klippa (:.

S

soerbysunajta

tjuuu , bara lite nyfiken på när ni ska klippa era hästar,om ni nu ska göra dt :crazy:.

Sv: klippa (:.

jag klipper min stora häst året om, ganska många gånger och då är det helklippning spar lite på huvudet och där sadel ska ligga, allt annat ska bort:D

och ponnyn klipper vi en gån på vintern, och då helklipper vi så gott de går eftersom hon är svår klippt!

min nya häst har varit klippt året om i 2 år. Han verkar trivas bäst med det. Mina ponnyer har jag alltid börjat klippa typ i september-oktober nån gång men det är ju väldigt individuellt beroende på hur mycket päls de sätter.

Jag låter min häst gå med täcke rätt tidigt så hon får inte så tjock päls, så det räcker att klippa 1 gång nu om kanske 1½månad och en gång någon månad efter jul!

Jag klipper min fuxtant i veckan som kommer. Hon är långhårig redan och det droppar om henne när vi har tränat.

Vi ska klippa nu i veckan.Hästar som rids ordentligt helklipps.Unghästarna klipps på hals,bog och mage till att börja med.

Min lilla grå är aldrig klippt...
Hon är ju bara 4. Men även om hon är tunnpälsad så blev hon ganska fluffig i vintras. Så jag tänkte ev. klippa halsen och lite till.
I så fall om några veckor. Men jag vet inte riktigt, sätter hon inte så mycket päls får hon vara oklippt.

Än så länge har min häst inte satt så mycket päls, men när den väl kommer så klipper jag hela honom. Han brukar inte vara så förtjust i att bli klippt mitt i fram på huvudet, så där brukar jag lämna lite (han har iaf inte så mkt päls där) men annars klipps han helt. Blir kanske till att klippa 4 ggr/vinter eller något sånt.

Min häst får oftast inte så mkt päls, men han ska klippas i slutet av september och efter det när det behövs.

Jag har tidigare lämnat ryggen och korset oklippt, men i år så ryker nog allt utom där sadeln ligger. Ska väl klippa honom nu i sep, sen blir det väl några ggr till under vintern.

knapplån

Jag brukar klippa 1-2ggr /vinter, och blev tvungen att klippa en gång i somras också.
Helklippning kör jag med, lämnar endast en 'lapp' på ryggen och typ mitt på huvudet..
Annars ben, öron, huvud osv... :idea:

jag klipper året om när det behövs. helklippning på båda!

Under sommaren klipper jag inte hästarna. ser ingen anledning till att göra det då dom har så kort och fin sommarpäls ändå. kommer klippa mazarin första gången i oktober, om det inte blir så att hon helt plötsligt slår på värsta rugget. Jag helklipper båda två, och även halva ansiktet, blir mycket, mycket snyggare då. Längtar tills Nypon har satt klart hela sin vinterpäls då hon får så läcker färg, brun med svarta prickar :p

Kommer klippa min ena häst snart. Om ungefär 2 veckor när nya maskiner kommer, det blir helklippning utom huvud, lite vid sadel och benen. Den andra är bara 3 och inte klippt någon gång. Om det behövs kommer hon klippas, men endast hon bli endast halvklippt då.
Klipper endast under vintertid, 1-2 gånger.

Jag kör på den stora överallt, senor, ben, ögon och öron! Man får vara smidig:p Mest är det för att vår lilla funkar så dåligt, annars skulle öronen klippas med denna.

Btw, våra helklipps året om, vilket betyder typ 4 hästar per månad...baaah... tycker inte om vintern då det blir ännu mer!!

Min nuvarande häst vill inte riktigt acceptera den stora klippmaskinen uppe vid huvudet, så han klipps faktiskt där med en vanlig rakmaskin för människor. Då han inte får så jättemycket päls där fungerar det alldeles utmärkt! De andra hästarna har klippts överallt med den stora.

Ni som helklipper hästarna, har ni små klippmaskiner runt ögon och i öron då?

Nix, jag klipper bara till ganascherna. Det tog två år innan jag fick borsta huvudet på hästen. Vågar inte riskera att inte få röra det igen. Det blir en ful kant, men för mig är det mer värt att kunna tränsa normalt och borsta huvudet. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En OS-medalj kan firas på många olika sätt, det visas i de här klippen på de tre individuella medaljörerna från hoppningen.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 485
Senast: corzette
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En stärkande gymnastikövning som även tränar upp hästens smidighet i hoppningen. Det är vad Peder Fredricson delar med sig av i detta klipp.
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix