Klippning av häst på lösdrift

Zuzzi

Trådstartare
Vi är lite sugen på att klippa våran vbl travarvalack, han går på lösdrift med fri tillgång. Han sätter normal päls och har gått på lösdrift i några år nu, har aldrig frusigt en normal kall dag. Men han svettas ganska lätt när han tränas, speciellt nu när vintrarna har börjat bli mildare, dock går han inget jättehårt arbete.

Går utan täcke normalt förutom när det är långvarig kall/blöt nederbörd. Kan klippning på undersidan av halsen hjälpa utan att kyla ner hästen i övrigt?

Till våren var det tänkt med en spårklippning när det börjar bli redigt varmt.

Sv: Klippning av häst på lösdrift

Jag klippte undersidan av halsen förra vintern och det räckte bättre än jag trodde. Snyggt - näe :angel: men funktionellt så det duger.
Har fbl som går på lösdrift.

Jamen dåså... då ska det väl inte uppkomma några komplikationer tycker jag =) tack för svaret

ser redan synen framför mig *S* nyrakat i kontrast emot fluffet, han har ju satt lite vinterpäls så

Jag har två fullblod som går på lösdrift.

Dom ska båda klippas här i dagarna.

Precis som Biffen skrev så kommr jag oxå att klippa undersidan av halsen till att börja med, så får vi se hur långt det räcker. Klipper väl lite mer annars.

Mina har täcke på sig nu och jag kan enkelt sätta på en halsdel om det blir riktigt kallt o blåsigt.

Men håller med....snygg klippning??...Nää!!:grin:

Mvh Lena

Jag har mina på lösdrift också (andra säsongen). Mitt ena sto (hbl) svettas otroligt mycket! Alla är fölston så de gör ingenting. Men de älskar sin ligghall, på gott och ont, och är inne mycket. Ska man prova sig på att klippa bringan och halva halsen? Magen?

att klippa undersidan av halsen och ibland även magen, sk spårklippning, hjälper ofta hästarna betydligt att svettas mindre, samtidigt som de behåller sin förmåga att själva temperera sig fullt ut.

jag skulle inte tveka ö.h.t att täckesklippa häst på lösdrift. men då behövs täcke om än inte i särskilt överdrivna portioner, dvs inga större tjocklekar eller mickelmackel.

jag kör hel klippning på min ena å bar halsen å bogen på den andra. dom går ute på lösdrift å jag täckar do efter väder. dom har aldirg frusit även fast hon jag hel klipper varit riktigt frösen av sig. men det har blivit mkt bättre sedan hon började gå på lösdrift.

Vi har nu haft alla tre hästar klippta på underhalsen och framsidan av bogen några veckor och kommer förmodligen aldrig ha dom oklippta igen! :bow: Vilken skillnad!

Vågar nog inte riktigt klippa dom mer eftersom tanken är att de ska gå otäckade senare när vädret tillåter. De går med regntäcke nu eftersom det kosntant verkar ligga runt 0-gradig och snöar/regnar :crazy:

Jag helrakade min häst som går på lösdrift. All päls trillade för ca 2 veckor sedan, precis efter kom världens köldknäpp, blev snöstorm och flera minus. Efter det har det tinat, regnat och regnat ännu mera.

Min häst mår så mycket bättre nu än innan klippningen. Han har täcke, och är otroligt mycket piggare och gladare.

Jag klipper mina lösdriftshästar tidigt på hösten, så att de skall ha vuxit ut tillräckligt med päls inför vinterkylan för att klara sig utan täcke. Det har funkat bra, men jag rider inte så hårt i början av vintern och ger sedan vintervila dec-jan så det är klart att de svettas inte så i midvintern. Klippte i oktober sist o nu har de så mycket päls så det är bara färgskillnaden som berättar att de vart klippta.

Sen klipper jag oxå den ena hästen på våren, frammot mars/april nån gång. Han fäller så sent (juli!), o det blir en jkla skillnad på honom då! Plötsligt orkar han med saker, går inte o svettas i hagen typ. Himla bra det där med att klippa.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 952
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 066
Senast: Seabaz
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 575
Senast: Aionee
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka