Kom förbi den där tråden där folk tyckte det var tråkigt när TS bara försvann utan uppdatering och så bläddrade jag bland bevakade trådar i brist på annat att göra när man inte vill gå och sova, så tänkte köra en uppdatering.
Min häst är totalt kass på att sätta päls... haha..
Jag måste medge att jag står i ett stall där det är lite "naturligt är bäst och hästar behöver inte täcke om de är normala". Och sen är det generell kunskap här att hästar med täcke får täckena sönderbitna av de andra hästarna. Så ja, det går emot att ha täcke på speciellt såhär tidigt.
Men såklart gör jag vad som behövs för hästens välmående.
Han gick naken fram tills ett par veckor sedan. Fri tillgång på mat, stor ligghall med mycket gosig halm, valfritt att gå in i skogen eller på den mer öppna delen av en enorm hage (öppna delen är ändå omgiven av skog så det blåser inte rätt in) och ja, bra förutsättningar för att klara sig. Allt som har hänt pälsmässigt är dock bara fluffiga öron, päls på mulen och lite, lite tätare päls. Inte nog dock då jag tog in en häst för ett tag sen som spände svansen mellan benen (och lyfte den upp på sidan av rumpan), hade väldigt ont i musklerna och spände sig. Inget fel på humör eller allmän tillstånd så när man borstade och så (han är världens positivaste häst så öronen framåt, positiv och allmänt söt), men jag tog ut honom på en promenad för att få upp kroppstemperaturen. Han slog mycket med svansen och var allmänt irriterad på "något", testade trava lite för att jogga igång honom (jag sprang alltså bredvid) och han blev betydligt mer påverkad. Kickade/bockade och slängde med huvudet bakåt rumpan, visade tydligt att han hade ont eller obehag och ja... ingen glad häst.
Efter promenaden fick han stå inne en stund med ett fleecetäcke, blev lite bättre och så skickade jag ut honom med ett 80g täcke. Fungerade fint fram tills igår när jag fick in en häst som lyfte sådär på svansen igen och var allmänt stel där bak. Inte alls lika tydligt som förr, men han visade symtom för att ha frusit. Sen hade hans kompisar i hagen också slaktat svanslappen (eller vad heter det på täcket? haha) så därför fick han också byta till ett lite tjockare täcke med halvhals (måste ligga mellan 100-200g eftersom det var tjockare än 80g men inte lika tjockt som det som är 200g) i alla fall medan vi tar hem och lagar andra täcket. Hoppas han klarar sig med det här täcket några veckor, helst månader, nu.
Det är ju lite dilemma också, jag vill ju att han ska sätta bättre päls men samtidigt vill jag inte att han fryser. Blir nästan så att jag vill flytta tillbaka till gamla stallet med ursäkten att det blir jobbigt med lösdrift och täcken.
(ursäkt eftersom jag
älskade mitt förra stall, men hästen är betydligt lugnare på lösdrift och han trivs säkert bättre såhär... bättre träningsmöjligheter här också. Aja det är lite OT men ändå)