Klippning:akut hjälp?

B

Borka2008

Min ny inköpta häst (4 månader tillbaka) har blivit ganska lurvig nu. I och med vintern, fuktighet i luften etc och att det tar grymmt lång tid för honom att torka upp så har jag börjat tänka om. Jag funderar på om jag skulle behöva klippa honom. Jag skulle helst vilja slippa. Tycker det är fult och jag inbillar mig att hästar borde få ha så mycket av sitt naturliga liv/vanor som möjligt. Därav skulle jag villja slippa klippa min pålle.

Vi bor i ett kall stall, ute i hagen nästan 9-12 h varje dag. Ca 5 grader i stallet på natten och typ 2-5 grader ute på dagarna just nu.
Jag är och förblir en hönsmamma och är duktigt velig, behöver därför höra era åsikter:
1. Är det för sent att klippa nu? (här säger alla PRECIS olika, blir tokig)
2. Vilken typ av klippning för en som mig som helst skulle vilja slippa?

Hästen blir väldigt svettig främst på bogen (fram till där sadeln ligger ungefär) samt en del på halsen. Egentligen inte nämnvärt på bringan utan mest yttersidan av hals/bog.

Eftersom jag är ny på detta område och vill min häst bästa så behöver jag er hjälp men svar på hur jag borde klippa för att det skall hjälpa mi pålle till att svettas mindre eller åtminstonde torka upp snabbare.Idag efter hoppning skritta jag av ute i 35 min i skogen, och han var fortfarende blöööööt på hals och bog. Svetttäcke på i stallgången, lite silage och sen borsta, borsta borsta för att han skulle torka upp någorlunda. Men jag har inte alltid tid att avlägga 1-2 h för att jag ska känna att han är någorlunda torr för att gå ut igen.:cry:

:bow:Tack på förhand om ni duktiga buke människor kan hjälpa mig!

Sv: Klippning:akut hjälp?

Stackare! Jobbigt att bli så svettig!

Man kan klippa året runt och nu är en alldeles jättebra tid att klippa.

Klipp på du!

Halvklippning verkar ju passa din häst då, (tror det heter så)
Man klipper hela halsen och bogen, magen och från manken ner mot buken. rygg och rumpa förbli oklippt.

Det går bra att klippa nu.
Om du vill klippa så lite som möjligt och kunna ha hästen utan täcke (framgår inte riktigt om han går täckad eller inte nu, men jag gissar inte?) så kan det vara lämpligt att klippa en "fartrand" fram. Du kan klippa undersidan på halsen och fram på bringan. Många hästar klarar sig med den här "ventilationen" för att inte svettas så mycket samtidigt som du inte behöver täcka upp. Det är ju områden som iallafall inte täcks av ett täcke. Det är inte en särskilt vacker klippning, men function befor beauty. :)
Visar det sig att den här klippningen inte räcker så är det ju bara att klippa lite mera. Kanske hela halsen och bogen men avsluta före sadel-/sadelgjordsläge.

Det kan också räcka med spårklippning.
Del av halsen och bogen.
Tror det dinns bilder om du söker på forumet

en variant av klippning som kanske skulle passa din här är kanske den här:

jag körde med den aug- okt och hade hästen otäckad (han blev för varm i täcke, även ofodrade)

sen vet jag inte om du vill köra med eller utan täcke (eller om du gör det redan) för då kan man alltid klippa lite mer. jag är lite bekväm av mig och vill gärna ha hästen torr när jag hämtar den, så jag fortsatte min klippning lite (spårklippning) för att kunna lägga på ett täcke, men under fina och hyffsade dagar kommer han gå naken.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_27/24640000-24649999/640x480/24646942.jpg

min svettas inte på hela halsen, så jag klipper bara halva vilket skyddar bättre vid regn då det inte läcker ner under täcket.
han går ute dygnet runt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 174
Senast: Wenniz
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 136
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar