi klippa första gången efter betet, typ i augusti, sedan en gång i slutet av september, en gång i början på november och ev. en gång i december, men sen räckte det, sen växte pälsen inte ut så mycket utan höll sig bra tills det var dags för fällning och sommarpäls i februari-mars. Det är så olika på olika hästar. Vissa räcker det med klippning en gång, vissa får man hålla på hela hösten. Klipp nu om du tycker att hästen behöver det.

Klippte min fyraåring inför kvaliten i slutet på augusti, och jag hoppas att hon ska hinna få hyffsat med vinterpäls när det är som kallast. Hon ska ju gå ganska lungt under vintern ändå.

Jag har inte klippt än, men måste väl göra det snart.
Min häst blev svettig idag efter en relativt lugn tur i skogen :p

Blir din häst svettig tycker jag du ska klippa "redan nu", om inte så är det ju rätt onödigt.

Okej, tack för alla svar:D
Men jag gör nog som min tränare säger.
Men nu ska jag bara på en tvådagars tävling sen får det kanske räcka för den här terminen (nyss debuterad unghäst). Så han kan få ha tjock och mysig päls i vinter:p

Hej!

Min är klippt redan, dels för att hon svettas mycket och dels för att hon ska stå i utebox och jag vill att hon ska växa ut lite päls igen så hon (kanske?) inte fryser så mycket.

/ Lavinia

Jag klipper mina nordisar nu för då slipper jag ha dem som isbjörnar i vinter och jag slipper pälsfällningen nu på hösten.

Jag klipper sen inget mer utan de får gå utan täcke och får då tillräckligt med päls ändå och blir nästan inte svettiga alls vid ridning/körning. Har gjort så i 4 år nu och det fungerar toppen.

/M

Jag har klippt min nallebjörn. I torsdags åkte pälsen av. Då var den lång och tjock, har varit det sen i mitten av sept ungefär. Så jag tycker inte det är för tidigt nu. Behöver dom är det bättre att göra det än att det ska ta flera timmar att torka och dom blir flåsiga och inte orkar något.
Det är ju bara att klä på den om du inte vill klippa den igen. Jag klär på min så att han inte sätter någon päls och jag slipper klippa fler än 1-2 gånger.

Vi har redan klippt våra.Det är inte praktiskt att ha hästar som blir blöta och svettiga och inte torkar över natten.

Ska man rida dem (träna)..........klipp!

Ska man låta dem drälla runt lite så de inte blir svettiga......då kan man låta bli.

Vi har de helklippta täckade.

Unghästarna är klippta på hals,bog och under mage.

hur kn man klippa utan att behöva ha täcke på de?

Klipper man nu innan vinterpälsen har börjat växa ordentligt så får de så ordentligt med päls ändå, åtminstone mina kallblod får det.

Klippte den ena för en vecka sedan och han har redan mer päls än vad fullblodet har som inte klipps.

/M

Jag klippte min ena häst redan i augusti, då hade hon Massor av ny ull :) Den andra fick vänta till mitten på september...

Jag klipper för första gången i år, tänkte klippa bara nu under hösten och bara på halsen. Jag har valt att klippa för att mina lurvenspajsare till islänningar helt enkelt odlar för mycket päls mot vad de behöver i den halländska höstvärmen. Pälsen skall få växa sig längre fram mot vintern när de behöver den.

jag måste klippa min häst snart. Var ute på en ridtur igår, mest skritt men la in lite trav med, var svettig under sadeln när vi kom hem. Brukar vänta tills han har fällt klart och så klipper jag han. Ifjol klarade jag mig med en klippning. Vissa år krävs det 2 klippningar.
Vill inte ha en super svettig häst på vintern som det tar evigheter att torka.

För att annars går hon och svettas och då mår hon inte alls bra! Hon svettas även i hagen om det går över 10+ grader. Hon tycker det är SKÖNT att bli klippt.
Klipper man nu får man klippa ganska snart igen, men jag har egen maskin så det är OK.

Varför klipper alla sina hästar nu? Jag vill gärna det men min tränare föreslog att inte göra det för att dom som gör det nu måste typ klippa 5 ggr på vintern sen..

Enda skillnaden om du väntar är att du får stå ut med en långhårig ponny TILLS DESS. Man behöver ju inte klippa dom fler ggr bara för att du klipper första gången nu... Pälsen växer sig lika tjock och lika fort ändå.

En annan anledning till att börja klippa tidigt är att det blir inte lika stor omställning för hästen. Är den väldigt långhårig/tätpälsad är det en mycket större omställning för hästkroppen om man väntat länge och klipper mycket än om man väljer att börja tidigt och klippa flera ggr.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 706
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 470
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka